Navika čitanja još se nije izgubila

'Print is not dead', glavna je poruka prve regionalne konferencije o oglašavanju u tiskanim medijima pod nazivom 'Print stvara sadržaj' koju je organizirala tvrtka ABC Hrvatska.
Glavni urednik magazina za mlade 'OK', Neven Kepeski na primjeru svog časopisa opovrgnuo je crne prognoze o sudbini tiskanih medija, a to je da će web uništiti tiskane medije te da mladi ne čitaju. Naveo je kako je OK već deset godina najčitaniji mjesečnik u Hrvatskoj što i više nego govori o navikama tinejdžera. Istaknuo je kako vjeruje u teoriju o izumiranju tiska kao i u to da će nestati nafte. Dodao je kako u cijeloj toj medijskoj industriji ima puno priča za malu djecu; od toga da je remitenda (broj neprodanih primjeraka) od 25 posto ono što mi želimo, do toga da ako nisi na webu kao i da ne postojiš.
- Mi kao prvo želimo prodati sve što tiskamo, a to i uspijevamo s milijun prodanih primjeraka godišnje, a iako je publika koja nas čita online generacija, nas nema na webu, istaknuo je Kepeski. Nema ih na webu, jer ne žele, kaže, dati besplatno ono što inače naplaćuju. No, zato ih ima na Facebooku i imaju najviše fanova u Europi. Nije istina ni to da su magazini nosači oglasa, a tekstovi ukras oko njih, tvrdi Kepeski.
- Mi ne dopuštamo da nam oglašivači uređuju novine. Orijentiramo se na sadržaj jer bez sadržaja nema ni čitatelja, a bez čitatelja nema ni oglašivača, zaključio je urednik tog tinejdžerskog magazina. Ante Šalinović iz agencije za istraživanje tržišta Ipsos Puls govorio je o metodologijama prikupljanja podataka o čitanosti tiskovina te istaknuo kako je u svakoj metodi najvažniji uzorak koji mora biti reprezentativan kao i veličina uzorka (ne manje od 50 tisuća ispitanika). Prema rezultatima istraživanja u Hrvatskoj, u prosjeku od 5 i pol do 7 i pol čitatelja pročita jedan primjerak novina.
Robert Čoban, predsjednik najvećeg izdavača magazina na prostoru bivše Jugoslavije tvrtke Color Press Group, ispričao je kako je u posljednje tri godine ugašeno niz novina i magazina u Srbiji. Dolaskom krize, tvrdi, čitatelji i oglašivači više ne žele skupe magazine, nerealno skupe oglase, magazine s netransparentnim podacima o nakladi te tiskovine koje prodaju ono što internet daje besplatno. Čitatelji, pa tako i oglašivači danas žele jeftine interaktivne magazine za najširu publiku (Pošalji recept-najtiražniji magazin u Srbiji), još dobro prolaze dobro upakirani lifestyle magazini po razumnoj cijeni (Ljepota i zdravlje), luksuzni magazini za usko ciljanu publiku, te magazini koji su orijentirani na regionalno tržište.
Član uprave Tiska Ivo Lovrić prezentirao je podatke koji pokazuju da se unatoč prognozama o nestajanju tiska danas više čita i prodaje novina nego prije. Primjerice, 2003. prodano je 97 milijuna primjeraka, a 2011., 112 milijuna primjeraka tiskovina. Najveći je rast bio 2008. godine, kada je prodano 128 milijuna primjeraka, no dolaskom krize i poskupljenjem novina za jednu kunu, prodaja je počela polako padati. Direktor Apcoma koji distribuira Apple po tzv. regiji Dragutin Gajski, naveo je kako su tablet računala novi mediji koji će vrlo brzo zamijeniti računala. Prednost tableta je mobilnost, interaktivnost, multimedija, novi načini distribucije, a današnji tinejdžeri su njegovi korisnici u budućnosti.
Marija Matić iz beogradske agencije Direct media istaknula je kako je i danas print najvažniji i najutjecajniji medij poslije televizije. Najveća opasnost tiskanih medija u budućnosti prijeti, istaknula je Matić, u gubitku navike čitanja. Generalni direktor Styria-e za Hrvatsku Boris Trupčević pohvalio se uspjehom tog austrijskog izdavača u Hrvatskoj, posebice s najčitanijim dnevnim novinama 24 sata. U 2011. godini ukupna čitanost svih njihovih izdanja dosegnula je milijun i 126 tisuća, te su za dvostruko bolji od svojih glavnih konkurenata (EPH). Trupčević smatra također kako je mit da će internet uništiti tiskane medije.
- To nije istina. Jedini koji mogu uništiti novinu to smo mi sami, odnosno izdavači, zaključio je.
Glavni urednik Nedjeljnog Jutarnjeg Miran Pavić pohvalio se rastom naklade od 24 posto u prvih 5 mjeseci 2012. godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine. - - Nedjeljni Jutarnji najjači je od svih dnevnih novina u Hrvatskoj i ostvarujemo najbrži rast u Europi, na žalost kolega iz Styria-e –ironično je napomenuo Pavić. Zaključio je kako nemaju puno novca za oglašavanje te da zato idu na kvalitetu.
Ozana Jurković iz Analize 360, isto je napomenula da je još uvijek veliki broj potrošača u Hrvatskoj sklon novinama, njih 42 posto, a da i oni koji koriste internet priznaju da to rade najviše zbog čitanja dnevnih novina. Upozorila je da imamo previše reklama te da smo na granici povjerenja koje potrošači daju medijima upravo zbog prevelikog broja reklama. Čak svaki drugi Hrvat smatra kako su mediji napravljeni zbog reklama, a ne zbog korisnika.