piše Silvijo Radušić, euroMerger Hrvatska
Sve je više vlasnika u Hrvatskoj upoznato sa strukturom spajanja i preuzimanja, u čemu je procjena vrijednosti samo dio, no većina njih ne razmišlja o procjeni vrijednosti poduzeća kao sredstvu za upravljanje njegovom vrijednošću ili osobnom imovinom, nego kao o dijelu procesa M&A. Stoga je i periodičnih procjena vrijednosti za sada malo.
Evo zašto je potrebno procjenjivati vrijednost poduzeća svakih nekoliko godina:
1. Pogled na poduzeće iz kuta povećanja tržišne vrijednosti za vlasnika
- Poveznica između operativnog poslovanja, financijske slike poduzeća i vrijednosti poduzeća.
- Koji ključni faktori stvaraju vrijednost poduzeća, a koji je smanjuju?
- Koja ulaganja mogu najviše povećati vrijednost poduzeća?
Vlasnici poduzeća često su stručnjaci za granu u kojoj poduzeće posluje i najviše se fokusiraju na aktivnosti organizacije proizvodnje, razvoj proizvoda, upravljanje troškovima i slično. Suradnja sa savjetnikom na procjeni vrijednosti preusmjerava se s operativnih aktivnosti na financijske učinke poslovanja.
2. Unaprjeđenje sustava planiranja i izvještavanja
- Nakon što smo definirali ključne faktore stvaranja vrijednosti, imamo li odgovarajuće računovodstvene podatke za njihovo planiranje i praćenje?
- Imamo li financijski model u koji možemo projicirati različite tržišne scenarije?
- Ako se poslovanje odnosi se na različite segmente, pratimo li ih odvojeno i adekvatno?
Sustav izvještavanja treba uzeti u obzir pojedinačne segmente poslovanja i omogućiti praćenje ključnih faktora stvaranja vrijednosti u pojedinom segmentu. Osim što je odgovarajući sustav planiranja i izvještavanja ključan za strategiju stvaranja vrijednosti, to je također odlična priprema za moguću prodaju poduzeća jer će svaki kupac biti zainteresiran za što iscrpnije podatke o pojedinom dijelu poslovanja.
3. Budite spremni za prilike na tržištu
- Što ako vam se javi zainteresirani prodavatelj iz branše?
Ako se na tržištu javi prilika za preuzimanje, moći ćete procijeniti koliko su realna očekivanja prodavatelja i ima li dublje razmatranje te prilike uopće smisla. Jednako je tako važno imate li potreban kapacitet za financiranje, a najvažnije je dobivate li tom akvizicijom dodanu vrijednost u segmentu koji vam je bitan za stvaranje vrijednosti. Ako preuzimanje daje najveće učinke u segmentu koji vam nije ključan, poticaj za preuzimanje bit će znatno manji.
4. Upravljanje vlasnikovim osobnim financijama
- Udjeli u poduzeću često su najvrjednija osobna imovina koju vlasnik ima.
- Ako vlasnik prodaje poduzeće kako bi se posvetio novim poslovnim izazovima, vrlo je važno koliko novca može uložiti u te nove projekte.
- Vlasnik želi planirati rashode za mirovinu i životni stil nakon završetka poduzetničke karijere.
5. Praćenje i usporedba razvoja vrijednosti poduzeća
- Povećava li poduzeće uspješno svoju vrijednost i zašto?
Je li riječ o poboljšanju operativnih pokazatelja poslovanja ili možda nekih drugih elemenata (smanjenje duga, promjena tržišnih parametara koji se primjenuju u procjeni, promjena u projekcijama rasta tržišta, promjena ciljanih tržišta itd.)?
Cijeli tekst pročitajte u novom broju Lidera. Možete i digitalno.