DIY EV

Upute za preobrazbu: I vaša krntija može postati električni auto

Prije desetak i više godina mlađahni je Mate Rimac pretvorio stari BMW serije 3 iz 1980-ih u potpuno električno vozilo. Možete i vi

Prodaja električnih automobila usporava se, Tesla je u problemima zbog svog velikog šefa koji umočen u ketamin više 'ne zna kuda goni', a u isto vrijeme kineski električni automobili postaju nadmoćniji onim zapadnjačkima u kvaliteti, a posebno u cijeni. Pa iako se najavljuju jeftina električna vozila, carine i automobilska industrija rade sve da se to ipak ne bi dogodilo jer, čuj, nešto da danas bude jeftino.

S obzirom na to koliko nas cimaju zbog globalnog zagrijavanja i klime i koliko se svi kunu u njezinu zaštitu, električni automobili trebali bi biti svima dostupni pa da se svi zajedno možemo boriti protiv toga ljutog pregrijavanja. Jer da su takvi automobili jeftini, ljudima se ne bi bilo teško prebaciti na održivije varijante prijevoza… Ali ne, jer, ponavljam, zašto bi nešto danas bilo jeftino?!

No, možda ipak postoji jeftinija verzija električnih automobila, a to je ona da ga napravite sami uz pomoć setova za izradu električnih automobila.

Iako se na prvi pogled može činiti da je konverzija klasičnih automobila na električni pogon novost, takvi projekti postoje već desetljećima, a primjer smo imali i u svom dvorištu prije desetak i više godina. Tada je mlađahni Mate Rimac pretvorio stari BMW serije 3 iz 1980-ih u potpuno električno vozilo. Taj projekt nije bio samo uspješan jer je njegov 'Green Monster' oborio više svjetskih rekorda za električne automobile, čime se Rimcu, kako ističu u birtijama, 'otvorila dizna', pa je samo nastavio u tom smjeru.

Nažalost, ni on ne razmišlja o nekakvim jeftinim električnim automobilima koji bi bili dostupni većini. Naš Mate otišao pak u drugu krajnost, pa njegovi i naši zemljaci mogu samo sanjati o neverama i burama, jer ih voziti nikad neće.

Može jeftinije

Ipak, ako ste veliki fan električnih automobila, a možda ne želite izdvojiti baš jako mnogo eura, konverzija starog auta u električni možda je opcija za vas. Konverzijom dobivate nižu cijenu, nulte emisije (Greta cvjeta), znatno brže ubrzanje zahvaljujući momentu koji elektromotori isporučuju odmah pri pokretanju i uglavnom ljepši električni automobil jer se uglavnom prerađuju stari retromodeli. Pa kada se spoje 'retro i elektro', uspjeh je zajamčen.

Prve EV konverzije bile su rezervirane za entuzijaste i specijalizirane radionice poput Lunaza, Everratija i Electrogenica, a fokus im je bio uglavnom na klasičnim vozilima. S vremenom su se pojavili i brojni drugi konverzijski studiji, uključujući projekte modernijih vozila poput Land Rovera Defendera, ali klasici i dalje dominiraju.

Također, danas postaju sve dostupnija i rješenja za kućne majstore, takozvani DIY konverzijski setovi i kitovi koji svakom malo boljem majstoru omogućuju da i svog ljubimca skine s goriva. Tome su zaslužni dostupni baterijski modul, kontroleri i elektromotori, pa pretvaranje klasičnog automobila u električni više nije ekskluzivno za stručnjake.

Kako funkcionira

Postupak u osnovi izgleda jednostavno: iz vozila se uklanjaju svi dijelovi vezani uz motor s unutarnjim izgaranjem, spremnik goriva, motor, hladnjak, crpke, ispušni sustav i ugrađuje se električni pogonski sklop. No u praksi je to tehnički izazovan pothvat. Idealno vozilo za konverziju je lako i bez dodatne elektronike poput serva upravljača ili kočnica, jer ti sustavi inače crpe energiju iz motora.

Kod ugradnje elektromotora važno je zadržati originalni mjenjač i upotrijebiti posebne adapterske ploče i spojnice kako bi se snaga pravilno prenijela na kotače. Što se baterija tiče, moguće je upotrijebiti osnovne olovne baterije od 12 V, no većina ozbiljnijih projekata koristi se litij-ionskim modulima, novima ili rabljenima iz vozila poput Nissana Leafa ili Renaulta ZOE-a, što je isplativija i ekološki prihvatljivija opcija. Ključna komponenta je i kontroler, koji regulira protok energije iz baterije prema motoru. Što je kvalitetniji, to je vozilo brže i učinkovitije.

Za hladnije krajeve valja razmisliti i o grijaču kabine, jer električni automobili nemaju otpadnu toplinu motora. I to je dostupno kod specijaliziranih dobavljača EV opreme.

Gdje nabaviti EV kit

Danas postoje brojne tvrtke koje nude gotove setove za konverziju, a dobra je vijest da ih ima i u Hrvatskoj. Jednu od njih, Electric Vehicle Evolution, vodi Dalibor Šimunović, programer koji svaki automobil može pretvoriti u električni. Za posao 'sastavljača kitova' odlučio se prije koju godinu kada je odlučio samostalno napraviti električni automobil.

Dalibor Šimunović, vlasnik tvrtke Electric Vehicle Evolution, za posao 'sastavljača kitova' odlučio se prije koju godinu kada je odlučio samostalno napraviti električni automobil

Dalibor Šimunović, vlasnik tvrtke Electric Vehicle Evolution

– Budući da sam programer i Linux sistemski administrator s dobrim znanjem elektrotehnike, to mi nije predstavljalo veći izazov. Projekt sam realizirao u vrlo kratkom roku, za svega nekoliko mjeseci, a tijekom procesa uspostavio sam kontakte s brojnim dobavljačima i riješio mnogo logističkih i tehničkih pitanja – ističe Šimunović.

Dodaje da je jako brzo shvatio kako na tržištu, posebno gledajući na uvoz iz Kine, gotovo da nema konkurencije, pogotovo kada se promatra aspekt sigurnosnih standarda i EU homologacijskih certifikata.

Naime, većina kineskih proizvoda ne zadovoljava ni osnovne sigurnosne zahtjeve, pa se Šimunović odlučio poboljšati te sustave, od konfiguracije motora, EMC zaštite prema EU standardima, sklapanja baterijskih paketa, sustava grijanja, punjača itd., i krenuti u smjeru prodaje gotovih konverzijskih kitova i dijelova za razne servise diljem EU-a, a poslije i svijeta.

– Prednost naših sustava je modularnost i niska cijena održavanja. Primjerice, možemo popraviti baterijski paket ili zamijeniti ćelije za otprilike 200 eura, a kod većine drugih tvrtki popravak električnog vozila može stajati tisuće, pa i desetke tisuća eura. Cilj nam je jednostavnost i izbacivanje nepotrebnih dijelova iz sustava, slično kao što to radi Tesla, prema načelu Elona Muska: 'The best part is no part.'

Personalizirana ponuda

Iako je tvrtka još u prilično ranoj fazi, poslovni model sastoji se od kombinacije prodaje konverzijskih kitova, instalacija i prodaje rezervnih dijelova, a Šimunović naglašava da se ipak više fokusiraju na razvoj kitova za pojedinačne modele vozila. Također, dodaje da za sve svoje kitove nude i tehničke nacrte i videoupute kako bi svima olakšali ulazak u svijet DIY električnih vozila.

– Želimo svima olakšati proces ugradnje pa tu do izražaja dolazi i naš edukativni aspekt jer želimo kupcima i servisima pružiti jasne i razumljive upute i smjernice kako bi stekli povjerenje u naše sustave – objašnjava vlasnik.

Mali, ali snažni

Iako je tržište električnih automobila pod velikim pritiscima, od cijena i carina do kompleksnih regulatornih zahtjeva, upravo su male i fleksibilne tvrtke poput Electric Vehicle Evolutiona te koje pokazuju da postoji alternativni put. Uz pristupačnije setove, lokalnu podršku i orijentaciju na sigurnost i modularnost, konverzija vozila u električna postaje opcija sve većem broju građana i servisa.

– Naš fokus su radionice, jer znaju što rade, ali želimo doprijeti i do entuzijasta, poljoprivrednika, pa čak i flotnih sustava i javnog prijevoza – poručuje Šimunović.

Kaže da će se već iduće godine više usmjeriti prema dostavnim vozilima, a javni prijevoz ostaje dugoročan cilj.

Ikone elektromobilnosti

Jedan od ključnih izazova je i homologacija, koja se i dalje mora rješavati izvan Hrvatske jer domaćih institucija za to nema. No kad se upotrebljavaju certificirane komponente, proces u EU članicama gotovo je identičan. Cijeli razvojni ciklus može trajati između dva i šest mjeseci, ovisno o kompleksnosti projekta, a cijene kompleta za manje automobile kreću se od 5000 do 7000 eura, što je znatno manje od kupnje novog EV-a.

– Kod težih vozila trošak raste zbog većih baterijskih kapaciteta. Isplativost je posebno izražena kod korisnika s vlastitim solarnim elektranama jer upotrebljavaju višak proizvedene energije – napominje Šimunović.

Za napajanje se upotrebljavaju sigurnije i dugotrajnije baterije LiFePO4, koje ne traže hlađenje i pažljivo punjenje, a dodatne inovacije poput solarnoga krova i AC utičnica u vozilu već su u ponudi. Što se budućnosti tiče, Šimunović planira uključiti i tehnologije poput V2G (vehicle-to-grid), solid-state baterija i pametnih mreža, čim zažive komercijalno.

Ako ništa drugo, ti 'uradi sam' električni automobili mogli bi biti simbol jednoga novog vala, vala u kojem tehnologija ne služi samo velikima, nego postaje dostupna i malima. A možda se u nekoj garaži upravo sada sklapa buduća ikona hrvatske elektromobilnosti, koja će biti jeftina.

OSAM BOLNIH TOČAKA Najčešće pogreške kod DIY konverzija

1.       Preslabi kabeli

2.       Nedovoljno dimenzionirani busbarovi

3.       Nepropisna boja kabela (mora biti narančasta za visoki napon)

4.       BMS ne kontrolira pražnjenje, što je kritično

5.       Neadekvatno fiksirane baterije (često se upotrebljava opasan materijal poput pleksiglasa)

6.       Baterijski moduli nisu učvršćeni – opasno kod sudara

7.       Izostanak sigurnosnog prekidača

8.       Kabeli se provlače kroz zone sudara ili slobodno vise

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju