Znanja
StoryEditor

Dobavljač je moj strateški partner

23. Ožujak 2012.
Piše:
lider.media

U protekloj je godini A. T. Kearney proveo studiju ‘Procjena izvrsnosti nabave’ (‘Assessment of Excellence in Procurement’) koja je otkrila da su lideri uspostavili nabavne funkcije kao vitalne strateške čimbenike u organizacijama.

Lideri sve više štede i bolje se koriste naprednim rješenjima za upravljanje nabavom da bi postigli bolje rezultate, pa čak i onda kad cijela tržišta u spirali smrti i bankrota klize prema dnu. Prihvaćanje najbolje nabavne prakse može ublažiti i doslovno preokrenuti poslovanje vaše tvrtke. Veći utjecaj nabave ogleda se ponajprije u promjeni počevši od 1992., kad je nabava bila nisko rangirana funkcija koja je birokratski provodila natječaje, naručivala i plaćala.

U posljednjih dvadeset godina nabava je prerasla u stratešku funkciju u sklopu koje se zaposlenici većinom bave strateškom nabavom, a manje natječajima. Hrvatske tvrtke, međutim, još imaju teškoća u praćenju glavnih nabavnih praksi u svijetu. I među njima ima tvrtki koje primjenjuju suvremene nabavne strategije, nabavljaju svoje materijale iz najpovoljnijih globalnih izvora te se koriste novom IT tehnologijom. Ipak, općenito, nabava u Hrvatskoj još nema mjesto u organizaciji namijenjeno strateškoj vrijednosti. Mnoge se tvrtke nabavom i dalje koriste za kompenzacije, provedbu birokratskih postupaka nabave, ona je uzrok problema s kasnom isporukom te poluga za kriminalne radnje.

Suvremena nabava mora se preusmjeriti na stvaranje dodatne vrijednosti, inovacije koje su rezultat dosljednog upravljanja odnosima s dobavljačima te uporabu e-nabave te slične, već standardne prakse u svijetu. Sve više poduzeća primjenjuje napredne metodologije i procese u nabavi i postala su maksimalno učinkovita u uporabi snage prema dobavljačima. Sljedeća je granica u razvoju dugoročne nabavne strategije upravljanje kategorijama nabave, pri čemu je suradnja s ključnim dobavljačima pravo i snažno sredstvo za stvaranje vrijednosti. Tri su područja - upravljanje uspješnošću, znanjem i informacijama te ljudskim potencijalima - ključna za uspješnu organizaciju nabave. To su mjesta na kojima se isplati ulagati u nove pristupe za mjerenje performansa i sofisticiraniju tehnologiju, primijeniti najbolja praksa te usavršiti profesionalne vještine zaposlenikâ.

Tržišta Trećeg svijeta koja nastaju vladat će nabavom. Brazil, Rusija, Indija i Kina i dalje najviše rastu, imaju mnogo više tvrtki kao bogatih mogućih izvora nabave. I uspješno i dosljedno upravljanje odnosima s dobavljačima postaje nužno za bilo kakve održive rezultate u nabavi pod geslom ‘Dobavljač - strateški partner’. U sljedeće tri godine očekuje se da će bolji odnosi s dobavljačima tvrtkama donijeti 40 posto dodatne vrijednosti. Nabava i njihovi strateški dobavljači bit će na čelu inovacija za uspješne tvrtke. Surađujte u tvrtki i izvan nje: razbijte unutarnje silose i uključite dobavljača u tvrtkine procese, surađujte s drugim tvrtkama u industriji da biste prebrodili teška razdoblja koja su pred nama, budite kreativni! Privucite, motivirajte, zadržite i kapitalizirajte potpuno talente nabavnih profesionalaca, IT rješenja još nisu glavni čimbenik. Budite u tijeku s promjenama tehnologije, usredotočite se na novu tehnologiju, alate koji će iz temelja promijeniti procese, a ne ih samo automatizirati.

Sedam glavnih načina trajne štednje

1. Usklađenost s poslovanjem To su lideri koji shvaćaju da strategije nabave moraju uskladiti sa strateškim poslovnim ciljevima. Oni više angažirani na drugim poslovnim funkcijama i iskorištavaju tržišne mogućnosti opskrbe izvan svojih regija, nadilaze tradicionalne područja utjecaja (logistika, IT, održavanje), također sudjeluju u istraživanju i razvoju, marketingu, financijama i dr.

2. Dodana vrijednost na ukupne prihode i niže troškove Otprilike tri četvrtine lidera kaže da ima velike doprinose od inovacija, integracije dobavljača i razvoja novih proizvoda, smanjenja vremena potrebnog za lansiranje novih proizvoda na tržište te stvaranja novih poslovnih mogućnosti s dobavljačima. Nimalo beznačajan element jest i veći utjecaj na zdrav obrtni kapital.

3. Sustavno upravljanje rizikom Studija A. T. Kearneyja pokazuje da lideri uspješno nadvladaju te rizike i ističu se u upravljanju njima. Većina njih koristi se analizom utjecaja i rizika, upravljanja financijskim rizicima (kao što su hedžiranje) i izradom plana B kao načina zaštite od neplaniranih prijetnji.

4. Uspješno i dosljedno upravljanje odnosima s dobavljačima Glavni su elementi strateške vrijednosti u poticanju inovacija među dobavljačima i utjecaju na rast prodaje, boljem upravljanju rizikom i restrukturiranju prekida opskrbnih lanaca. Lideri su također skloni razmišljati unaprijed, prepoznaju prilike za bolju i širu suradnju s dobavljačima te razumiju pojedinosti u provedbi planova.

5. Jedinstvene nabavne strategije Upravljajući nabavom, organizacije rabe napredne alate za osmišljavanje nabavnih strategija i prilagođavaju ih svakoj situaciji, svakoj nabavnoj kategoriji. A. T. Kearney razvio je tzv. nabavnu šahovnicu koja ocrtava 64 strategije nabave koje se mogu upotrebljavati u tom postupku.

6. Prihvatiti novu tehnologiju Lideri uspijevaju zadržati veću kontrolu nad troškovima jer imaju tehnologiju koja omogućuje veću transparentnost potrošnje. Također imaju standardizirane podatke, zbog čega mogu pratiti i izvještavati promet prema dobavljačima i nabavnim kategorijama za gotovo sva područja.

7. Krenite u rat za talente Svi lideri imaju tri do četiri puta napredniji i hrabriji pristup privlačenju i zadržavanju najboljih talenata. Većina ima sofisticirane strategije zapošljavanja, uključujući uspostavu odnosa sa sveučilištima koja nude glavne programe opskrbnog lanca i koristite se programima ljetne prakse.

28. travanj 2024 14:19