
Neki dobiju besplatno nagradno putovanje za okruglu obljetnicu rada u firmi, neki razmjenjuju knjige i stvari, a neki svake godine imaju organizirane najkreativnije moguće radionice – od slikanja, izrade kozmetike pa do kulinarskih radionica. Potaknute primjerima stranih brendova ili pak spontanim idejama, i neke tvrtke u Hrvatskoj u posljednje su vrijeme odlučile interne prakse dovesti na jednu sasvim novu razinu.
Primjerice, u zagrebačkoj agenciji za odnose s javnošću Komunikacijski laboratorij odnedavno se razmjenjuje rabljena odjeća. Još otkako je konzultantica za komunikacije Antonija Grbavac Ilišević došla u Komunikacijski Laboratorij praksa razmjene knjiga, stvari, pa i odjeće u njihovom uredu već je postojala, no sada je dobila potpuno novi kontekst.
– Prva osoba koju sam vidjela da to radi je upravo Manuela (Šola, direktorica agencije, op.a.). Nekad bi donijela kutiju punu knjiga koje je pročitala, nekad je to bila odjeća, a zatim bi međusobno razdijelili što kome odgovara. Za mene je to bilo nešto novo jer se nisam dotad susrela s takvom praksom, no nije dugo trebalo da i mi počnemo raditi isto. Zapravo je bilo jako zanimljivo gledati kako primjerice neki komad odjeće odmah dobije ‘novi život‘ čim ga netko drugi iskombinira na sebi svojstven način – opisuje Grbavac Ilišević ovu naizgled neobičnu internu praksu kojom osim održivijeg odijevanja žele skrenuti pažnju i na hrvatski modni dizajn, budući da u projektu Kom Lab ormar sudjeluje 20 hrvatskih dizajnera.U Japan na račun firme? Može!
Projekt je uz Antoniju osmislila Latica Martinis, također konzultantica za komunikacije, koja ističe da su tu praksu svi kolege u agenciji dobro prihvatili. Međutim, još jedna njihova praksa rijetko se viđa u Hrvatskoj. Naime, Komunikacijski laboratorij zaposlenicima plaća putovanje iznenađenja za okruglu godišnjicu rada.
– To je jedna praksa koja zapravo nije nova, sada je možda vidljivija zbog društvenih mreža i utjecaja koje imaju na informacije da brzo dolaze do javnosti. Imali smo već kolege koji su bili u SAD-u, neki su bili na krstarenju, jedna kolegica u Japanu, a ove godine kolegica za desetu godišnjicu putuje na Bali. Naravno, reakcije su vrlo pozitivne, i interno i eksterno. Tretiramo to kao način iskazivanja zahvalnosti za lojalnost, predani rad i dugogodišnji doprinos agenciji. Ove godine uveli smo i novu praksu, jubilarne nagrade za svakih pet godina rada u agenciji, a kako kod nas ima dosta kolega koji su i više od pet godina tu, dodijelili smo i retogradne jubilarke – objašnjava Martinis.
Grbavac Ilišević, pak, priznaje da takva praksa motivira i inspirira cijeli tim, ali i – klijente. Drugi, pak, ljudi zbog takvih perksa požele doći raditi kod njih. Vrlo je to važno u vrijeme kada je tržište rada na strani zaposlenika, jer se brojni poslodavci bore za svaki talent.
– Sve češće nam kandidati na razgovorima za posao spominju upravo te primjere pa čak i manje geste koje dijelimo na društvenim mrežama. Klijentima je, s druge strane, važno s kim surađuju – ne samo profesionalno, već i ljudski. Sve više brendova traži partnere koji njeguju zdravu, održivu i pozitivnu radnu okolinu – kaže Grbavac Ilišević.
U Komunikacijskom laboratoriju sustavno provode još niz projekata za zadravlje i dobrobit zaposlenika, a dugoročni su im ciljevi poboljšanje radne atmosfere, smanjenje stresa, poticanje zdravih životnih navika i produktivnost.
‘Čudno je ne imati takve benefite‘
Benefiti za zaposlenike, ali i interne prakse kojima nije prvotan cilj zadržavanje i privlačenje zaposlenika već druženje, postali su s godinama sve zanimljiviji. Zagrebački venture studio Martian & Machine tijekom godina je organizirala niz raznolikih aktivnosti za zaposlenike, od pucanja u balone punjene bojom dok nastaju slike, preko fluid arta i izrade prirodne kozmetike, do zajedničkog igranja videoigara. Na teambuildinge im nerijetko dođu zanimljivi gosti poput mađioničara, a bilo je i sportskih aktivnosti poput planinarenja i joge.
– Zanimljivih ideja uvijek ima, pogotovo jer je u Zagrebu zadnjih godina sve više kreativnih i toplih ljudi koji vode razne radionice i s kojima je lako organizirati suradnju. Većina aktivnosti nastaje u suradnji između people & culture te marketinškog tima. Najvažnije nam je osluškivati ritam tvrtke i ljude – što im u tom trenutku treba, što bi ih razveselilo, što bi ih povezalo. Reakcije kolega su uglavnom pozitivne – kaže Petra Novak, people & culture menadžerica u Martian & Machineu te idejna začetnica brojnih internih praksi.Neke radionice organiziraju povodom Dana žena, jer im je, s obzirom na to da je žena generalno manje u IT-u, važno njegovati dodatne prilike za povezivanje žena. Tako, primjerice, na Good Game turniru u igranju videoigara imaju ženski tim.
No, u IT industriji ovakve su stvari već godinama norma i čudno je ako ih nemaš, dodaje Novak. Dakako, u IT industriji potraga za talentima još je teža, unatoč tomu što je posljednjih godina i IT doživio svojevrsno usporavanje. Međutim, takve inicijative više nisu faktor koji nekoga motivira da se pridruži ili ostane u tvrtki.
– Van IT svijeta to možda još uvijek zvuči kao ‘fora‘, ali ne bih rekla da nas ovakve aktivnosti čine privlačnijima kandidatima. I baš zato bih htjela naglasiti da u Martian & Machineu ovo ne radimo da bismo privlačili ljude. Radionice, dogašaji i pokloni naš su način da pokažemo zahvalnost zaposlenicima i pružimo prostor za povezivanje – posebno jer mnogo ljudi radi na daljinu – objašnjava Novak.
Naime, zaposlenici unutar IT industrije danas najviše cijene konkurentne plaće i zanimljivost projekata na kojima rade.
– Na kraju dana, sve se svodi na osnovne stvari: osjeća li zaposlenik da ima fer plaću i radi li na nečemu što ga stvarno zanima. Nema te radionice koja može nadomjestiti to dvoje – smatra Novak.