
Prokušane mjere za praćenje otiska: Čiji je utjecaj veći

Tvrtke mjere utjecaj na okoliš uz pomoć AI-ja, IoT-a, blockchaina i oblaka jer se rješenja nalaze na digitalnim platformama.
U svojim proizvodima Apple upotrebljavai 24 posto materijala dobivenih iz oporabljenih ili obnovljivih izvora te je od rujna 2024. više od 98 posto ambalaže izrađeno od materijala na osnovi vlakana. Pakiranje Apple Watcha serije 10 osmišljeno je tako da je manje i učinkovitije od pakiranja Apple Watcha serije devet za 10-ak posto, što omogućuje otpremu većeg broja kutija. Appleovi dobavljači iskoristili su lani 18 gigavata iz obnovljivih izvora energije i tako smanjili ispuštanje štetnih plinova za gotovo 22 milijuna metričkih tona. Pri tome Apple ulaže u solarne i vjetroelektrane diljem svijeta, a njegov robot za rastavljanje Daisy od lani može rastaviti 36 modela iPhonea kako bi se što više materijala moglo ponovno upotrijebiti.
Održivost kao megatrend
Alphabetove zgrade pak upotrebljavaju posve energiju iz obnovljivih izvora i svake godine uštede 250 tisuća kilovatsati električne energije koristeći se učinkovitom rasvjetom. Papirnati ručnici i papir za pisače koji se u tvrtki upotrebljavaju izrađeni su u cijelosti od oporabljenog papira. Intel, recimo, planira do 2030. upotrebljavati sto posto obnovljivih izvora energije i tako uštedjeti četiri milijarde kilovatsati električne energije te financiranjem raznih projekata obnove vode očuvati 227 milijardi litara vode. Do tada je u planu i postizanje nulte količine otpada i primjena kružnoga gospodarstva za najmanje 60 posto proizvodnog otpada u suradnji s dobavljačima. Nadalje, Microsoft stoji iza fonda za klimatske inovacije vrijednoga milijardu dolara i ulaže u umjetnu inteligenciju kako bi se našlo rješenje za ubrzanje održivosti. U 2023. je, primjerice, više od sedamsto Microsoftovih zaposlenika sudjelovalo u stvaranju rješenja umjetne inteligencije za očuvanje okoliša. IBM, recimo, vjeruje da pametnim upravljanjem imovinom i nadzorom organizacije može produljiti vijek imovine, smanjiti zastoje i troškove održavanja te ih optimirati. Ocjenjuje ujedno da je održivost u poslovanju megatrend koji će i dalje duboko utjecati na konkurentnost, čak na opstanak tvrtki na tržištu.
Sve se stoga vrti oko očuvanja okoliša pa velike svjetske tvrtke svoje poslovanje vezuju uz rješenja koja će tomu pridonijeti. Sve smanjuju svoj utjecaj na prirodu i pokušavaju pronaći prave odgovore za taj zadatak te ih provesti. Od toga koristi imaju i same tvrtke jer postaju privlačniji poslodavci, a kupci su sve spremniji platiti višu cijenu za održive proizvode. Zahtijevaju to također zakonodavstva država i ulagači, zbog čega tvrtke moraju objavljivati podatke o svom utjecaju na okoliš, u čemu im pomažu umjetna inteligencija, internet stvari (internet of things, IoT), tehnologija povezanih blokova (blockchain) i hibridni oblak.
Podizanje svijesti
Cilj je Hrvatskog Telekoma već potkraj ove godine postići nultu neto emisiju stakleničkih plinova iz Opsega 1. i 2., iznosi stručnjakinja za održivo upravljanje u toj tvrtki Katarina Brinar, a kao dio DT grupe želi postići neto nultu razinu u cijelome vrijednosnom lancu do 2040. i do 2030. smanjiti ispuštanje za 55 posto u odnosu na 2020. Ključne inicijative koje provode, rekla je, korištenje su sto posto električne energije iz obnovljivih izvora i sklapanje virtualnoga korporativnog ugovora o opskrbi električnom energijom iz obnovljivih izvora (vPPA) za pokrivanje znatnoga dijela budućih potreba za energijom.
Za potrebe grijanja prostora postupno uvode dizalice topline kako bi u cijelosti izbjegli upotrebu klasičnih goriva. Iako je u kružnome gospodarstvu dostupnost resursa sve veći izazov, ističe da su primjena načela kružnoga gospodarstva za smanjenje otpada i korištenje održivih materijala ključni dijelovi HT-ove strategije održivosti.
– Većina otpada nastaje tijekom gradnje, zamjene i modernizacije mrežne infrastrukture i upravlja se načelom 'spriječi – smanji – ponovno upotrijebi – recikliraj'. Cilj je da naši proizvodi i materijali budu što trajniji te da se osigura njihovo pravilno odlaganje i recikliranje. Prihvaćamo odgovornost za cijeli vrijednosni lanac te surađujemo s dobavljačima i korisnicima na promidžbi održive prakse kako bismo postigli punu cirkularnost tehnologije i uređaja. Svi naši proizvodi unutar brenda T u održivim su pakiranjima, a kad je riječ o ostatku portfelja, surađujemo s poslovnim partnerima i dobavljačima kako bismo povećali ukupan udio proizvoda s održivim pakiranjem. Također smo 2023. pokrenuli platformu 'Poziv koji ne propuštaš' usmjerenu na održivost i kružno gospodarstvo, a na kojoj smo u godinu dana prikupili više od 90 tisuća starih mobilnih uređaja koje smo odgovorno odložili. Budući da je e-otpad kategorija otpada koja najbrže raste, ključno je sustavno podizati svijest o toj temi i mijenjati načine poslovanja koji smanjuju stvaranje otpada. Zato smo tijekom 2024. i 2025. uveli nove poslovne modele, Trade IN i Forward Trade IN za privatne korisnike te DaaS (engl. device as a service – uređaj kao usluga) za poslovne korisnike, uz već prije uspješno uvedenu uslugu HT Business jamstvo – nabrojila je Brinar.
Dobra praksa
Neprekidno se, navodi dalje, radi na povećavanju udjela inovativnih i održivih proizvoda te ICT rješenja koji poslovnim i privatnim korisnicima omogućavaju da posluju i žive održivo. Ta digitalna i ICT rješenja omogućuju digitalizaciju i osuvremenjenje poslovanja te se, primjerice, rješenja za pametne gradove primijenjena u Hrvatskoj smatraju najboljom praksom u cijelom Deutsche Telekomu u Europi, tvrdi Brinar, a HT je i centar izvrsnosti na razini DT-a za sigurnosna rješenja za velike korisnike, rješenja za pametne gradove te uvođenje ICT rješenja za male i srednje korisnike.
– Tako u suradnji s partnerom SmartSenseom pružamo uslugu AirQ. Riječ je o usluzi koja omogućava praćenje i kontrolu kvalitete zraka da bi građani i posjetitelji bili točno informirani o njoj, a gradska uprava mogla provesti mjere za poboljšanje kvalitete zraka i zaštitu okoliša. Ujedno uz uslugu DaaS poslovni korisnici mogu pojedine mobilne uređaje i tablete neko vrijeme upotrebljavati uz ugovornu obvezu, bez visokih investicijskih troškova.
Tako produljujemo vijek uređaja do pet godina, uvodimo ih u kružnu ekonomiju i smanjujemo njihovu količinu u tržišnom optjecaju. HT-ova usluga Smart Factory upotrebljava IoT i senzorske tehnologije za praćenje proizvodnih procesa u stvarnom vremenu te omogućava analizu podataka poput potrošnje energije i učinkovitosti strojeva, zahvaljujući čemu tvrtke mogu poboljšati održivost i smanjiti emisije. Usluga Pametna poljoprivreda koristi se senzorima i NB-IoT mrežom za prikupljanje podataka o klimi, tlu i usjevima omogućavajući poljoprivrednicima praćenje i optimizaciju resursa poput vode i hranjivih tvari, čime se poboljšava prinos i smanjuju troškovi – iznijela je Brinar.
Odabir platforme
Veličina Grupe Podravka uvjetovala je izbor digitalnog rješenja koje će moći pratiti okolišne čimbenike i obuhvatiti sve aspekte poslovanja, rekla je Podravkina voditeljica tima za održivi razvoj Irena Ivanković.
Odlučili su se za platformu u cijelosti usklađenu s GHG-om (Greenhouse Gas Protocol), metodologijom za izračun ugljikova otiska. Dodala je da ona omogućuje reviziju podataka u kojoj se pri unosu uza svaki podatak prilaže odgovarajući materijalni dokaz.
Platforma kojom se koristi Podravka certificirana je, naglasila je, čime se potvrđuje njezina učinkovitost i pouzdanost, ponajprije u kontekstu izvještavanja i revizije. Zahvaljujući korištenju platforme, objasnila je, izračunali su ugljikov otisak Grupe Podravka te precizno mapirali kvantitativne podatke, uključujući procjene vezane uz energente, gorivo, freone, vodu i otpad. Očekuju stoga da će tako u budućim razdobljima moći točno pratiti utjecaj na okoliš i ostvarenje strateških ciljeva.
– Započeli smo razvijati i interne sustave analitike kako bi se smanjili ručna obrada i unos podataka, povećala učinkovitost u prikupljanju te točnost podataka. Korištenje takvoga digitalnog rješenja pomaže precizno utvrditi status realizacije strateških ciljeva povezanih uz održivost te nam omogućuje ispunjavanje regulativnih obveza i pripremu zakonom propisanih izvještaja. Omogućuje i usporedbu društava koja su u sastavu Grupe Podravka, izradu potrebnih analiza i podloga za donošenje poslovnih odluka. S obzirom na to da je Grupa Podravka ove godine akvirirala poljoprivredni segment, nove će se kompanije uključiti u sustave koji se upotrebljavaju za izračun ugljikova otiska i prikupljanje podataka o ESG-u. Uz to je planirana nadogradnja sustava za prikupljanje i analitiku podataka kako bi se oni evidentirali mjesečno, što bi olakšalo pripremu godišnjih izvještaja i omogućilo stalno praćenje svih relevantnih okolišnih parametara. U ovome trenutku provodimo pokusni projekt i, ako se potvrdi kao uspješan, planiramo ga provesti i na razini cijele Grupe Podravka – najavila je Ivanković.



