
Hrvatskoj hitno trebaju nove punionice za električna vozila

Najčešći problem s javnim punionicama je njihova povremena nefunkcionalnost, što izravno utječe na pouzdanost mreža punionica
Hrvatskoj hitno trebaju nove punionice za električna vozila, pogotovo na strateškim lokacijama poput glavnih autocesta, ključnih turističkih ruta i nedovoljno pokrivenih ruralnih područja kako bi se uklonile 'pustinje punjenja', pokazalo je istraživanje tvrtke Qelo.
Istraživanje, koje je napravljeno u suradnji sa tvrtkom Piniom lab i u kojem je sudjelovalo gotovo 400 vlasnika električnih vozila u Hrvatskoj, ukazalo je na manjkavost infrastrukture za punjenje baterija za e-automobile, unatoč rastućem broju električnih vozila.
U Hrvatskoj je trenutačno nešto više od deset tisuća električnih vozila, dok je najčešći problem s javnim punionicama njihova povremena nefunkcionalnost, što izravno utječe na pouzdanost mreža punionica. To iskustvo doživjelo je nešto više od polovice anketiranih (57 posto), dok je probleme s plaćanjem i predugim čekanjima na zauzetim punjačima doživjelo gotovo 16 posto sudionika.
Anketa je pokazala i da je fenomen 'tjeskobe zbog dosega' (tzv. range anxiety) i dalje prisutan među vozačima električnih vozila u Hrvatskoj. Drugim riječima, ljudi strepe zbog nedovoljnog broja punjača na našim cestama.
Oko 43 posto ispitanika bar se jednom našlo u takvoj situaciji, iako planiraju putovanja. Glavni faktori koji doprinose tjeskobi zbog dosega neispravne su i nepouzdane punionice te nedovoljan broj punionica na ruti kojom putuju. Te brojke ukazuju na kritičnu potrebu za povećanjem gustoće i pouzdanosti mreže punionica, posebno na ključnim prometnicama i u ruralnim područjima.
Prema rezultatima ankete, glavni motivatori usvajanja električnih vozila u Hrvatskoj su inovacije koje ta tehnologija donosi i performanse e-automobila. Važne su i dugoročne uštede. Tako se izjasnilo više od polovice vozača koji su sudjelovali u istraživanju, a ekološka održivost važna je trećini ispitanika.
Što se tiče ostalih motivacija za kupnju e-vozila, značajan čimbenik bile su i državne subvencije – to je bilo presudno kod nešto više od četvrtine (27,5 posto) anketiranih.
Navedeni podaci govore da su kupci električnih vozila vođeni kombinacijom praktičnih, ekonomskih i ekoloških motiva, što ukazuje na zrelu percepciju najvažnijih prednosti e-mobilnosti u Hrvatskoj. Njih 85 posto ima tzv. potpuna električna vozila, dok ih 15 posto vozi tzv. plug-in hibride. Gotovo 90 posto vozača električnih vozila u Hrvatskoj su muškarci, a samo 10 posto su žene.
Kada je riječ o punjenju e-vozila kod kuće, iako je većina (84 posto) ispitanika izjavila da nema problema s time, značajan broj i dalje se suočava s visokom cijenom instalacije kućnog punjača i nedostatkom prikladnog prostora za punjenje.
Qelo istraživanje pokazalo je kako su punjači na parking prostorima trgovačkih centara te punjenje na poslu također popularne opcije kod vozača električnih automobila u našoj zemlji.
Direktor za razvoj poslovanja tvrtke Qelo Tomislav Ivanetić smatra kako je za daljnji rast e-mobilnosti u Hrvatskoj ključno fokusiranje na poboljšanje pouzdanosti i dostupnosti infrastrukture za punjenje.- Investicije u održavanje postojećih punionica, proširenje kapaciteta na strateškim lokacijama i razvoj jednostavnijih sustava plaćanja bit će presudni. Također, edukacija korisnika o planiranju rute i optimizaciji punjenja može pomoći u smanjenju tjeskobe zbog dosega - naglasio je Ivanetić.