Zemlje članice EU-a najvjerojatnije će podržati kompromisni tekst za nova pravila o emisijama ugljika za automobile i kamione, rekli su diplomati iz Eu-a. Konačni nacrt, kako ga je iznijela Španjolska, koja trenutno predsjeda EU-om, predstavlja značajno ublažavanje prethodnog prijedloga Komisije EU-a.
EU je ojačao svoje standarde emisija za vozila od 1992. godine kada je prva verzija uredbe implementirana kao ‘Euro 1‘.
U studenom prošle godine komisija je iznijela sedmu verziju, nazvanu Euro 7, koja uključuje strože smjernice za emisije, no osam zemalja, uključujući Francusku i Italiju, odustalo je od strožih ograničenja emisija, tvrdeći da bi dodatna pravila mogla odvratiti pažnju od ulaganja u električna vozila.
Prema prijedlozima EU-a, prodaja vozila s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem trebala bi biti zabranjena do 2035. Ali u posljednjem kompromisu, datum provedbe produljen je na 30 mjeseci, s 24 mjeseca nakon što uredba stupi na snagu.
Nije puno ostalo od početnog prijedloga Komisije - rekao je diplomat iz zemlje koja podržava stroža pravila za EUobserver, dodajući da se veće ambicije za sada čine nedostižnima.
Stigle kritike
Lobistička skupina za promet i okoliš sa sjedištem u Bruxellesu kritizirala je kompromis, a stručnjakinja za emisije iz vozila Anna Kajinska rekla je da je prijedlog ‘katastrofa za onečišćenje zraka u europskim gradovima‘.
Komisija bi trebala razmisliti žele li uopće ili ne žele da se ova šala s uredbom usvoji - dodala je Kajinska.
Njemačka, najveći europski proizvođač automobila, pokušala je iskoristiti podjele u svoju korist i progurati prihvaćanje vozila na e-goriva u novoj uredbi. Prema riječima jednog anonimnog diplomata, malo koja zemlja podržava Njemačku u tome. Međutim, španjolsko predsjedništvo moglo bi biti prisiljeno uključiti njemačke zahtjeve u konačni tekst kako bi dobilo dovoljnu podršku za konačni tekst.
Očekuje se da će e-goriva biti neizbježna kao zamjena u pomorskom i zrakoplovnom sektoru, ali trenutno nisu komercijalno dostupna, što predstavlja svojevrsni problem.
Što se tiče e-goriva, trenutno postoji jedno pilot postrojenje u Čileu koje će navodno uskoro moći proizvoditi e-goriva po procijenjenoj cijeni od 50 eura po litri goriva u usporedbi s 50 centi za ekvivalent u fosilnim gorivima.
Čak i da se proizvode u industrijskim razmjerima, e-goriva bi i dalje bila četiri do pet puta skuplja od izravne elektrifikacije, koja je inherentno učinkovitija tehnologija, ali isto sa svojim problemima.
Nedavna analiza Instituta za istraživanje utjecaja na klimu u Potsdamu pokazuje da i pod scenarijima eksponencijalnog rasta, e-goriva mogu zamijeniti samo 50 posto goriva u zrakoplovstvu, pomorstvu i industriji do 2035. godine, zbog čega je malo vjerojatna njegova upotreba u većem opsegu.
Ako zemlje članice postignu dogovor, još će morati pregovarati o konačnom dogovoru s Europskim parlamentom.