Mlađe generacije su, kada je posao u pitanju, veoma domišljate. Osim što su mnogi od njih počeli svoje prve novce zarađivati na internetu, putem raznih mreža i aplikacija, i oni koji se nađu u korporativnom svijetu ne zaostaju za tom domišljatosti.
Generacija Z je u Kini do sada otišla najdalje, što se kreativnosti tiče, kada je u pitanju njihov posao i plaća koju za njega primaju. Naime, kako nisu dovoljno plaćeni, mladi Kinezi, umjesto korporativnog glamura, biraju groznu i odvratnu odjeću i takvi se pojavljuju na poslu kako bi svima dali do znanja da nemaju dovoljno novaca da bi si priuštili odjela, košulje, sakoe koji su dio korporativne mode.
Pomicanje granice između elegantne i ležerne uredske odjeće može biti teško, pogotovo jer se granice prihvatljive odjeće za radno mjesto posljednjih godina pomiču prema ležernijim opcijama. Međutim, novi trend koji je preplavio kineske društvene medije podiže ležernost na višu razinu, s mladim radnicima koji dijele svoje videozapise iz ureda gdje su obučeni u svoju ‘najodvratniju‘ odjeću
Stručnjaci kažu da je to dio šire pobune mladih ljudi protiv rigidnosti radnog mjesta i iscrpljujućih radnih sati potrebnih za uspjeh i premalih plaća.
Hashtag ‘gross outfits at work‘ preuzeo je kineske platforme društvenih medija kao što su Douyin, kineska verzija TikTok-a i Xiaohongshu, aplikacija slična Instagramu. Na njima je hrpa videa u kojima mladi snimaju svoje odjevne kombinacije koje nose na posao kao bi iskazali svoj bunt.
Smrad posla
Osim hashtaga ‘gross outfits at work‘ mladi koriste i izraz ‘Ban Wei‘ koji bi se mogao prevesti kao ‘smrad posla‘ i koji se koristi kao način označavanja ‘vibre od 9 do 5‘, piše konzultantska tvrtka Red Ant Asia u nedavnom vodiču kroz kineski Internet.
Korisnici društvenih medija u Kini pišu da će ako svoju omiljenu odjeću nose na posao, ona biti kontaminirana ‘Ban Weijem‘, tj. smradom posla te da se tako uredska atmosfera uvlači u osobni život.
Jedna od ‘prosvjednica‘ je rekla kako na posao nosi samo odjeću s rupama kao dio protesta zbog ‘usranog posla i otrcane plaće‘.
Ipak, isti ljudi koji pokazuju svoju grubu radnu odjeću su oni koji nose moderniju odjeću za društvene prilike, rekao je za Business Insider Jack Porteous iz konzultantske tvrtke TONG Global usmjerene na Kinu.
Kaže da je to dio šireg trenda pokazivanja njihove ‘potpune transformacije‘ između osobnog i profesionalnog života. Oblačenje ‘odvratne odjeće‘ možda je dosad ‘najudobniji‘ oblik korporativne pobune
- Ograničeno osobno vrijeme mladih ljudi, dugo radno vrijeme i davanje prioriteta mentalnom blagostanju dovode do toga da mnogi rezerviraju više vremena za spavanje i odmor u odnosu na odabir odjeće specifične za posao - kaže Porteous.
Kineski mladi diplomiraju na jednom od najtežih tržišta rada. U veljači je Kina objavila da je stopa nezaposlenosti mladih za prosinac iznosila 14,9 posto. Brojka, koja prethodno nije bila objavljena od lipnja, isključila je redovne studente iz izračuna. A nevoljama nema kraja ni za one sretnike koji su ulovili posao.
Kineski poslodavci poznati su po svojoj ozloglašenoj radnoj kulturi ‘996‘ koja zahtijeva radnike koji su voljni pridržavati se napornog radnog rasporeda, radeći od 9 do 21 sat šest dana u tjednu. Kako nemaju drugačije poluge za proteste, ovo je možda najlakši način za mlade kineske radnike da si daju oduška bez izravnog napuštanja radnog mjesta.