Od 16. do 19. travnja na poznatoj rovinjskoj adresi – u hotelu Lone, održat će se središnji marketinški događaj u organizaciji HURA-e i IAB Croatije, Dani komunikacija.
Osim dodjela nagrada za najkreativnije uratke Ideja X te one najučinkovitije Effie, na festivalu će posjetitelji moći uživati u bogatom edukativnom programu, predavanjima s vodećim domaćim, a i svjetskim marketinškim stručnjacima. O tome što posjetitelje čeka na ovogodišnjem izdanju festivala struke otkriva predsjednik HURA-e i direktor agencije Imago Damir Ciglar.
• Po čemu će se ovogodišnje izdanje razlikovati od prethodnih? Koliko posjetitelja očekujete?
– Budući da je svaka dosadašnja manifestacija bila kvalitetnija od prethodne, referentna točka postaje prošlogodišnji festival, koji je ponovno podignuo letvicu u svakoj svojoj sastavnici. Osim što moramo nadmašiti prošlogodišnji festival kvalitetom i sadržajem, moramo uvesti i neke novine kako bi manifestacija rasla. Tako mogu tvrditi da je program kvalitetniji i raznovrsniji od prethodnih, u čemu nam je pomoglo i partnerstvo s Cannes Lionsom u Eurobest festivalima. Jedna od novina je i ta što uvodimo program četvrtkom navečer, pa tulumarenje nije više jedini razlog dolaska na taj dan. U popratnim programima imamo i (napokon!) domaće predavače. Lone je rasprodan još prije nekoliko tjedana, broj kotizacija je rekordan, pa se nadam da ćemo i tu oboriti rekord. A da su Dani komunikacija mjesto na kojem treba biti, potvrđuje i zanimanje političara za sudjelovanjem. Eto!
• Koja se predavanja ne smiju propustiti?
– Budući da do sada nitko iz Hrvatske nije osvojio kanskog lava, doveli smo glavnog lava festivala (tj. direktora) Philipa Thomasa u Hrvatsku! Njegovo predavanje na neki način uokviruje misiju koju Dani komunikacija ostvaruju od svojeg početka, ‘Creativity Matters’. Osim ovog predavanja izdvojit ću ona kojima se osobno veselim: Rade Šerbedžija (jer ne očekujem klasično predavanje), David Muhlenfeld (jer volim jingleove) te David Shing Shingy (jer ne vjerujem u proroke, pa me baš zanima kako će me razuvjeriti). Veselim se i Vinskim radostima, kao i PPP programu (Pivo Poslije Programa)
• Koliko se radova prijavilo na natjecanja X i Mixx te Effie?
– Na Effie je pristigao rekordan broj prijava, 25 posto više nego lani, što pokazuje da sustavni rad i dosljednost u provođenju pravila i dodjeljivanju nagrada natjecanje čine relevantnim i za agencije i za oglašivače. IdejaX ima manji broj prijava od prošle godine, čemu je uzrok i dodjeljivanje malog broja nagrada prošlih godina kako bi se održala kvaliteta natjecanja i relevantnost nagrade. Kako je i za prolazak u finale potrebno imati zaista kreativne uratke, vjerujem da su agencije provele strožu selekciju. Time su nagrade vrednije (umjesto da imamo njihovu inflaciju). Novost je u natjecanju i to da se žiriranje provodi u Rovinju, pa će neizvjesnost trajati do same dodjele. Za Mixx je također pristigao veći broj radova nego lani, očito je da i Mixx postaje važan u segmentu interaktivnih medija i agencija.
• Prošle ste godine u jednom intervjuu izjavili kako biste voljeli da su u najkomercijalnijim kategorijama bili malo hrabriji radovi. Smatrate li da su ove godine oglašivači više izašli iz ustaljenih okvira, postali hrabriji?
– Prijavljene radove na natjecanje nisam vidio, pa mogu samo govoriti o objavljenim radovima prošle godine. Čini mi se da se želja barem počela ispunjavati. Nekoliko radova relevantnih oglašivača u kompetitivnijim kategorijama pokazuje više hrabrosti, pa se nadam de će trasirati put i drugim oglašivačima. Ne možemo govoriti baš o velikom skoku u tom smjeru, ali o nekoliko lijepih pomaka svakako. I neću navoditi radove koji utječu na ovaj moj dojam, i ne, nisu (samo) iz Imaga.
• Možete li izdvojiti nekoliko ključnih događaja ili trendova koji su obilježili marketinšku scenu?
– Godina dana prekratko je razdoblje za formiranje nekog trenda, to bi prije mogla biti pomodnost. Također, trendovi uglavnom ne nastaju na našim područjima, već ih prihvaćamo s velikih i zrelih tržišta. Ipak, sadržajno najveći pomak možemo vidjeti u kreativnosti komunikacije nekih važnih oglašivača (unatoč daljnjem ekonomskom pritisku na tržištu), a u formalnom smislu možemo osjetiti i korak prema uređenosti marketinškog tržišta, što posebno veseli.
• U posljednje vrijeme niče sve više manjih agencija, a i njihove radove prošle i pretprošle godine struka je nagradila na Danima komunikacija. Može li se i tu govoriti o nekom trendu?
– Male ili nove agencije nisu neka novina ili obilježje vremena, pa tako ne bih rekao ni neki trend, bilo ih je uvijek jer je nekako prirodno da si najprije malen, a onda narasteš, odnosno, i sve velike agencije najprije su bile – malene. Razlika je u tome što je barijera za ulazak novih i malih na tržište znatno manja iz raznih, ponajprije ekonomskih razloga, zbog čega također imaju mogućnost i potencijal za uspjeh. Njihov nastanak i razvoj dobrodošao je za tržište jer unosi potrebnu dinamiku i kompetitivnost u njega. Da bi mogle opstati, morat će s vremenom ili rasti i povećati se da uopće mogu opslužiti veće oglašivače ili se integrirati s velikima.
• Smiju li one biti članice HURA-e?
– Da bi HURA zadržala ozbiljnost i kredibilnost, članicom može postati agencija koja posluje barem dvije godine na tržištu i koja ima potrebnu organizacijsku strukturu i financijsku stabilnost. Jer, realno, teško da možemo operaciju od jednog čovjeka ili dvoje ljudi smatrati agencijom, zar ne?
• Kakve novosti dolaze iz HURA-e?
– Mislim da mogu nepristrano tvrditi da je HURA aktivna posljednjih godina: etablirali smo Dane komunikacija kao središnji nacionalni marketinški događaj, postavili akademiju How2Wow kao odličan i financijski najbolji način educiranja primarno agencijskih kadrova, pokrenuli BalCannes kao revijalnu aktivnost regionalnih agencija, što je dobra podloga za buduće regionalne inicijative. Osim jačih aktivnosti sekcije ‘digitalnih’ agencija, posebno bih izdvojio pokretanje nacionalnog programa ‘Young Lions’ za sudjelovanje na natjecanju mladih kreativnih snaga u Cannesu. S obzirom na to da smo postali partner Cannes Lionsa, napokon možemo sudjelovati i na tome najprestižnijem natjecanju mladih kreativaca marketingaša iz cijelog svijeta. Uglavnom, dosta će HURA-inih aktivnosti u idućem razdoblju biti usmjereno na pomoć domaćim agencijama i agencijskim profesionalcima na dobivanju regionalne i međunarodne perspektive, no to je već tema za neki drugi razgovor, a i neku buduću HURA-inu upravu.