Poslodavci danas u svojim timovima žele sposoban i kompetentan kadar koji već nakon završetka fakulteta posjeduje znanja i vještine zahvaljujući kojima će zadovoljiti potrebe i tempo tržišta.
Međutim, studenti često nakon stjecanja diplome nemaju gotovo nikakvo praktično iskustvo. Zbog toga su poslodavci prisiljeni trošiti mnogo više novca i vremena na njihovo osposobljavanje za rad, što postaje jedna od glavnih zapreka njihovu zapošljavanju. A nezaposlenost je ionako prevelika: stopa nezaposlenosti osoba do 25 godina u EU iznosi 21,9 posto, a u Hrvatskoj je taj postotak i više nego dvostruko veći. Posebno zabrinjava sljedeće: svaka peta osoba na Hrvatskom zavodu za zapošljavanje mlađa je od 25 godina.
Obostrana korist
Većina mladih bez posla ima završenu srednju školu, no neprekidno raste i broj onih s fakultetskom diplomom. Kao odgovor na taj negativni trend Edward Bernays – visoka škola za komunikacijski menadžment, koja trenutačno upisuje treću generaciju studenata (prijave za preddiplomski studij trajale su do 12. listopada, a na diplomski studij moguće je prijaviti se do 27. listopada), razvila je jedinstven sustav stručne prakse kojim izravno povezuje svoje studente s potencijalnim poslodavcima već na početku studija. Cijeli proces nadzire i njime upravlja Bernaysov Centar za razvoj karijera i suradnju s tržištem koji vodi Maja Banovac Barić.
– Bernays je jedna od malo visokoobrazovanih ustanova u ovome dijelu Europe koje provode dualni sustav obrazovanja. U njemu se posebno ističe praktični element studijskih programa, izrazito važan za studente jer im upravo on omogućava stjecanje novih iskustava, radnih navika i uspostavu kontakata koje nemaju priliku uspostavljati drugdje – govori Banovac Barić, dodajući da se u Bernaysu studenti na praksu upućuju već od prve godine studija.
To im, ističe, pruža jedinstvenu priliku da se vrlo rano u vlastitom obrazovnom procesu priključe tržištu rada i upoznaju potencijalne poslodavce.
Zahvaljujući partnerskoj mreži u kojoj je više od šezdeset hrvatskih medija, marketinških agencija i agencija za odnose s javnošću te neke od najvećih globalnih i domaćih kompanija i različitih institucija Bernaysovi studenti mogu odabrati instituciju, ili čak više njih, u kojoj će razvijati profesionalne kompetencije. Primjerice, jedna od tvrtki u kojoj studenti mogu obaviti praksu jest Dukat, koji je početkom godine s Bernaysom potpisao ugovor o partnerstvu. Korist je obostrana: studenti ondje imaju praksu, a Dukatovi zaposlenici kao gosti predavači studentima pružaju teorijsko i praktično znanje iz korporativnih komunikacija.
U Dukatu zadovoljni
Elena Wolsperger Dolezil, direktorica Dukatovih korporativnih komunikacija, ističe kako je odaziv studenata izvrstan jer je rad na stvarnim slučajevima koji zahtijevaju strateško promišljanje te postavljanje strategije i taktike najdjelotvorniji način stjecanja novog znanja i vještina.
– Nužno je jače povezati akademsku i poslovnu zajednicu, ponajprije zato da bi se čule potrebe poslodavaca, a zatim se na njih odgovorilo specifičnim programima, znanjem i vještinama koje bi studenti stjecali tijekom brazovanja. Naime, nerijetko imamo priliku razgovarati s visokomotiviranim studentima i općenito kandidatima za posao širokoga teorijskog znanja, zanimljivih i inovativnih pogleda na biznis, no nedovoljnoga specifičnog znanja o industriji u kojoj radimo. Upravo zato velik napor ulažemo u edukaciju učenika srednjih tehničkih škola i studenata primjenjujući različite modele prakse i stipendija nakon kojih najboljima omogućavamo zasnivanje radnog odnosa u Dukatu – ističe Wolsperger Dolezil.
Priliku da pokažu znanje i vještine iskoristilo je čak dvadeset posto studenata koji su već na prvoj godini studija dobili trajni angažman. Među njima su i studentice Maja Fistrić, koja je dobila trajni angažman u agenciji za integrirane tržišne komunikacije Millenium promocija, te Jasmina Popović, koja je angažirana u Vocor mediji, ‘full service’ marketinškoj agenciji.
Fistrić je, govori nam, na Bernays došla s dosta teorijskog znanja, ali malo iskustva.
– Ovdje su nama studentima ponuđena mnoga mjesta za stručnu praksu. To me oduševilo i već sam unaprijed imala ideje gdje bih željela obaviti praksu i steći iskustvo u PR-u. Zahvaljujući velikom osobnom interesu i aktivnosti, pozitivnoj radnoj atmosferi i cijelom timu Millenium promocije koji mi je strpljivo objašnjavao svaki korak u radu te me uključivao u razne projekte danas sam dio tog tima. PR je mnogo više od onoga što nas uče na fakultetu i zato je dobro i tijekom studija sudjelovati u radu agencija i naučiti što je on u praksi, a ne samo u teoriji – govori Fistić.
Poslovni kontakti
Jedinstvena kombinacija teorije i prakse koja se stječu na radionicama, praktičnim kolegijima i u obveznoj praksi najveće su prednosti Bernaysova programa koje navodi Popović.
– Budući da su naši profesori stručnjaci koji su znanje i iskustvo stekli u praksi, ono što sam slušala tijekom predavanja mogla sam lako prepoznati i primijeniti i sama. Osim primjene stečenoga znanja praksa mi je omogućila stjecanje vrijednih poslovnih kontakata i daljnje usavršavanje u struci – ističe.
Nerijetko se događa da se tijekom odabira studenti odluče na boravak u različitim institucijama kako bi stekli što više iskustva, uspješno prihvatili poslovnu kulturu rada s klijentima iz različitih sektora i uspostavili vrijedne kontakte s kolegama novinarima. Upravo su tu mogućnost iskoristile i studentice Iva Babić i Petra Savić koje su iskusile način rada u agencijama za odnose s javnošću i korporacijama pa mogu usporediti dva zahtjevna i dinamična sustava.
Takvim se pristupom obrazovanju, odnosno kombiniranjem teorije i prakse, pogotovo u trenutačnoj situaciji na tržištu rada, smanjuju zapreke za zapošljavanje.