Elon Musk prošloga se tjedna našao u Kini, kako bi potpisao ugovor s kineskim tehnološkim divom Baiduom, multinacionalnom tehnološkom tvrtkom koju bi mogli nazvati i kineski Google. Ugovor je potpisan s ciljem korištenja sistema kartografije i navigacije istoimene grupacije kao komponente u proizvodnji Teslinih vozila. Do Teslinog povezivanja s Baiduom došlo je nakon što je Musk iznenada posjetio Peking gdje se susreo s premijerom Li Qiangom, budući da se američki proizvođač automobila bori s padom prodaje i problemima oko sigurnosti podataka. I čini se da je susret bio uspiješan jer su dionice Tesle odmah nakon potpisivana ugovora porasle za 13 posto, na 194 dolara.
Što ovo znači za Teslu i kinesku vladu?
Zbog sve veće konkurencije na tržištu, Tesla je uvidjela komercijalne mogućnosti koje pruža tehnologija samostalne vožnje. Tom Narayan, analitičar u RBC Capital Markets, globalnoj investicijskoj banci, kazao je da je prihod od autonomne vožnje činio petinu njegove cijene dionice za Teslu. Proizvođač automobila naplaćuje američkim vozačima 99 američkih dolara na mjesec da bi aktivirali ‘samostalni sistem vožnje‘, polovično autonoman sistem koji itekako olakšava vožnju, no ipak iziskuje vozačevu pažnju.
Narayan je također rekao da bi usmjeravanje na kinesko tržište povećalo broj Teslinih mjesečnih pretplata zato što je Tesli dopušteno davanje jednake usluge u Kini, gdje je zabilježeno otprilike 1,6 milijuna Teslinih vozila. Tesla je zauzimala 7,5 posto tržišta električnih vozila u Kini u prvom kvartalu što znači da je Kina drugo najveće tržište Teslinih električnih automobila.
Dan Ives, analitičar u Wedbushu, privatnoj investicijskoj tvrtki sa sjedištem u Los Angelesu, izjavio je da je Muskovo putovanje rezultiralo ‘dugo očekivanom potvrdom FSD-a (Full Self-Driving Capability)‘, to jest potpuno samostalnom mogućnosti vožnje. Tesline dugoročne procjene ovise o autonomnom prihodu, a ‘Kina je bila posljednji dio slagalice‘.
Prilikom sklapanja dogovora s Baiduom, Tesla se oslobodila važnih regulatornih prepreka. Strane tvrtke koje prodaju pametna vozila u Kini moraju koristiti jedan od 20 odobrenih lokalnih dobavljača kartografskih i navigacijskih sistema.
Hoće li nova tehnologija povećati prodaju Tesle?
Tesla se suočava s padom prodaje svojih automobila, a neki smatraju da je to zbog činjenice da je osnovna linija Teslinih vozila stari u usporedbi s kineskim rivalima. Dok najveći rival BYD lansira automobile unutar 18 mjeseci od koncepcije, kod Tesle je već prošlo četiri godine od početka prodaje modela Y, koji je najprodavaniji model tvrtke. Musk je prošli tjedan obećao da novi jeftiniji model stiže sljedeće godine. No, unatoč ‘osvježenom‘ Modelu 3 koji ulazi u proizvodnju ove godine, tvrtka još uvijek njeguje ponudu proizvoda koja je znatno starija od ponude svojih konkurenata.
Paleta Tesle izgleda prilično staro. Tehnologija [baterija] je dobra, ali postoje i druge, posebno kineske, koje su nedvojbeno bolje - rekao je jedan bivši direktor Tesle
Teslina vrijednost dionica pala je za oko 30 posto u 2024., otkako se pojavila sve rastuća konkurencija na kineskom tržištu, što je rezultiralo i mnogim otkazima unutar tvrtke.
Tesla i ponovno osvajanje kineskog tržišta
Postavlja se pitanje, može li Tesla uopće osvojiti nazad kinesko tržište, s obzirom na to da se prodaja lokalnih električnih automobila povećala u proteklih nekoliko godina. Kina je za Teslu najveće tržište nakon SAD-a i ključna je karika u lancu nabavke proizvoda za svoja vozila. Muskova odluka iz 2018. da izgradi multimilijardersku tvornicu u Šangaju smatra se kao okidač koji je odigrao ključnu ulogu u rastu domaće, kineske proizvodnje električnih vozila.
Tu Le, osnivač Sino Auto Insights konzultantske grupe, kazao je da će lokalna konkurencija koja uključuje Xpeng, Nio i Li Auto koji također imaju svoju vlastitu tehnologiju autonomne vožnje, odmah spustiti svoje cijene čim se pojavi sumnja da kupci favoriziraju Teslinu tehnologiju.