Pričanje priča – alat za uspješno vođenje tima

Koliko puta ste bili fascinirani dobrom pričom? Razmislite o tome koju minutu i rezultat će biti zapanjujući: mnogo češće nego što mislite.
Koliko puta ste noću ostajali budni jer niste mogli ispustiti knjigu iz ruke ili isključiti televizor zbog napetog filma. Što vas je spriječilo? Naravno dobra i napeta priča. Ili članak u novinama zbog kojeg ste promijenili svoje mišljenje
Nema sumnje, priče mogu promijeniti naš način razmišljanja, djelovanja i osjećanja. Osobe koje vode druge ljude, bez obzira radi li se o predsjednicima kompanija ili voditeljima timova, koriste moć dobre priče kako bi utjecali ili motivirali ljude. Priče, tj. usmena predaja, najčešći su temelji na kojima se gradi cjelokupna korporativna kultura.
Prvi puta srela sam se ovom metodom prije desetak godina na treningu u Londonu. Sjećam se, bila je radionica Internih komunikacija i cijeli smo dan vježbali kako koristeći razne komunikacijske alate, poboljšati interne komunikacije. Vertikalne i horizontalne. Jedan od tih alata, storytelling, predstavio nam je John Smith (!),Irac koji je svojim pripovjedačkim sposobnostima zasjenio sve ostale trenere. Iako priča nije bila direktno vezana uz interno komuniciranje, svi smo shvatili što je 'pisac/pripovjedač' htio reći, a ja od cijelog treninga najviše pamtim upravo tu priču, odnosno alat 'pričanja priča' kao moćno sredstvo komunikacije, odnosno prenošenja poruka.
Od tada, gotovo uvijek, na treninzima koje održavam, pričanje priča dio je mojeg načina prenošenja znanja polaznicima. Posebno su korisne ako se radi o temama leadershipa i timskog rada. Postoji pet tipova priča koje možete koristiti kako biste motivirali ljude koje vodite:
1. „Tko sam ja“ priča naročito je pogodna ako ste upravo počeli voditi tim ili ste novi na rukovodećem mjestu u kompaniji. Naravno da će ostali odmah početi s procjenama tko ste vi i kakvi ste. To je prirodna reakcija u kojoj vas ljudi mogu doživjeti kao autoritarnu osobu sklonu kontroliranju ili slabu osobu koja ne zna što hoće. Sve to bez da vas stvarno upoznaju. Tu će vam priča 'Tko sam ja' iznimno koristiti jer će vam pričanje priča pomoći da srušite zidove koji postoje, da otkrijete ostatku tima što vas zapravo motivira te da ste osoba poput njih. U ovakvim je situacijama naročito pogodno ispričati priču o nekim svojim greškama (naravno, nekim manjim) čime ćete pokazati timu da imate povjerenja u njih te da i vi imate ljudsko lice.
2. 'Zašto sam ovdje' priča slična je priči 'Tko sam ja' a cilj joj je da sumnju pretvori u povjerenje između vas i ostalih članova tima te da im pomogne shvatiti kako nemate nikakve planove koje krijete od njih. Ovo je naročito pogodno u današnjoj situaciji kad su ljudi zabrinuti za svoju budućnost i svaka ih promjena može potaknuti da počnu razmišljati hoće li dobiti otkaz.
3. 'Priče koje uče' su posebno korisne kada želite ljudima objasniti što moraju raditi i zašto je njihov posao važan. Ovakve priče podsjete cijeli tim koji je zajednički cilj i zašto je važno da svaki član tima jednako pridonese njegovom ostvarenju.
4. 'Priče o viziji' pogodne su posebno u situacijama kad tim kojeg vodite zapadne u krizu ili dođe do konflikta među članovima. Tada ih 'Priče o viziji' stimuliraju na akciju i podižu im moral. Pronađite priče koje će svakoga podsjetiti da je osjećaj zajedništva temelj timskog rada te da ponekada svatko od nas mora svoje osobne ciljeve podrediti zajedničkim ciljevima cijele grupe.
5. 'Naše vrijednosti' priča. Kad kažete riječ – integritet – što pod time mislite. Iskrenost? Ili pak, činiti pravu stvar iz ispravnih razloga? Svatko od nas ima svoj sustav vrijednosti i on je različit od osobe do osobe. Ukoliko želite da jedna od temeljnih vrijednosti vašeg tima bude iskrenost, onda je poželjno da upravo vi, kao vođa tima, definirate što ta vrijednost znači za vas. Zašto to ne učiniti pričajući priču? Iskrenost pokriva mnoga područja: od odnosa vas kao vođe tima i ostalih u timu, odnosa među članovima tima, kao i odnosa prema klijentima i kupcima. Sigurna sam da ćete u svom poslovnom životu naći primjere koji će vam omogućiti da ispričate priču te na taj način potaknete i ostale da promijene svoj način ponašanja.
Kad smo bili djeca priče koje smo slušali imale su zadaću dan nam pomognu da izrastemo u dobre ljude, da razlučimo što je dobro a što zlo te da nas socijaliziraju kako bismo poštivali i osobu koja je kraj nas pa ma koliko ona bila različita.
Sad kad smo odrasli, priče koje pričamo ili ih slušamo imaju potpuno istu funkciju. Uče nas da smo dio jedne cjeline u kojoj se svaki kotačić mora okretati kako bi se išlo prema naprijed.
mr.sc. Neda Fleur Janovski, komunikacijski terapeut, Otvoreni prostor