Znanja
StoryEditor

I nakon 90 godina brendu Elizabete II. raste vrijednost

29. Travanj 2016.
Piše:
sbabic1

Engleska kraljica Elizabeta II. jedno je od malobrojnih bića na svijetu koje ima tu čast da njezine rođendane s nestrpljenjem iščekuje nekoliko desetaka milijuna ljudi.

Kraljica s najduljim stažem prošlog je tjedna svoju 90. obljetnicu postojanja na planetu Zemlji proslavila zajedno sa stanovnicima Ujedinjenog Kraljevstva, koji su dizali čaše u zrak njoj u zdravlje. Gledano iz marketinškog i ekonomskog aspekta, država ima itekakvog razloga za slavlje, pa čak i obožavanje kraljice i njezine plemenite obitelji. Naime, prema procjeni Brand Financea, državna blagajna ove će godine, zahvaljujući kraljevskoj obitelji, biti punija za 1,1 milijardu funti (uglavnom prihodi od turizma). Materijalna imovina (imanja, kraljevska kruna, dragulji itd.) procijenjena je na 20,9 milijardi funti, a nematerijalna (dugoročan utjecaj krune na cjelokupno gospodarstvo) na 27,5 milijardi funti. Kraljevski tron je, dakle, vrijedan nevjerojatnih 58,4 milijarde funti, a taj će iznos navodno i dalje rasti. Premda se i dalje u javnosti vode rasprave o tome treba li takav arhaični oblik vlasti uopće postojati u 21. stoljeću, svi se slažu da bi, s obzirom na nedvojbeno pozitivni ekonomski utjecaj, slanje kraljice u mirovinu bio prilično rizičan, ako ne i katastrofalan, potez za Ujedinjeno Kraljevstvo.S obzirom na to da je svima koji imaju imalo veze s ekonomijom jasno da je Elizabeta II., zajedno sa svojom živopisnom obitelji, zlatna koka cijelog tržišta, proslavi njezina rođendana, dakako, pridružili su se i brendovi koji su se za pozornost javnosti nadmetali vrlo kreativnim rođendanskim čestitkama. Tako je, primjerice, poznati lanac pizzeria Zizzi predstavio svoj prigodni jelovnik na kojemu je posebnu pozornost privlačila kraljevska Ma‘amgharita. Food artisti su od pizze napravili pravo malo umjetničko djelo; kraljevski portret izrađen od kukuruza, parmezana i žutog papra te kultnu zastavu Union Jack od crvenih papričica, crnih maslina i mozzarelle. Fotografiju pizze po društvenim je mrežama podijelilo na tisuće korisnika te tako Zizziju napravilo besplatnu reklamu.

Umjetničke instalacije Kwik Fit također je igrao na kartu portretiranja Elizabete II. Britanski umjetnik Davod Parfitt i inženjeri Stuart Packham, Dan Read i Pete Hunt punih su 280 sati izrađivali skulpturu od dijelova automobila koja je na kraju bila velika 3,5X2,5 m i teška 115 kilograma. Svoj su umjetnički rad predstavili britanskoj javnosti na turneji kroz gradove, odnosno njihove Kwik Fit poslovnice. Popularni brend čokolada Cadbury uposlio je svoje radnike koji su puna četiri dana izrađivali repliku Buckinghamske palače od čokolade. Ta jestiva konstrukcija, zajedno sa slatkim čuvarima palače, težila je gotovo 60 kilograma i bila visoka 70 centimetara. Javnost ju je mogla vidjeti na dan slavlja, i to u Cadbury Worldu, smještenom u Birminghamu. No ovo nije prvi put da je Cadbury odao počast kraljevskoj obitelji. Naime, i prije su se okušali u kiparenju čokoladom te izradili portret malenog princa Georgea i princeze Charlotte.

Čestitke oglašivačaBurger King je u povodu kraljičina rođendana promijenio ime u Burger Queen, a brendovi Starck i Unilever lansirali su ograničenu seriju proizvoda brendiranih u čast dugovječnoj kraljici. Kad je riječ o društvenim mrežama, ne treba posebno naglašavati da su news feedovi i oglašivački profili bili preplavljeni kreativnim čestitkama. Kompanije poput BT-a, Googlea, Disneyja i BBC-a objavile su svoje dobre želje s pomoću hashtaga #HappyBirthdayYourMajesty te se tako priključili grandioznoj pompi. Zapravo, svaki brend koji imalo drži do sebe, a posluje na bogatom britanskom tržištu, nije propustio priliku da se nakvači na kraljevski brend koji je i dalje nevjerojatno snažan unatoč burnoj i turbulentnoj prošlosti. Autori iz AdWeeka uvjereni su da bi brojni marketingaši mogli mnogo toga naučiti od kraljice Elizabete II. koja, ako ništa drugo, zna dobro brendirati sebe i svoju obitelj. Brend kraljevske obitelji se, dakako, veže uz tradiciju, ali vrlo uspješno prihvaća postulate modernog marketinga. Kako navodi AdWeek, najveća snaga kraljevskog brenda leži u njihovoj sposobnosti da ispričaju dobru priču; priču o povijesti obitelji, neraskidivim obiteljskim vezama i ljubavi.Ti sastojci dobitni su ne samo za Elizabetu II. i njezinu čeljad nego i za bilo koji drugi brend koji želi ostaviti dojam na potrošače. Primjera radi, Nike upravo na tim vrijednostima gradi svoju popularnost; oni govore o herojstvu običnog, malog čovjeka koji može ostvariti svoje snove, biti veći od života. Coca-Cola pak pripovijeda o sreći i svijetu koji, ako mi tako želimo, može biti harmoničan i nevin.

Kraljičina transformacija No priča o obiteljskim vrijednostima nije uvijek bila posve idilična. Osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća odnos s omiljenom princezom Dianom nanio je ozbiljnu štetu imidžu kraljevske obitelji, koju je javnost počela percipirati kao hladnu, krutu, uštogljenu i okrutnu; kao potpunu suprotnost Diani. Kraljica je mudro izašla iz karaktera kada je, makar za javnost, prihvatila svoju novu snahu Camillu, koja je, šuška se, bila najveća ljubav princa Charslesa (i dok je bio u braku). Taj je potez bio spasonosan za kraljevski brend koji je na taj način pokazao dozu ljudskosti, ali i ranjivosti ili, bolje rečeno, jednakosti s ostalim smrtnicima (preljubi, tragedije, rastave).Stručnjaci za odnose s javnošću zaduženi za krunu pobrinuli su se da se javnosti svidi ljubavna priča mladog princa Williama i njegove odabranice iz naroda, princeze Kate, a nakon što je par dobio djecu, Elizabetu  II. nastavili su portretirati kao toplu prabaku, a ne više rigidnu kraljicu. Upravo su ta kraljičina prilagodba fleksibilnim, modernim vremenima, njezino omekšavanje i repozicioniranje brenda osigurali popularnost obitelji i među mlađom generacijom. Kako zaključuje AdWeek, nastave li igrati na kartu ljubavi, odanosti i, naravno, britanske tradicije – taj arhaični brend mogao bi biti jednako jak i u sljedećih 90 godina.

19. travanj 2024 10:43