Znanja

Mobilne usluge u oblaku imaju najveći potencijal rasta

Svake se veljače globalni stručnjaci važni u poslovnom svijetu telekomunikacija okupe u Barceloni na godišnjem kongresu svjetske Udruge operatora pokretnih komunikacija (GSMA).

Više od 67 tisuća delegata, od kojih čak 3500 predsjednika uprava, te ekskluzivni paneli s vodećim ljudima najvećih svjetskih tehnoloških tvrtki i telekom-operatora obilježili su ovogodišnji događaj. No uza sav glamur najdinamičnije svjetske industrije, to što se događalo na WMC-u znatno će utjecati na poslovanje te svakodnevni život korisnika mobilne tehnologije u 2012.

Novi poslovni modeli Ova je godina prva u koju ulazimo s više prodanih pametnih telefona i tableta nego PC-a i u njoj će poslovni modeli temeljeni na podatkovnim uslugama postati dominantni, ključni za budućnosti sektora. Danas 12 posto pametnih telefona generira 82 posto podatkovnog prometa u komunikacijskim mrežama, a procjenjuje se da će u idućih pet godina ukupan podatkovni promet porasti 18 puta s obzirom na to da će penetracija pametnih telefona rasti zbog pojave sve jeftinijih modela, od oko 100 dolara po uređaju, te općenito zbog prelaska korisnika s 'feature'-telefona na one pametne. Ključno je pitanje o kojem se raspravljalo na MWC-u to jesu li u kontekstu novih podatkovnih modela operatori u poziciji biti tzv. glupe cijevi ili pametni kanali. Naime, oni mogu biti i jedno i drugo, ovisno o strategiji koju primjenjuju te uspješnosti njezine primjene. Uz vlastitu uspješnu strategiju operatori trebaju postati i dio širega ekosustava koji definiraju proizvođači uređaja te kompanije 'over-the-top'.

Mobile ide na 'cloud' Usluge 'mobile cloud' imaju najveći potencijal rasta. Procjenjuje se da će 'mobile cloud' postati tržište od 45 milijardi dolara u 2016. Trenutačno igrači 'over-the-top' poput Googlea i Facebooka zauzimaju sve veći dio lanca vrijednosti, a tradicionalni telekomi trude se pronaći rješenja koja im mogu povećati prihode iz toga rastućeg segmenta. Ključna je usluga za operatore u kontekstu 'clouda' povezivanje. Korisnici se danas žele povezivati odnosno ostvariti višestruke komunikacijske veze u kontekstu usluga kojima se koriste i načina kada, kako i gdje se njima služe. Operatori imaju zadatak korisnicima pružiti portfelj mreža i rješenja kako bi se oni najednostavnije povezivali - jednim klikom.

Jedna od velikih tema na MWC-u bila je integracija višestrukih standarda radiopristupa u jedinstven bežični sustav. Naizmjence zvani 'off-loading' te 'small cell', ideja je da se korisnicima mobilne tehnologije istodobno pruži pristup različitim tehnologijama, omogućavajući im tako rast kvalitete usluge.
Cilj je stvoriti sustav koji agregira makro, mikro i piko 2G, 3G i LTE stanice s mrežama WiMax i Wi-Fi te da se korisnik prebacuje jednostavno između njih ovisno o tome što radi te na bazi kvalitete različitih konekcija na lokaciji korisnika. Za korisnike to znači da će češće imati brzu konekciju upravo kada im zatreba. Pitanje sigurnosti i privatnosti osobito je važno iz perspektive uspješna plasmana novih usluga 'cloud' na tržište. Naime, upravo problem sigurnosti i privatnosti može biti zapreka pojedinim korisnicima. Poslovni korisnici čak su spremni platiti premiju za sigurnost online, a rezidencijalni su ipak manje spremni.

M-plaćanje Prava snaga rješenja 'cloud' povlači sa sobom fenomen konvergencije industrija koja ide mnogo šire od klasične konvergencije telekoma, medija i tehnologije unutar sektora TMT. TMT je danas najveći industrijski sektor s potencijalom pružanja konvergentnih rješenja drugim sektorima. Velik dio poslovnih procesa u 'retailu', financijskom sektoru, zdravstvu te autoindustriji uskoro će se preseliti u 'cloud' odnosno sektor TMT.
Na području 'retaila' za više od 50 posto klasičnih 'retail'-transakcija u SAD-u kupci su se koristili webom za informiranje o proizvodima, za usporedbu cijena, a Ebay je zatvorio pet milijardi transakcija preko mobilnih uređaja. Većina kupnji danas počinje preko mobilnog telefona. Stoga je pozicioniranje mobilnog uređaja kao naprednoga prodajnog i servisnog kanala unutar retaila ključna prilika za stvaranje novog oblika kupnje za kupce velikih 'retailera'. U kupnji preko mobitela dogodile su se mnoge inovacije u 2012. Kompanija koju pomno treba pratiti jest Blippar, sa svojim rješenjem 'augmented-reality' za sektor FMCG.

Financijski sektor već se dulje bavi pokretanjem m-plaćanja, no pravi potencijal očekuje se u skoroj budućnosti uvođenjem m-novčanika. Danas prosječan građanin ima nekoliko 'loyalty' i kreditnih kartica te su nošenje i uporaba nezgrapne lisnice nepraktični. NFC kao tehnologija ima svoje potencijale osiguravanja direktnog plaćanja putem mobilnog telefona, no treba raditi na penetraciji terminalne opreme na prodajnim mjestima koja podupiru takve transakcije.

Velika količina podataka Velika količina podataka svakim danom postaje sve važnija. Prema jednoj studiji, na svijetu na dan kreiramo 2,5 kvintilijuna bajtova podataka, a 90 posto od svih podataka koji postoje na svijetu kreirano je u posljednje dvije godine. Podaci dolaze iz senzora, transakcijskih zapisa, slika i videa, zapisa s društvenih mreža te mnogih drugih izvora. Informacija je moć, te velika količina podataka, ako se njome upravlja ispravno, može omogućiti dobar uvid te pomoći s operacijama, sigurnošću i regulatornom usklađenosti. Sve tvrtke imaju mnogo podataka koji dolaze iz vlastitog poslovanja, no one uspješne imat će alate za veliku količinu podataka s pomoću kojih će moći iskoristiti samo relevantne informacije.

www.deloitte.com/hr

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju
vezani članci