Većina misli kako komunikacija nije kvantna fizika i ne trebaju nam dodatna znanja i vještine kako bismo usavršili nešto što nam je prirođeno. Zašto onda zaboravljamo kako i na koji način razgovarati, u općem smislu i komunicirati s drugim ljudima na razumljiv i konstruktivan način. Kako ćemo uopće znati kada smo dobro komunicirali? Prije svega trebamo osvijestiti što je to komunikacija?
Svi teoretski znamo da je dobra komunikacija jedini način kvalitetnog postizanja kako osobnih tako i profesionalnih ciljeva. Naravno svima nam je lakše i ugodnije komunicirati u sigurnom okruženju sa osobama koje poznajemo ili mislimo da ih poznajemo nego sa osobama od kojih nam još i ovise poslovni rezultati.
Većina misli kako komunikacija nije kvantna fizika i ne trebaju nam dodatna znanja i vještine kako bismo usavršili nešto što nam je prirođeno. Zašto onda zaboravljamo kako i na koji način razgovarati, u općem smislu i komunicirati s drugim ljudima na razumljiv i konstruktivan način. Kako ćemo uopće znati kada smo dobro komunicirali? Prije svega trebamo osvijestiti što je to komunikacija?
Ako se složimo s tezom da je komunikacija dvosmjerni proces razmjene informacija razumljivo je da uspješna komunikacija ovisi o povratnoj informaciji. Komunicirati znači i primati i odašiljati poruke. Ukoliko smo vješti govornici to ne znači da automatski znamo i uspješno komunicirati. Ako želite znati koliko ste uspješni u komunikaciji – pitajte svoje sugovornike. Oni će vam točno reći razumijete li ih na pravi način i razumiju li oni vas. Tako ćete saznati i što i kako poboljšati na ovom području.Naše riječi, glas i tijelo neprestano šalju razne poruke. Kakve su to poruke i što njima poručujemo – pitanje je koje si (pre)rijetko postavljamo.
Imajte na umu da nas klijenti prvenstveno procjenjuju kroz:
• što i kako radimo• kako izgledamo• što kažemo i• kako to kažemo
Kako bismo bili što sigurniji u razgovoru s klijentom navodimo nekoliko savjeta koji Vam mogu pomoći.Prije razgovora dobro se informirajte o klijentu, odredite što zapravo želite dobiti tim razgovorom (informativni razgovor, prezentacija usluga ili proizvoda, zaključivanje ugovora itd…) Stvarajte mogućnosti umjesto čvrsto postavljenih očekivanja
Kako biste se bolje pripremili pokušajte sami sebi postaviti pitanja i dati odgovor:
- Kako mogu promijeniti način na koji se osjećam tijekom razgovora ili doživljavam sugovornika, u smislu da se ne osjećam ugroženo, uznemireno ili stresno?- Koji je moj doprinos razgovoru (Na kraju se, ipak, sve svodi na Vas!).
Ne želimo Vas zavaravati, nema čarobnog štapića, i navedeni savjeti neće vam pomoći bez vašeg truda i odluke da želite primijeniti neke nove metode. Prvi korak je - pročitajte i pokušajte primijeniti navedene savjete ili bar neke od njih kako biste bolje i uspješnije komunicirali s Vašim klijentima jer to je preduvjet Vašeg poslovnog uspjeha. Nikada nemojte prihvati da nema boljeg načina da se stvari naprave bolje i učinkovitije.
Gradite i uspostaviti pozitivan poslovni odnos
Klijenti ne vole kad im uporno pokušavate prodati vaš proizvod ili uslugu, žele da pokažete iskreni interes za njih i njihove potrebe. Prije nego počnete razgovarati o poslu pobrinite se da izgradite bolji odnos kroz neformalnu komunikaciju. Umjesto da cijelo vrijeme govorite strogo poslovno, nema ništa loše ukoliko povremeno spomenete obitelj, prijatelje, hobije ili nešto što će izazvati interes vašeg klijenta.
Budite konkretni, kratki i jasni
Nikako nemojte rastezati ili odugovlačiti razgovor kao mačak oko vruče kaše, na taj način ćete odvući pažnju slušaoca. Ne koristite previše riječi za premalo misli: budite koncizni. Ako nešto možete izreći u dvije riječi, zašto upotrijebiti dvadeset?
Umjesto toga pripremite informacije koje su zanimljive vašem sugovorniku i neka budu kratke, sažete i jasne.
Pitajte, samo tako ćete dobiti potrebne informacije
Šutnjom možete ostaviti dojam nesigurnosti i nekompetentnosti. Pitajte sve što vas zanima, pokažite zanimanje i informiranost za temu o kojoj razgovarate.
Pokažite poštovanjeDopustite sugovorniku da dovrši rečenicu bez da mu upadate u riječ, saslušajte ga sa zanimanjem; ako iznosite suprotno mišljenje – imajte na umu da to nije osobno.
Postavljajte prava pitanjaPostavljanje pravih pitanja srž je učinkovite komunikacije i razmjene informacija. Ali što je uistinu "pravo pitanje" u određenoj situaciji? Na to ćete pitanje morati sami odgovoriti promišljajući o tome što želite znati prije nego što bilo što upitate sugovornika.
Budite pozitivni i optimistični
Potrudite se biti optimistični i pozitivni. Primjerice, umjesto rečenice "Nemojte zaboraviti sastanak", rađe recite "Sjetite se da je sastanak sutra ". Promislite i o svom stavu: budite prisutni, zainteresirani i koncentrirajte se na tijek razgovora.
Nikada ne napadajte konkurenciju
Pokažite vašim konkurentima poštovanje koje biste i sami željeli u obrnutoj situaciji. I na kraju nimalo nevažno - razgovor s klijentom mora biti ravnopravan, a ne ulizivački ili podcjenjivački.I ne zaboravite: umijeće razgovora, kao osnovni alat ljudske komunikacije, važno je za svakog menadžera, može se naučiti, uvježbati i usavršiti.