Znanja
StoryEditor

Doista lukavi kontrolori prometala

23. Veljača 2014.
Piše:
lider.media

Prijevoz i logistika danas su posve nezamislivi bez telematike, odnosno telematskih sustava koji podupiru cijeli taj biznis. Multinacionalna i strana konkurencija ne može ni zamisliti opstanak na globalnom tržištu bez neprestanih ulaganja u telematske sustave i uređaje koji omogućavaju opstojnost, poboljšavaju učinkovitost i produktivnost te naposljetku zaradu prijevoznicima i logističarima.

Pojednostavnjeno, telematika ujedinjuje suvremenu informacijsku i telekomunikacijsku tehnologiju. Igrom riječi, bio bi to skraćeni ‘mišung’ dijelova dvaju pojmova - telekomunikacija i informatika. To je, zapravo, znanost o slanju, primanju i čuvanju informacija s pomoću telekomunikacijskih uređaja, veza između suvremene informacijske tehnologije te najnovijih, sve bržih i boljih dostignuća u telekomunikacijskoj industriji.

Padaju cijene

Računalo se upotrebljava za kontrolu i nadziranje udaljenih uređaja ili sustava (u cestovnom prijevozu to su sva moguća vozila, u morskom pak plovila) te dobivanje informacija u stvarnom vremenu o svakome pojedinačnom prometalu tijekom obavljanja dnevnih operativnih zadataka. Telematski sustavi sastavni su dio suvremenih informacijskih sustava, pri čemu im je osnovna uloga osiguravanje podataka povezanih s prijevozom, odnosno za rad vozila i vozača, memoriranje te obradu i prijenos svih podataka do krajnjega korisnika. Analizom tih podataka dobivaju se informacije važne za donošenje upravljačkih odluka radi poboljšanja učinkovitosti sustava te iskorištavanja raspoloživih resursa. Sustavom za satelitsko praćenje mogu se pratiti osobna, gospodarska i specijalna vozila, sve vrste radnih strojeva te plovila. Primjenjuje se na sve više područja i sve je dostupniji zbog brza razvoja bežičnih komunikacijskih tehnologija i pada cijene elektroničkih dijelova. - Pod telematikom podrazumijeva se spoj GPRS tehnologije, satelita te hardverskih uređaja. U priču su uključene i mnoge domaće i međunarodne poslužiteljske tvrtke, podatkovne kartice. Još do prije deset godina u ovom je poslu dolazila gomila poruka telefaksom da bi se vidjelo gdje je koje vozilo u nekom trenutku, danas je to posve drugačije. Poenta je u tome da se u vozilo ugradi hardverski uređaj, koji može biti i nevidljiv, a sve je drugo na raznim serverima. Imamo i razne tražilice. Premda je Googleova najbolja, to ne znači da su druge loše, poput Mozilla Firefoxa ili Safarija - kaže Miron Nađvinski, regionalni direktor poslovanja tvrtke Smartivo, pružatelja rješenja za sustave navigacije i praćenja.Ideja praćenja i izvješćivanja o kretanju vozila rodila prije dvadesetak godina. Posljednjih nekoliko godina ta priča malo usporava zbog krize i velike recesije. Buduć da je Hrvatska danas dio Europske unije, postali smo zanimljivi i tom biznisu kao cilj i ponuđači usluga.- Nakon ulaska u Europsku uniju k nama nisu došle multinacionalke u ovom biznisu, što je čudno. Objašnjavam to time da na našim prostorima, a to je, htjeli - ne htjeli, područje bivše države, važan osobni pristup premda su mogućnosti te tehnologije svjetske i neograničene. Ipak, ljudi su stvaraju posao bez obzira na svu tu tehnologiju - kaže Nađvinski.

Navigator i komunikator 

U svakom poslu važno je pitanje koliko što stoji. Smartivov sustav, primjerice, spojen je s Garminom, navigacijskim uređajem koji su ondje pretvorili i u komunikacijski pa im sad, kaže Nađvinski, služi za nula kuna kao komunikator, što je najveća prednost u odnosu na mobitele. Sustav za praćenje i nadzor voznog parka služi za potpuno upravljanje voznim parkom, što pak omogućava uštedu goriva, radnih sati te troškova komunikacije. Potrošnja goriva smanjuje se i do deset posto, što je važno pri većem opsegu posla i potrošnje. Tu je dvojba koristiti se manjim ili većim dostavnim vozilom ili kamionom je li potkapacitiran ili prekapacitiran, treba li jedan ili nekoliko njih, zatim npr. pitanje softvera kako bi se dnevnice isplaćivale i obračunavale po zakonu. Ipak, bez obzira na svu tu tehnologiju nema sustava koji će alarmirati krađu goriva, ali zato se može doznati kada je i gdje ukradeno to gorivo. Takvim se sustavima mogu pratiti i oni kojima je tvrtka dopustila korištenje vozilom 24 sata na dan, što znači dio kilometraže i u privatne svrhe. - Mi ne prodajemo najskuplje, nego optimalno jer proučimo tvrtku i njezine potrebe. To znači da ne predajemo možda 53 izvješća, nego dvanaest, ali uistinu potrebnih. Smartivo je potpuno domaći, hrvatski proizvod, u njemu sustav izvještava sâm, sve automaski dolazi na vašu e-adresu. Tako ožemo konkurirati i strancima, koji su kudikamo financijski sposobniji. Izvoznici smo jer svoj hardver i softver plasiramo u Srbiju, sutra ćemo u Bosnu i Hercegovinu pa u Makedoniju. Svi međunarodni prijevoznici već se koriste našim sustavom - kaže Nađvinski i objašnjava kako se vežu uz SAP-ov softver kako se ne bi duplali, kako bi se, primjerice, dnevnice isplaćivale i obračunavale po zakonu.

Bez panike 

Premda nisu izravna konkurencija, u Hrvatskoj sličan posao radi Mireo, informatička tvrtka koja je nedavno predstavila prvi hrvatski integrirani sustav nadzora nad voznim parkom i upravljanja njime te i računalnog određivanja distribucijskih ruta - Mireo Fleet. To je najnovija inačica dosadašnjeg sustava za nadzor nad voznim parkom i upravljanje njime koji se u Hrvatskoj upotrebljava već osam godina, a koji, jednostavno, omogućuje i planiranje ruta dostave robe od skladišta do kupca. Tako se u broju vozila, prijeđenim kilometrima, potrošenom gorivu, amortizaciji itd. mogu uštedjeti od dvadeset do trideset posto. Suvlasnik i član Uprave Mirea Ivica Siladić kaže kako su rješenje razvili u suradnji sa stručnjacima sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti. Mireova su rješenja ponajprije alati koji znatno povećavaju učinkovitost uporabe voznog parka. Mireo kao hrvatska informatička tvrtka na globalnom IT tržištu posluje već trinaest godina, i to kao jedna od najbojih tvrtki za razvoj navigacijskih i telematičkih tehnologija koja svoj navigacijski softver uspješno prodaje u više od sedamdeset zemalja, poslujući doslovno na svim svjetskim kontinentima. Na tržištu aplikacija poseban je uspjeh postignut mobilnom aplikacijom ‘Mireo Dont’t Panic’ koja omogućuje do sto puta brži izračun najboljih cestovnih smjerova za dolazak do željene lokacije u odnosu na druge komercijalna rješenja. To je četvrta generacija navigacijskog softvera iz te tvrtke koja u prosjeku svake tri godine na tržište izbaci nov navigacijski softver.

21. travanj 2024 16:59