S Dana komunikacija, marketinške konferencije održane u Rovinju prošlog vikenda, s najviše nagrada IdejaX i Mixx u svoje zagrebačke agencije vratili su se Damir Ciglar i Davor Runje.
Preciznije, Ciglarov Imago proglašen je najboljom agencijom u prošloj godini, a osvojio je i Grand prix, nagrade u kategorijama hrane (Meggle), samopromocije i korporativne komunikacije (Atlantic Grupa) i najbolje cjelovite kampanje (Meggle) te još tri posebna priznanja. Runje je sa svojom agencijom Drap u segmentu najučinkovitijih i najkreativnijih online kampanja (nagrada Mixx) proglašen za ‘Best in Show’, i to za ‘Životinjsko carstvo - ekopark’. S Liderom je kreativni dvojac podijelio svoje dojmove s natjecanja, progovorio o planovima te stanju na tržištu.
Na dosadašnjim ste natjecanjima bili visoko rangirani, ali sad je Imago prvi put proglašen najboljom agencijom. Što je presudilo: novi klijenti, konkurencija, tim?Ciglar: - S obzirom na to da smo i do sada dobivali nagrade u glavnim kategorijama, ali ipak smo bili plasirani kao druga ili treća agencija, napravili smo ozbiljnu analizu i zaključili da agencijom godine postaje agencija s najboljim godišnjim izvješćem. Stoga smo se potrudili izraditi bolje izvješće od konkurencije i - voilà! No, šalu na stranu, ovdje ću ipak citirati Vanju Blumenšajna, Imagova glavnoga kreativnog direktora čije se tvrdoglavo inzistiranje na izvrsnosti isplatilo. Pa veli Vanja: ‘Na festivalima nikad nismo igrali na velike brojeve, prijavljivali radove šakom i kapom te štancali ‘ghostove‘. Uvijek sam bio ponosan na to što smo priznanja dobivali za stvarne projekte koje smo odradili za klijente, i to često u teškim kategorijama hrane, pića, financija... Možda bi nas ‘oportunističkiji‘ pristup i prije doveo do cilja, ali meni je baš nekako toplo oko srca kad pomislim da smo ovo osvojili na teži način, i to u vremenima koja su sve samo ne naklonjena kreativnom komuniciranju.’
Davore, drugu ste godinu zaredom ‘Best in Show’. Zbog čega je Drap najbolja agencija u segmentu digitalnih komunikacija?Runje: - Ljudi će prepoznati dobre ideje i vašu iskrenost te će to nagraditi, najprije ‘lajkovima’, a onda kupnjom. Kad je riječ o konkretnoj nagrađenoj kampanji za ‘Životinsko carstvo’, njezina je temeljna ideja duhovita: korisnici grade virtualnu farmu nalik na onu u Farmvilleu, a Kraš je onda stvarno sagradi u svom ekoparku u Bratini. Ideja je privlačna zbog povezivanja virtualnog i stvarnog svijeta, to joj daje taj duhoviti moment koji privlači ljude da sudjeluju u gradnji i dijele te aktivnosti s prijateljima.
Kako tržište doživljava nagrađivanje u svijetu oglašavanja? Pomaže li to u dobivanju novih klijenata ili pak klijentima i agencija služi samo kao pregled stanja na tržištu?Ciglar: - Nagrade nisu cilj, naravno, ali bilo bi pretjerano tvrditi da nisu važne i drage; na kraju, zbog toga i postoje. Ako želimo biti brutalno iskreni, one se ipak, pogotovo na duže staze, mjere i financijskim učinkom. Svi smo na tržištu u borbi za klijente i projekte, dakle budžete, a dobivene nagrade i titule jedno su od oružja toj borbi.
Smatrate li da neke vaše kampanje ili finalisti Ideje X najavljuju nove trendove u oglašavanju?Ciglar: - Pa, teško je govoriti o vidljivijem trendu u kreativnom izričaju u oglašavanju. Još se osjeća grč tržišne depresije, što se vidi u broju prijavljanih radova, ali i broju natprosječno dobrih radova. Nažalost, nagrade nisu podijeljene u nekoliko kategorija, a i finalista je manje nego prošlih godina. Jedino se nadam da upravo to nije taj trend za koji me pitate. Ali ako već trebam izdvojiti primjetnu promjenu, onda je to sve veća integracija online medija i komunikacije.
Runje: - Jedan od digitalnih trendova svakako je povezivanje virtualnog i stvarnog iskustva. U tome smo imali odlične primjere prošle godine s QR markom i AR dinosaurima, a ove godine s Ledonardom i Ekoparkom. Drugi su jak trend viralni sadržaji. U tome su jaki primjeri bili 2Cellos i ‘Hire me, Jon Stewart’, ali viralne su se tehnike upotrebljavale i u marketinškim kampanjama, u npr. ‘Životinjskom carstvu’ na Facebooku. Treći je trend sveprisutnost interneta i aplikacija. Ta interaktivnost zasigurno će promijeniti komunikaciju s krajnjim korisnicima - trenutak kad će reklamne aplikacije zamijeniti TV reklame više se ne čini toliko dalekom budućnošću.
Kriza nedvojbeno utječe na kreativnost. Kako motivirati tim, ali i oglašivače, da stvaraju neopterećeni uvjetima na tržištu?Runje: - Neispavani ljudi nisu kreativni. Ljudi koji istodobno rade na bezbroj projekata nisu kreativni. Ljudi koji se ne druže s prijateljima i obitelji nisu kreativni. Kriza je stvorila masovnu iluziju da moramo raditi više kako bismo opstali. Ja mislim da je to posve krivo. Meni je najviše pomoglo kad smo zaposlili Hajdi Ćenan kao izvršnu direktoricu koja je preuzela gomilu operativnog posla i oslobodila moje vrijeme. Zlobnici će reći da radim manje, ali zato radim mnogo kvalitetnije i kreativnije.
Ciglar: - U ovoj situaciji teže je motivirati oglašivače jer ipak je riječ o njihovu novcu. Tržišni pritisak izaziva dodatni strah kojeg se nije lako otresti. Zato je iskorak prema smjelijoj ideji doista pokazivanje hrabrosti, što je mnogo lakše na tržištu koje raste. Strah postoji i među agencijama, naravno, ali potencijal za smjeliju ideju nestrpljivo čeka realizaciju!
Kakve će biti vaše agencije u kratkoročnom razdoblju? Runje: - U posljednjih godinu dana doveli smo dvoje vrhunskih ljudi u agenciju. Najprije je na mjesto account-direktora došao Vladimir Karmelić i on je danas sigurno jedan od ključnih ljudi u agenciji. Zatim je na mjesto izvršne direktorice došla Hajdi Ćenan koja je preuzela velik dio operativnog vođenja agencije i tako oslobodila vrijeme mom partneru Jošku Oršuliću i meni za ono što radimo najbolje, za nove projekte. Interno su se izgradila dvojica vrhunskih programera - Danijel Milišić i Ivan Rukavina - koji su u agenciji gotovo od njezinih i svojih profesionalnih početaka, a danas su stup na kojima gradimo svoje razvojne kapacitete. Trendovi dolaze i odlaze, a ljudi su temelji na kojima se gradi agencija.
Ciglar: - Upravo tražimo mlade i u oglašivačkom smislu neiskvarene kreativce. Kreativni umovi, ako čitate ovo, trk na www.imago.hr/join i prijavite se! Okretanje ne samo novim generacijama nego i novim načinima rada i funkcioniranja agencije, tako bih ukratko mogao opisati našu bližu budućnost. Također, još sam iracionalni optimist u vezi s bližom budućnošću, nema mjesta za strah!