Na kraju svake godine, bez obzira koliko ona bila dobra ili ne, zbrajaju se rezultati te se rade prognoze za sljedeću godinu. Jedno od popularnih, ali nadasve korisnih predviđanja za nadolazeću godinu jesu i zanimanja, poslovi i industrije za koje se očekuje da će biti traženi u nadolazećem razdoblju.
Niz je faktora koji su obilježili 2022. godinu te utjecali na predviđanja za 2023. – rastuća inflacija, rat u Ukrajini, podizanje kamatnih stopa središnjih banaka, pad dionica tehnoloških tvrtki i kripto tržišta, strah od nadolazeće recesije...
Ususret 2023. godini, koja će, prema mišljenjima i prognozama brojnih stručnjaka, biti izazovnija i neizvjesnija čak i od krizne 2008. godine, donosimo pregled pet perspektivnih industrija prema Forbesu u kojima će i dalje biti moguće pronaći posao, unatoč lošim prognozama.
E-commerce
Pandemija koronavirusa ubrzala je digitalizaciju, pa tako i online kupovinu, a niti tri godine kasnije trend kupovanja u internetskim trgovinama ne jenjava. E-commerce i dalje bilježi procvat, a to potvrđuju i podaci.
Naime, nedavno e-commerce istraživanje za 2022. godinu koje je provela konzultantska kuća Valicon i platforma Jeftinije.hr pokazalo je da Hrvati sve više kupuju u internetskim trgovinama – gotovo 68 posto ispitanika u internetskim trgovinama kupuje barem jednom mjesečno, a porastao je i prosječan iznos kupnje online.
U SAD-u je, pak, broj ljudi koji rade u e-trgovini porastao je za 15 posto između 2017. i 2022. godine. Prema predviđanjima Morgan Stanleya, internetska trgovina bi mogla doseći 27 posto globalne maloprodaje do 2026. godine, u usporedbi s udjelom od 22 posto koliko ima danas, i to ponajviše zbog velikom potencijala za međunarodno širenje.
Naime, iako je kupovanje preko interneta uvelike prihvaćeno u Sjevernoj Americi i Aziji, ono zaostaje u Africi, Latinskoj Americi i Zapadnoj Europi. Upravo tu leži potencijal i prostor za njihovo širenje, za što su, naravno, potrebna i radna mjesta.
Računalstvo u oblaku
Osim digitalizacije kupovine, ubrzano se nastavljaju transofrmirati i poslovni procesi. Prihvaćanjem rada na daljinu u poslovanju je potrebna tehnologija koja će omogućiti nesmetanu suradnju, a računalstvo u oblaku (eng. cloud computing) za to je ključno jer u trenutku sinkronizira informacije i podatke između različitih računala.
Predviđa se da će tržište računalstva u oblaku rasti 15,7 posto godišnje između 2022. i 2030. godine, što odražava razinu potražnje. No osim tehnoloških stručnjaka, za područje cloud computinga bit će potrebni i projektni menadžeri, stručnjaci za kibernetičku sigurnost, konzultanti i mnogi drugi stručnjaci.
Umjetna inteligencija
Nema industrije u kojoj se ne spominje umjetna inteligencija i njezina primjena – od robota za zahtjevne kirurške zahvate, preko senzora za nadzor proizvoda u opskrbnim lanacima i analize tih informacija, do jednostavnih alata za automatizaciju koji pomažu tvrtkama s unosom podataka i marketingom.
Zato ne čude podaci da će globalno tržište umjetne inteligencije porasti za 20,1 posto između 2022.i 2029.godine. U prilog tomu ide i činjenica da u svijetu, ali i u Hrvatskoj, svake godine ‘niče‘ velik broj startupa koji se bave umjetnom inteligencijom, što ponovno znači i otvaranje novih radnih mjesta i za brojne druge profesije.
Zdravstvo
Podjednako kao i krajem 2021. godine, kada je u fokusu javnosti još uvijek bila pandemija koronavirusa, čovječanstvo se i dalje nastavlja boriti sa svim zdravstvenim izazovima, bili oni vezani uz Covid-19 ili neku drugu bolest.
Prema predviđanjima američkog Zavoda za statistiku rada, zaposlenost u zdravstvu porast će za 13 posto između 2021. i 2031., što ga čini jednim od sektora u SAD-u koji trenutno najviše obećavaju.
Lako je za zaključiti kako će liječnici, medicinske sestre i tehničari biti od presudne važnosti na tržištu rada, pogotovo u Hrvatskoj koja se suočava s manjkom tog kadra, ali i njihovim egzodusom u druge države Europske unije, čemu smo svjedočili zadnjih nekoliko godina..
Ugostiteljstvo
Pomalo neočekivano, ali ugostiteljstvo nakon turbulentnih godina pandemije doživljava ponovni uzlet. Iako su tada jedva preživljavale, tvrtke koje posluju u sektoru ugostiteljstva ove godine zabilježile su dobre rezultate.
U projekcijama američkog Zavoda za statistiku rada, ugostiteljstvo je industrija s najbržim rastom plaća, dok poslovi u sektoru slobodnog vremena i ugostiteljstva zauzimaju sedam od 20 posto otvorenih radnih pozicija koje se trebaju popuniti.
Sličnu situaciju vidimo u Hrvatskoj, osobito tijekom turističke sezone kada se vidio nedostatak radne snage u ugostiteljstvu. No osim uslužnih pozicija, u ugostiteljstvu postoji i mogućnost za zapošljavanjem na menadžerskim pozicijama i u upravama velikih ugostiteljskih tvrtki.