Zeleno i digitalno
StoryEditor

Ove godine bi moglo biti više poticaja za električna vozila nego potražnje za njima

30. Svibanj 2022.

piše: Toma Vlajčić

Novi natječaj za poticaje za električna vozila starta 27. lipnja, a javni poziv u kojemu će biti potvrđeni svi detalji natječaja će biti objavljen tjedna dana prije navedenog datuma, objavio je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Ove godine povećan je iznos ukupnih poticaja pa će za njih biti izdvojeno 103,3 milijuna kune što je više nego proteklih godina - lani je bilo osigurano 90 milijuna, a pretprošle samo 44 milijuna.

Iako poticaji zvuče primamljivo, Hrvoje Prpić, osnivač Strujnog kruga čiji članovi imaju razne pogodnosti pri kupnji električnih automobila, smatra da će ove godine biti više poticaja nego potražnje za istim.

Postoji niz razloga zašto kupiti električni automobil, a Prpić navodi neke od njih. Konstantan porast cijena goriva posljednji je veliki motiv građana na prelazak u svijet električnih vozila. Iako se na prvu čini da to nije isplativo jer su cijene električnih automobila veće od običnih automobila, to u konačnici može biti pogrešna informacija.

- Svaki čovjek koji kupi električni auto ima neki drugi razlog zašto ga je kupio, ali sigurno da je jedna od bitnijih stvari jeftinija vožnja. Cijena struje je 10 puta niža nego cijena goriva. Bez obzira što je električni automobil skuplji na početku, u konačnici nije značajnije skuplji kada se odbiju poticaji – kaže Prpić.

Još jedna od pozitivnih strana je izbjegavanja čekanja u redu i odlazak na auto-servis. Naime, električni automobili nemaju cilindre, klipove, ventile, ispušni sustav, mjenjač i niz drugih kompliciranih komponenti koje zahtijevaju održavanje ili, kad se pokvare, uzrokuju velike troškove. Tu se opet vraćamo na početni motiv, a to je ušteda vremena i novca.

Trajnost baterije nije upitna

Iako je u posljednje vrijeme nedostatak bila cijena i trajnost baterija, Prpić demantira takve informacije. - Baterije su danas toliko trajne da se uopće više ne treba o tome razmišljati, tu se radi o milijun kilometara. Baterija se nakon toga čak ne mora mijenjati, već gubi 20-ak posto snage. S druge strane, obični automobili prosječno traju 200-300 tisuća kilometara – nadodaje Hrvoje.

Prednost između ostalog je tiha vožnja. Možda se čini da je onečišćenje bukom zanemariva stvar, ali 20 posto europskog stanovništva je dugotrajno izloženo raznim bukama štetnih za zdravlje, što rezultira poremećajem sna, negativnim učincima na kardiovaskularni i metabolički sustav, kao i kognitivna oštećenja. Električni automobili su tihi, što u potpunosti eliminira mogućnost onečišćenja bukom.

Ni vozači početnici neće imati problema s vožnjom jer električni automobil nema mjenjač (ni ručni ni automatski). Sve se svodi na naprijed i natrag, kao na daljinskom upravljanju autićem.

I zadnji, ali zasigurno i najbitniji razlog je ekologija. Ilustracije radi, u nešto više od godinu dana, samo jedan električni automobil na cestama može uštedjeti prosječno 1,5 milijuna grama CO2. To je ekvivalent četiri povratna leta iz Londona u Barcelonu – navodi EDF Energy.

20. travanj 2024 04:58