Zeleno i digitalno

Nova EU klasa malih e-auta: cijene već od 15 tisuća eura

EK sprema kategoriju M1-e s labavijim pravilima, zamrzavanjem dijela propisa na 10 godina i povratkom jeftinih gradskih električnih modela

Europska komisija priprema okvir za novu kategoriju malih električnih vozila, radnog naziva 'M1-e', s ciljem jačanja domaće proizvodnje i ublažavanja regulative za najjeftinije modele. Do kraja godine Europska komisija trebala bi predstaviti prijedlog novih pravila koja bi preokrenula način na koji se u EU službeno klasificiraju automobili i otvorila prostor za povratak vrlo jeftinih električnih modela.

Prema neslužbenim informacijama, Komisija radi na stvaranju nove kategorije malih električnih vozila, čija bi se cijena kretala između 15 i 20 tisuća eura. Ideja je istovremeno pojačati konkurentnost europske autoindustrije u odnosu na kineske brendove i potrošačima omogućiti lakši, financijski podnošljiv prijelaz na električnu mobilnost.

Desetogodišnje 'zamrzavanje' dijela propisa

Predstavnici proizvođača koji sudjeluju u razgovorima s Bruxellesom predložili su da se nova klasa nazove 'M1-e'. Smjestila bi se između današnje kategorije lakih četverocikala (L7) i klasičnih osobnih automobila (M1). Ideja je u startu neslužbeno nosila naziv 'E-car', a konceptualno se naslanja na japansku klasu 'kei' vozila, vrlo kratke, uske gradske automobile jednostavne opreme, namijenjene osnovnom prijevozu po niskoj cijeni.

Regulatorni paket trebao bi sadržavati i svojevrsno 'zamrzavanje' dijela europskih pravila na razdoblje od deset godina za ovu klasu vozila. Time bi se proizvođačima smanjili troškovi razvoja, a da se pritom ne diraju ključni sigurnosni zahtjevi. Cilj je izbjeći složene standarde koji danas usporavaju uvođenje novih modela i podižu troškove, što je posebno pogubno za najmanje gradske automobile s ionako tankim maržama.

Sigurnosne organizacije na oprezu

Takav pristup odmah je izazvao skepsu organizacija koje se bave sigurnošću prometa. Europsko vijeće za sigurnost prometa (ETSC) upozorilo je Komisiju da je svako popuštanje standarda potencijalno rizično ako se ne definira vrlo precizno. ETSC traži da nova kategorija, zvala se ona 'M1-e' ili drukčije, ima jasno ograničenu masu, gabarite i maksimalnu brzinu od najviše 120 km/h, kako bi doista ostala u kategoriji 'malih i sigurnih' vozila. Oštro se protive stvaranju nove klase koja bi faktički srušila postojeću razinu sigurnosnih zahtjeva.

Za razliku od sigurnosnih udruga, industrija bi takvu regulativu objeručke prihvatila. Za brojne bi brendove to značilo 'drugi život' za male gradske automobile, a za one koji ih još razvijaju jasnu računicu kako sniziti cijenu.

Alain Favey, izvršni direktor Peugeota, otvoreno je poručio da kompanija ozbiljno razmatra nasljednika modela 108, ali samo ako nova pravila omoguće profitabilnu proizvodnju. Podsjetio je da je Peugeot kroz modele 106, 107 i 108 u A-segmentu prodao više od milijun automobila te da za taj dio tržišta i dalje postoji interes ali samo uz regulatorni okvir koji neće 'pojesti' marže.

Slične poruke šalju i iz Dacije te Citroëna, koji je ranije nudio C1 kao bliskog rođaka Peugeota 108. Gašenje modela 108 i C1 prije četiri godine, zajedno s Fordom Ka, Opelom (Viva), Volkswagenom Up! i Škodom Citigo, bilo je direktna posljedica postroženih pravila koja su male aute učinila neisplativima. Nova regulativa ide upravo suprotno, smanjenjem obvezne opreme i dijela zakonodavnih zahtjeva trebala bi proizvođačima omogućiti da na jeftinim modelima ponovno ostvare održivu zaradu.

Fiat, Volkswagen i Renault već čekaju zeleno svjetlo

Ako se planovi Komisije pretoče u konkretne propise, među najvećim dobitnicima vjerojatno će biti Fiat, Volkswagen i Renault. Ti proizvođači već imaju najavljene ili razvijajuće modele poput nove Pande, Volkswagena ID.Every1 i Renault Twinga, koji bi se prirodno uklopili u predloženu klasu 'M1-e'. Uvrštavanje u tu kategoriju otvorilo bi im prostor da značajno snize cijene i agresivnije odgovore na pritisak jeftinih kineskih električnih automobila bez da moraju žrtvovati sve profitne marže samo da bi ostali konkurentni.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju