Amway je objavio ključne zaključke Globalnog izvješća o poduzetništvu za Republiku Hrvatsku u 2014. godini. Iznenađujuće, rezultati istraživanja pokazuju da preko 60 posto Hrvata ima pozitivan stav prema poduzetništvu.
Iako postotak djeluje visoko, još uvijek je ispod međunarodnog prosjeka (75 posto). Muški su ispitanici iskazali nešto manje pozitivan stav (59 posto) u odnosu na ženske ispitanice (64 posto), ali su spremniji pokrenuti vlastiti posao od žena (41 posto).
Osim generalnog stava prema samozapošljavanju, ova studija ispitala je razloge pokretanja vlastitog poduzeća, ključne aspekte obrazovanja o poduzetništvu i ukupnu naklonjenost hrvatskog društva prema poduzetništvu.
Rezultati pokazuju da za ispitanike u Hrvatskoj motiv za ulazak u poduzetništvo nije isključivo novac jer je 58 posto ispitanika naglasilo "neovisnost od poslodavca" kao najprivlačniji aspekt poduzetništva. Što se tiče obrazovanja, velika većina Hrvata (65 posto) vjeruje da se poduzetništvo može naučiti i da se ne rađamo kao poduzetnici, već to možemo postati. No, postojeća ponuda poduzetničkog obrazovanja u školama, sveučilištima i ostalim ustanovama u Hrvatskoj je nezadovoljavajuća (za 62 posto ispitanika).
Ispitanici mlađi od 35 godina smatraju da bi se edukacija o poduzetništvu primarno trebala provoditi kroz "posebne start-up programe koje provode kompanije" ili "posebne start-up programe koje provode neprofitne organizacije, komore i vladini programi" .
Muški i ženski ispitanici imaju različita mišljenja o tome gdje bi se trebalo provoditi obrazovanje o poduzetništvu. Muškarci preferiraju "posebne start-up programe koje provode neprofitne organizacije, komore i vladini programi", a žene na prvo mjesto stavljaju "posebne start-up programe koje provode kompanije" (40%) a "sveučilišta, visoko obrazovanje" (39%) na drugo mjesto.
"Amwayevo Globalno izvješće o poduzetništvu pokazuje da Hrvati imaju vrlo pozitivan stav prema poduzetništvu. Zadovoljstvo je promatrati ove rezultate jer je odnos prema poduzetništvu u Hrvatskoj prije tranzicije u 1990. godini bio uvelike različit, a ovo se društvo nije smatralo društvom naklonjenim poduzetništvu i poduzetništvo se nije smatralo ‘dobrom profesionalnom odlukom‘, što je prije 20 godina okruženje činilo vrlo pesimističnim. Aktualni pozitivni trendovi mogu se pripisati prošlogodišnjem ulasku Hrvatske u Europsku uniju, a iako smo i dalje u dubokoj recesiji, izgledi za međunarodno poduzetništvo su dobri i ohrabrujući. Ovaj optimističan pogled na poduzetništvo u Hrvatskoj ohrabrujući je za buduće gospodarske aktivnosti u zemlji", istaknula je profesorica Marina Dabić, s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
Najvažniji rezultat za Hrvatsku?
Rastući pozitivan odnos prema poduzetništvu u Hrvatskoj vrlo je izražen među visokoobrazovanim ispitanicima i mladim generacijama. Upravo su to skupine koje predstavljaju budućnost rasta hrvatskog poduzetništva, posebno zato što malo i srednje poduzetništvo čini 98% kompanija u Hrvatskoj.
Što je od rezultata najveće iznenađenje za Hrvatsku?
Generalno, rezultati su savršeno prikazali stvarnu situaciju u Hrvatskoj. Iznenađujuće, većina ruralnih dijelova Hrvatske poput Like, Korduna i Banovine iskazuje veću naklonjenost prema poduzetništvu od Slavonije i sjeverne Hrvatske. Iako su "Generacija Y" i visokoobrazovani poznati po svojoj kreativnosti i stavu "da, mi to možemo", ovo izvješće pokazuje da ove dvije skupine imaju veći strah od neuspjeha i više ih brinu pitanja poput korupcije i financijskog tereta, a čak i bankrota kojeg smatraju glavnom preprekom za pokretanje vlastitog poduzeća. Bit će važno pomoći budućim poduzetnicima u nadilaženju tih strahova kako bi se otvorile nove poduzetničke prilike u Republici Hrvatskoj.