
Nakon što ste mjesecima vagali trebate li pokrenuti vlastiti biznis te se konačno na to odvažili, prikupili sve papire, razradili sve ideje i skupili dovoljno hrabrosti da zaplivate u solo vodama, sigurno vam ne treba netko tko će vam govoriti o tome kolike su šanse za neuspjeh. Ipak, one postoje, a Lijepa Naša se ne može pohvaliti s baš dobrom statistikom (ni) u tom području.
Iako je broj registriranih malih poduzeća 2023. porastao deset posto što ukazuje na pozitivan trend, prema podacima Global Entrepreneurship Monitora stopa preživljavanja malih biznisa u Europi je oko 20 posto, dok je u Hrvatskoj niža od prosjeka i iznosi oko 18 posto. Usporedbe radi, podaci iz SAD-a, recimo, pokazuju da je stopa preživljavanja nakon pet godina znatno viša – 48,9 posto.
To, dakako, ne znači da se valja seliti preko bare (kao da bi Trump to uopće dozvolio), a niti odustati od ideje o pokretanju biznisa već pažnju usmjeriti prema čimbenicima ili, bolje reći, greškama zbog kojih novi biznisi najčešće propadaju.
- Nedostatak kapitala
Financijski problemi su, očekivano, jedan od glavnih razloga propadanja. Međutim, to samo ne znači da poduzetnici nisu dobro predvidjeli cash flow već da naprosto loše upravljaju resursima, previše troše ili pak krivo procjenjuju izvore financiranja.
- Loše upravljanje računovodstvom i financijama
Čak i ako imaju dovoljno kapitala, poduzetnici biznis mogu ugroziti lošim upravljanjem financijama. Nažalost, ovo je nešto što se događa prilično često, jer vlasnici malih biznisa često sami obavljaju sve funkcije pa i onu knjigovođe i financijskog direktora. Upravo zato na dobrom financijskom direktoru i/ili vještom računovođi se ne smije štedjeti.
- Nedostatak poduzetničkih vještina
Istraživanja pokazuju da većina poduzetnika u solo vode ulaze ne (samo) zbog svoje inovativne poslovne ideje, pa čak ni strasti već iz nužde, odnosno u trenutku kad se više ne vide u kompanijama (pa je poduzetništvo bolja opcija), kad pregore na svom poslu ili dobiju otkaz. Čak i ako imaju vještine stvaranja proizvoda ili usluga, trebali bi savladati i soft skillove upravljanja ljudima i dionicima.
- Nedostatak marketinških vještina
Ova česta greška ne uključuje samo ‘golo‘ nepoznavanje marketinških vještina (opet, vlasnik malog biznisa je često i direktor marketinga) već podcjenjivanje vrijednosti marketinških aktivnosti ili marketinških troškova zbog čega teško osiguravaju dodatna sredstva za promociju tvrtke i proizvoda. No, ako nitko neće znati da postojite, čemu uopće pokretati biznis?
- Nedostatak planiranja i strategije
Osim marketinga, mali poduzetnici često podcjenjuju vrijednost izrade detaljnog poslovnog plana prije početka poslovanja. Šanse za neuspjeh znatno smanjuje kreiranje plana koji uključuje jasno definiranu viziju poslovanja, financijske projekcije, marketinške strategije, analizu tržišta… Nedavno smo pisali o tome kako izraditi kvalitetan poslovni plan, pa škicnite.
- Strah od neuspjeha
Istraživanja kakvo je, primjerice, GEM-ovo pokazalo je da do neuspjeha tvrtke zna voditi i - strah od neuspjeha. Točnije, više od polovice malih poduzetnika strahuje hoće li morati ugasiti biznis. Zvuči čudno, ali kad se bolje razmislite zapravo ima smisla. Naime, strah od neuspjeha, među ostalim, raste što je lošija poduzetnička kultura, u okruženjima koje ne podržava poduzetništvo. Protiv njega se valja boriti dizanjem vlastita samopouzdanja, a to se pak radi izbjegavanjem ranije navedenih (krivih) poteza.
Bonus tip:
Pokretanje vlastitog posla možda jest ostvarenje vašeg sna, ali je i svakodnevni izazov koji traži snalažljivost, strpljenje i pristup pravim informacijama u pravo vrijeme. Upravo zato, Lider svakog tjedna donosi sadržaj koji vam jamči prednost, olakšava početak i pomaže u uspješnijem žongliranju sa svim ulogama koje igrate. Nećete biti samo promatrač tržišta – bit ćete aktivni sudionik koji se razvija i raste, a uz prave informacije i izbjegava skupe pogreške.
Ako ste prije manje od godinu dana osnovali tvrtku, pravo je vrijeme da iskoristite benefite Liderovog Digital Start pretplatničkog paketa koji će vam olakšati prve poduzetničke korake!
Kako bismo vam pomogli u poduzetničkim počecima, darujemo vam čak 6 mjeseci besplatne pretplate, a u drugih 6 mjeseci ostvarujete 50% popusta. To znači da za cijelu godinu pristupa Liderovim sadržajima ulažete samo 39,80 eura + PDV.
Tijekom trajanja pretplatničkog paketa, Lider vam osigurava:
- 2 digitalne pretplate kojima ćete moći pristupiti svom Liderovom sadržaju u tisku, na webu i čitati više od 45 specijaliziranih priloga
- 15% popusta na sve Liderove konferencije
- 10% popusta na sve edukacije u našoj organizaciji
- Raniji pristup sadržaju (srijeda poslijepodne).
Ponuda vrijedi za tvrtke osnovane unazad 365 dana – prijavite se danas i iskoristite priliku da premostite početne prepreke i izazove. Uz Lider, uvijek ste korak ispred!
Iskoristite ponudu i postanite dio poslovne zajednice jednog od najutjecajnijih, najuglednijih i najčitanijih poslovnih medija u Hrvatskoj.
Pridružite se liderima i postanite liderovci.