U prvom kvartalu ove godine svjedočimo oporavku tržišta u Hrvatskoj i regiji koji je premašio očekivanja. Količinski i vrijednosni rast bilježimo u kategoriji cappuccina i espresso zrna, dok vrijednosno raste i kategorija čaja. U ovoj godini nastavljamo širiti našu ponudu kapsula kompatibilnih s Dolce Gusto aparatima, te opcije ‘on-the-go‘ stickova mljevene kave Crema. Potencijal prepoznajemo i u jačanju izravne prodaje putem projekata poput webshopa i Franck Loyalty Cluba, podržanih CRM alatima i marketing automatizacijom. Ovom implementacijom alata marketinške komunikacije, Franck je postao jedan od prvih FMCG brendova u regiji, ali i globalno koji je u svoju marketinšku strategiju uključio tzv. direct-to-consumer komunikaciju.
Posljednjih nekoliko godina tržišne okolnosti za proizvođače kave su izrazito zahtjevne. Cijene sirove kave kontinuirano rastu od 2021. godine, dosegnuvši najviše razine u posljednjih deset godina, a taj trend se nastavlja i u 2024. Razlozi su višestruki, od lošijeg uroda u jugoistočnoj Aziji, povijesno niskih zaliha u Europi zbog poremećaja u lancima opskrbe, sigurnosnih izazova u Crvenom moru koji su produljili isporuku i povećali troškove, te spekulacija fondova na soft commodities tržištima.
U sklopu Koordinacije proizvođača, prerađivača i trgovaca kavom pri HUP-u, već niz godina ukazujemo na činjenicu da je porezno opterećenje kave u Hrvatskoj veće i do 30 posto u odnosu na susjedne zemlje te se zalažemo za ukidanje posebnog poreza na kavu. Ovakav nepovoljan porezni tretman kave dovodi do poticanja prekogranične kupnje, destimulira osobnu potrošnju i time negativno utječe na BDP. Prihod od ovoga poreza za državu je gotovo zanemariv, odnosno predstavlja samo 0,65 posto ukupnih prihoda od trošarina i posebnih poreza (oko 16,2 milijuna eura), ali bi proizvođačima u Hrvatskoj značajno olakšao poslovanje i daljnja ulaganja.
U prvoj polovici godine uspješno smo završili investicijski projekt potpune automatizacije naših proizvodnih pogona koristeći napredne digitalne tehnologije Industrije 4.0. Konkretnije, završili smo drugu fazu investicije u nova tehničko-tehnološka rješenja za proizvodnju čajeva. Ovaj projekt, kao dio trogodišnjeg investicijskog plana u vrijednosti od 3,7 milijuna eura, značajno povećava produktivnost i učinkovitost naše proizvodnje, fleksibilnost u pakiranju i optimizaciji procesa te ekološku održivost, što nam je posebno važno jer su sva nova pakiranja Franck čaja sada potpuno reciklabilna.
Dovršen je i dvogodišnji projekt modernizacije opreme za proizvodnju kave uz implementaciju SCADA sustava čime je omogućena kompletna digitalizacija procesa, praćenje svake komponente kroz sve faze obrade te potpuna sljedivost. Također, u pogonu praškova u tijeku je planirano povećanje proizvodnih kapaciteta ovog rastućeg segmenta uz instalaciju novog uređaja za pakiranje, a nastavili smo ciljano ulagati u energetsku učinkovitost (ISO 50 001), postavljajući nove industrijske standarde i potvrđujući našu posvećenost inovacijama i održivosti.
Razmatranje ESG kriterija u donošenju poslovnih odluka postaje sve važnije za održivo poslovanje o čemu redovito izvještavamo sve naše dionike. Posebno bih istaknuo i našu aktivnu ulogu u projektima International Coffee Partners s ciljem pružanja podrške malim uzgajivačima kave u primjeni održivih praksi koje im omogućuju povećanje prinosa, bolju kvalitetu usjeva, veću konkurentnost, učinkovitiji pristup tržištu te poboljšanje radnih i životnih uvjeta. ICP podržava ciljeve nove EU regulative o krčenju šuma (EUDR) kako bi se zaštitile šume u regijama gdje se uzgaja kava. Međutim, mali uzgajivači kave suočavaju se s izazovima u usklađivanju s novim pravilima zbog nedostatka potrebnih podataka, prijelaznog razdoblja i financijskih sredstava. Bez odgovarajuće podrške, mogli bi biti isključeni s EU tržišta, što bi povećalo njihovu ranjivost na siromaštvo i smanjilo održivost. Stoga, u sklopu ICP-a pozivamo EU na produženje roka za usklađivanje i osiguravanje potrebne podrške za male uzgajivače kave.