Zeleno i digitalno

Tehnološki paradoks: Svi očekuju pomoć AI-ja, malo tko ga koristi

Studije pokazuju da su rezultati najbolji kada umjetna inteligencija nadopunjuje ljudski rad, a ne kada ga zamjenjuje

Ljudi su optimistični oko potencijala umjetne inteligencije, iako većina tu tehnologiju još nije niti koristila. Naime, nedavno Gallupovo istraživanje pokazalo je da dvije trećine američkih radnika (66 posto) očekuje da će umjetna inteligencija pozitivno utjecati na njihov posao, ali samo 11 posto ispitanika koristi ju barem nekoliko puta tjedno. Štoviše, dvije trećine kažu da ju nikada ne koriste.

Trećina radnika, pak, kaže da njihova tvrtka već uvodi umjetnu inteligenciju, no da bi se vidjele konkretne promjene, direktori i menadžeri moraju osigurati povjerenje, jasno komunicirati i uspostaviti smjernice za njezino korištenje. Mnoge studije pokazuju da tehnologija najbolje funkcionira onda kada nadopunjuje ljudski rad, a ne kada ga zamjenjuje.

Gallupovo istraživanje o korištenju umjetne inteligencije

Ništa bez isprobavanja

Primjerice, umjetna inteligencija dobro prepoznaje obrasce i može  procesuirati veliku količinu podataka brže od čovjeka. No ljudi tim podacima i informacijama daju kontekst, a svojom intuicijom odvajaju važno od nevažnoga, etično od neetičnoga. Dakle, najbolji rezultati postižu se kada svatko radi ono što najbolje zna.

Kao što je jedna studija iz 2002. godine pokazala da uvođenje informacijske tehnologije ima malen utjecaj na produktivnost ako tvrtke istovremeno ne reorganiziraju rad i ne educiraju zaposlenike, tako ni danas umjetna inteligencija ne može značajno pridonijeti produktivnosti bez promjene načina rada i veće osviještenosti ljudi.

A ako ljudi niti ne koriste umjetnu inteligenciju, ne mogu očekivati da će se promjene dogoditi same od sebe, stoga je prva pretpostavka korištenje i isprobavanje načina na koje umjetna inteligencija može unaprijediti radne zadatke.

Velika uloga voditelja

Međutim, odgovornost nije samo na zaposlenicima. Studija iz 2021. godine, temeljena na Gallupovim podacima, pokazala je da tehnološke inovacije pozitivno utječu na dobrobit radnika, ali uglavnom kod onih koji navode da njihova nadređena osoba stvara radno okruženje puno povjerenja. S druge strane, ako se umjetna inteligencija uvodi a pritom se ne razmišlja o tome kako će ju ljudi koristiti, rezultati često budu razočaravajući. Ipak, mnoge tvrtke i dalje upadaju u tu zamku.

Gallup je prošle godine ispitao voditelje ljudskih resursa o korištenju umjetne inteligencije, pri čemu je 93 posto njih izjavilo da njihove organizacije već primjenjuju AI, dok je samo 15 posto američkih zaposlenika reklo da im je poslodavac jasno komunicirao plan integracije AI-ja u njihov rad. Stoga se može zaključiti da digitalnu transformaciju ne usporavaju nužno alati, već načini na koje lideri provode promjene i kakvo radno okruženje stvaraju za svoje zaposlenike.

Uspjeh svake inicijative povezane s umjetnom inteligencijom u konačnici ovisi o ljudima, a za njezinu uspješnu primjenu važne su tri stvari – dobra reorganizaciji rada, ulaganje u razvoj vještina i poticanje znatiželje zaposlenika. Neka umjetna inteligencija preuzme repetitivne zadatke, a zaposlenici se usredotoče na kreativnost, rješavanje problema, međuljudske odnose i donošenje odluka. Od specifičnih znanja još je važnije potaknuti zaposlenike da razvijaju otpornost i aktivno sudjeluju u procesu uvođenja umjetne inteligencije, jer će je na taj način lakše prihvatiti i koristiti.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju