Zeleno i digitalno

Postalo je kristalno jasno: Svakodnevno se utapamo u AI otpadu

Osigurati vidljivost kod publike plasirajući tržišne poruke u kibernetičkom svijetu punom AI slopova, nalik je na plivanje kroz fekalije

Na društvenim mrežama sve je više AI slopova: objava, fotografija i videozapisa koje proizvodi umjetna inteligencija (AI), ali korisnici ne prepoznaju da nije riječ o ljudskom djelu i vjerodostojnom sadržaju. U svibnju ove godine na Redditu je objavljeno pitanje: 'Jesam li kreten jer sam odao tajnu o izvanbračnoj aferi člana obitelji?' Objava je vrlo brzo dobila 6200 klikova i više od 900 komentara te je zbog popularnosti završila na naslovnici Redditovih trendovskih objava. No napisala ju je umjetna inteligencija. Takve objave stvorene AI-jem primjer su AI slopova: jeftino osmišljenoga 'blatnog' sadržaj koji stvara i dijeli bilo tko, od neodgovornih influencera do onih koji pokušavaju utjecati na političke izbore i demokratske procese diljem svijeta. Prema nekim procjenama, ni poslovne društvene mreže nisu otporne na takve sadržaje, navodno je više od polovice dužih objava na engleskom jeziku na LinkedInu napisala umjetna inteligencija.

Naslonjeni na botove

Sadržaj stvoren umjetnom inteligencijom jeftina je i vrlo učinkovita igračka kojom se može snažno utjecati na mase, primjerice na političkim izborima. Izvješće NATO StratCom Centra izvrsnosti iz 2023. pokazuje da se za samo deset eura može kupiti desetke tisuća lažnih pregleda i lajkova te stotine komentara stvorenih umjetnom inteligencijom na gotovo svim glavnim platformama društvenih medija. Jedna je studija iz 2024. otkrila da oko četvrtine cjelokupnoga internetskog prometa otpada na loše botove koji šire dezinformacije, a koji postaju sve uspješniji u oponašanju ljudi. To znači da se svijet, pristojno rečeno, suočava s enshitifikacijom ili crapifikacijom weba: online usluge postaju nekvalitetnije. AI slopovi mamac su za lajkanje, komentiranje i dijeljenje sadržaja, bez obzira na kvalitetu objave. Primjerice, Meta je u travnju ove godine poručila da se obračunava sa spam-sadržajem koji pokušava prevariti Facebookov algoritam kako bi povećao broj pregleda.

Ovaj članak je dostupan prijavljenim korisnicima.
Registrirajte se bez troška i otvorite vrata Liderova sadržaja – prvih pet zaključanih članaka svakog mjeseca čeka na vas.
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju