Na drugom okruglom stolu završne manifestacije Lider invest tema je bila iskustvo sa stranim radnicima. Stjepan Jagodin, direktor agencije za posredovanju pri zapošljavanju filipinskih radnika Pinoy 385 i Zvonimir Belić, vlasnik i direktor Rajske (proizvođač rajčica), uz moderiranje glavnog urednika Lidera Miodraga Šajatovića, govorili su problemu kratkog boravka stranih radnika u Hrvatskoj čiji broj iz godine u godinu raste.
Svaki poslodavac zaposlit će najprije domaćeg radnika, zatim iz regije, pa onda iz trećih zemalja. No Jagodin kaže da će ove godine broj uvezenih radnika premašiti sto tisuća. Kako je objasnio, procedura uvoza radnika s Filipina traje 120 dana. Radnik mora imati filipinskog agenta i biti akreditiran, tamošnje nadležno ministarstvo mora znati u kojoj tvrtki radi, kako bi znali gdje su, a i da dobiju informacije da li je tvrtka zaista onakva kako je predstavljena. Nakon što radnik dobije dozvolu od filipinskih vlasti, slijedi procedura u Hrvatskoj.
Belić je pak govorio o problemima s kojima se poslodavci suočavaju. U tvrtku Rajska došla je prva grupa stranih radnika 2019. za koju se Belić pripremao godinu dana. No kaže, cijeli taj problem dugo je već poznat, znalo se da će nam nedostajati radnika u Hrvatskoj i boji se da se nismo najbolje pripremili za dolazak stranih radnika.
– Imao sam kontakte s nadležnim ministarstvima prilikom kojih sam nastojao objasniti da je nužno da se pripremimo. Možda nije bilo dovoljno sluha jer su sindikati učinili svoje, a imali smo krive statističke podatke o nezaposlenima, koji su zavaravali nadležne. A danas su uglavnom na burzi oni koji niti ne žele raditi, ili su otišli u inozemstvo.
Poseban problem je odlazak stranih radnika čim dođu u Hrvatsku. Agencije ih dovedu i čim uđu u EU, mogu otići dalje. Belić kaže da poslodavci nemaju načina da se zaštitite, iako financiraju agencije i u Hrvatskoj i u inozemstvu koje su uključene u taj posao.
– Domaći radnik je uvijek bolji jer postoji problem kulturoloških razlika stranaca koji dođu u Hrvatsku, kojima se još mora se osigurati smještaj. Prema mom iskustvu, od njih 40 ili 50 koliko ih svake godine dovedemo ostane tri ili četiri, ostali odu u druge zemlje Europe. Poslodavcima koji planiraju dovesti strane radnike savjetujem da se naoružaju živcima i svake godine krenu ispočetka – kaže Belić.
Dodaje da ipak sada ima dosta boljih agencija koje se trude riješiti taj problem i brzo reagirati u slučaju potrebe novih, pa je poslodavcima savjetovao da obrate pažnju s kojim agencijama surađuju.
– Važno je da poslodavci dobro analiziraju i odluče se iz koje će zemlje dovesti radnike, jer ih je teško u jednom kontigentu dovesti iz nekoliko zemalja – savjetovao je na kraju Jagodin.