Život
StoryEditor

Žene i nogomet: Lopta je okrugla, ne razlikuje spolove

27. Kolovoz 2023.
Fifa 2023foto Fifa
Upravo završeni FIFA Women‘s World Cup održan u Australiji i Novom Zelandu postigao je iznenađujuć uspjeh oborivši rekorde posjećenosti na stadionima, ali i gledanosti putem TV ekrana, tako podižući ženski nogomet na jednu višu razinu. Samo je ovogodišnje finale okupilo gotovo 80.000 gledatelja na stadionu u Sydneyju, a natjecanje je ukupno posjetilo oko dva milijuna navijača

Nakon jednomjesečnog festivala nogometa spustio se zastor na deveto Fifino Svjetsko nogometno prvenstvo za žene u Australiji i Novom Zelandu. Postiglo je iznenađujuć uspjeh oborivši rekorde posjećenosti na stadionima, ali i gledanosti putem TV ekrana, podižući tako ženski nogomet na jednu višu razinu. Na trofeju je ugravirano ime Španjolske, koja je u finalnoj utakmici bila bolja od Engleske 1 – 0, čime je postala tek peta nacija koja je osvojila naslov prvaka u 32-godišnjoj povijesti natjecanja.

Naime, prvo Svjetsko prvenstvo za žene održalo se tek 1991. godine u Kini i na turniru je sudjelovalo jedva 12 momčadi, a na ovom je prvenstvu broj ekipa narastao na 32. To prvo prvenstvo osvojila je reprezentacija SAD-a, koja se naslovom svjetskog prvaka okitila još triput. Prvenstvo je još jednom osvojila Norveška, jednom Japan i dvaput Njemačka. Ovaj put ni jedne ni druge ni treće nisu primirisale finalnoj utakmici, što je dobar znak koji pokazuje da se i ostale reprezentacije razvijaju i napreduju te da koncentracija talenta nije u samo tih nekoliko država, što je uvijek dobra vijest za sport.

Obaranje rekorda

Iako je postojao strah da će širenje natjecanja utjecati na kvalitetu igre, to se srećom nije dogodilo. Mnoge utakmice bile su iznenađujuće tijesne tijekom grupne faze, a prethodno osporavane ekipe, poput domaćina Australije ili Kolumbije, stigle su daleko u nokaut-fazu natjecanja. Finale između Engleske i Španjolske ilustrira koliko je ženski nogomet napredovao zadnjih godina. U obje je zemlje posjećenost ženskim utakmicama naglo porasla. Primjerice, prošle je godine utakmicu ženske Lige prvaka između Barcelone i Wolfsburga gledalo nevjerojatnih 92 tisuće gledatelja, najviše ikada na ženskoj nogometnoj utakmici, a vjerojatno i na bilo kojem ženskom sportskom događaju.

Prema Fifi, emiteri iz Britanije, Španjolske, Francuske, Njemačke i Italije ponudili su samo od jedan do 10 milijuna dolara za pravo prikazivanja utakmica Svjetskog prvenstva, a za muško se prvenstvo prava prodaju Za između 100 i 200 milijuna dolara

Ovogodišnje finale okupilo je 75.784 gledatelja na stadionu u Sydneyju, a natjecanje je ukupno posjetilo oko dva milijuna navijača, čak 600 tisuća više u odnosu na dosad najposjećenije žensko svjetsko nogometno prvenstvo. Prosječna posjećenost utakmica bila je oko 30 tisuća navijača, u odnosu na 21 tisuću na Svjetskom prvenstvu 2019. u Francuskoj. Glavna dužnosnica Fifinog ženskog nogometa Sarai Bareman rekla je da je posjet premašio sva očekivanja te da je ‘zamah nezaustavljiv.‘

I dalje jaz

Privlačeći rekordnu publiku, turnir je potaknuo nade da će ženska sportska natjecanja moći premostiti sve veći financijski jaz koji postoji u odnosu na muškarce. Prema konzultantskoj kući Deloitteu, ženske momčadi s najvećim prihodima u svjetskom nogometu činile su samo 0,1 posto ukupnih prihoda klubova u sezoni 2021./22. Španjolska kapetanica Olga Carmona, koja je postigla pobjednički pogodak u finalu, inače igra za Real Madrid, gdje je ženska ekipa ostvarila prihod od 1,4 milijuna eura u sezoni 2021./22. prema Deloitteu, a muška momčad s našim Lukom Modrićem u istoj sezoni uprihodila je 713,8 milijuna.

Što se tiče televizijskih prava na emitiranje Prvenstva i tu je bilo problema, pa je i Fifin predsjednik Gianni Infantino zaprijetio nacijama ‘zatamnjenjem‘ Svjetskog prvenstva ako njihovi emiteri ne povećaju svoje ponude. Prema Fifi, emiteri iz Britanije, Španjolske, Francuske, Njemačke i Italije ponudili su samo jedan do 10 milijuna dolara za pravo prikazivanja utakmica Svjetskog prvenstva, a za muško prvenstvo prava se prodaju između 100 i 200 milijuna dolara. Sada se postavlja pitanje može li ogromna publika koja je pratila Svjetsko prvenstvo osigurati veća prava prijenosa i sponzorske ugovore za nacionalne momčadi i domaće klubove, koji su potrebni za održavanje velikog interesa i izvan velikih turnira.

– Ženski nogomet još uvijek je u početnoj fazi te su zbog toga potrebna ulaganja – rekla je Lisa Parfitt, direktorica tvrtke Žene u nogometu i suosnivačica agencije za sportski marketing The Space Between.

Borba s predrasudama

Uspjeh Engleske na Euru 2022., kada je 17,4 milijuna ljudi gledalo Lavice kako pobjeđuju Njemačku u produžecima, pokazao je što se može dogoditi kada uspjeh momčadi postane dio nacionalne rasprave. Igračice poput Jill Scott, Chloe Kelly i Elle Toone stekle su brojne pratitelje na društvenim mrežama i potpisale sponzorstva s više brendova, baš kao i mnoge muške nogometne zvijezde. Usprkos tome, engleska ženska Superliga (WSL) i dalje je pred velikim izazovom jer se mora boriti s čudovištem zvanim Premier liga, koja dominira medijima ne samo u Engleskoj već i globalno. Primjera radi, TV prava za Premier ligu 2021. plaćena su oko šest milijardi eura.

Ipak, posjećenost WSL-a porasla je za 170 posto u odnosu na godinu prije, na prosječna 5222 gledatelja, s rekordom od 47.367 obožavatelja koji je postavio Arsenal, a broj registriranih porastao je za 16 posto. Prema Simonu Chadwicku iz poslovne škole Skema u Francuskoj, glavni brendovi uvijek su se oglašavali oko ‘muške igre‘ jer su znali da će doprijeti do milijuna gledatelja i ostvariti povrat ulaganja. Međutim, naglašava da ženski nogomet sada nudi vrijednosti poput upornosti, otpornosti i zajedništva, što može privući oglašivače.

Prihodi rastu, ali sporo

Infantino je nakon finalne utakmice objavio da je ovogodišnje prvenstvo uprihodilo više od 570 milijuna dolara, što je ogroman rast u usporedbi s prošlim, te je naglasio da su ove godine novčane nagrade deseterostruko veće negoli na prvenstvu 2019. godine. Nagradni fond ove se godine popeo na nevjerojatnih 152 milijuna dolara, a 2019. godine bio je tek 30 milijuna dolara. Ipak, na muškom vjetskom prvenstvu prošle godine nagradni fond je dosegnuo 440 milijuna dolara. Infantino je ovo prvenstvo nazvao najboljim i najvećim za žene te je dodao da su postojali ‘glasovi‘ koji su smatrali da cijelo prvenstvo previše stoji te da se neće ostvariti dovoljno prihoda. Ipak, s generiranim prihodom većim od 570 milijuna dolara, crne slutnje se nisu ostvarile.

image

Svjetsko nogometno prvenstvo za žene, brojke

foto

– Nismo izgubili novac, a ostvarili smo drugi najveći prihod u bilo kojem sportu, naravno, osim svjetskog prvenstva za muškarce na globalnoj razini. Više od pola milijarde. Nema mnogo natjecanja, čak ni u muškom nogometu, koja generiraju više od pola milijarde – zaključio je Fifin predsjednik. 

Matilda manija

Kada je Australka Cortnee Vine u četvrtfinalnoj utakmici protiv Francuske zabila pobjednički jedanaesterac cijela je Australija urlala kao jedan. Bio je to trenutak za koji će Australci uvijek moći reći da znaju gdje su bili kada se to dogodilo. Pobjedu nad Francuskom gledalo je 7 milijuna ljudi, što je više od četvrtine stanovništva, što je ovu utakmicu učinilo najgledanijim sportskim programom u Australiji u zadnjih deset godina.

James Johnson, izvršni direktor upravnog tijela Football Australia, bio je oduševljen rekordnom publikom i brojkom gledatelja na malim ekranima, ali je bio najsretniji kako je zemlja k srcu primila australsku reprezentaciju, zvanu ‘Matilde‘. Matilde su zadnjih mjesec dana ujedinile naciju, a da su osvojile prvenstvo u Australiji bi se proglasio državni praznik, što je potvrdio i premijer Anthony Albanese. Šteta što nisu, ali su sigurno postale inspiracija mladim djevojkama ali i mladićima diljem zemlje. Također, ne treba zaboraviti da je zbog uspjeha Matildi, najavljeno 200 milijuna dolara ulaganja u ženski nogomet u Australiji.

17. srpanj 2024 20:42