Aktualno
StoryEditor

Poslovni skup o željeznici: Poziv za zajednički nastup tvrtki iz regije

27. Siječanj 2017.

Poslovni skup pod nazivom ‘Važnost željeznice za proizvodnu industriju regije‘ okupio je stotinjak predstavnika tvrtki iz branše, ponajviše s prostora bivše Jugoslavije. U organizaciji Klastera za željeznice Jugoistočne Europe (RCSEE) i Mreže za poslovnu podršku (BSN) skup je održan u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), a organizaciji se pridružio i Savez za željeznicu Republike Hrvatske. Na pitanje može li investiranje u željeznice biti generator željezničke industrije, a ova pak opet generator razvoja gospodarstva dat je jednoglasan odgovor na panelu da može. Doduše, teško se može očekivati da bi razvoj željeznice bio glavni zamašnjak, ali sudionici su se složili da bi mogao biti značajan. Predsjednik Foruma poslodavaca Srbije Makso Đukić rekao je da je Srbija do sada u željeznički sustav investirala 200 milijuna eura, a da bi postali konkurentni na tržištu, potrebno je investirati još 500 milijuna eura. Također i izvršni direktor za ekonomske poslove Željeznica RS rekao je da su investicije u tom bosanskohercegovačkom entitetu zamjetne, što više, napomenuo je da cargo prijevoz zadnjih godina raste.

Slabe kompanije

Đukić je rekao da je najveći problem taj što su kompanije s prostora bivše Jugoslavije slabe da se odupru multinacionalnim kompanijama, bilo da je u pitanju željeznički prijevoz, bilo da su u pitanju kompanije čija je proizvodnja vezana uz željeznicu. Zato je nekoliko puta naglasio da tvrtke s prostora bivše Jugoslavije moraju nastupati zajedno na tržištu i zbog toga je pohvalio organizatore ovog skupa da na jednom mjestu okupi veliki broj poslovnih ljudi iz ovog dijela svijeta. Državni je tajnik Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta Mario Antonić rekao je da će hrvatska vlada podržati udruživanje kompanija iz naše regije, a o takvom je primjeru govorio i Dragoljub Rajić, menadžer u Klasteru željeznica jugoistočne Europe. On je rekao da Klaster čini 55 kompanija i asocijacija s prostora bivše Jugoslavije, osim Makedonije, te nekoliko kompanija iz Finske, Austrije, Njemačke. Klaster je osnovan prije godinu dana i već je ostvario neke efekte, rekao je Rajić, primjerice, ima dosta sklopljenih poslova između tvrtki koje nisu ni znale jedan za drugu.

Državni tajnik Antonić napomenuo je da je veliki korak napravljen izmjenama Zakona o javnoj nabavi, jer se od srpnja kao kriterij uvodi ekonomski najpovoljnija cijena, a ne najniža cijena, kao do sada.

- U svibnju planiramo otići u Iran, jer se tamo očekuje velike investicije, i mislim da Irancima imamo što za ponuditi. Osim toga, članice Klastera iz sjeverne Europe mogu nam otvoriti tržište, tako da mislim da je Klaster već pomalo počeo davati rezultate – rekao je Rajić. Na skupu su inače nazočili i predstavnici tvrtki iz drugih zemalja Europe. Đukić je pak naveo primjer moguće suradnje prilikom javne nabave signalno-sigurnosnih uređaja aludirajući da multinacionalne kompanije uglavnom dobivaju te poslove, a ima dosta tvrtki iz regije koje bi mogle odgovoriti tom izazovu. Za riječ se javio i ravnatelj Agencije za sigurnost prometa Želimir Delač koji je predložio da se kod javnih natječaja za nabavu signalno-sigurnosnih uređaja uključe i tijela za nacionalnu sigurnost, što su svi pozdravili. Državni tajnik Antonić napomenuo je da je veliki korak napravljen izmjenama Zakona o javnoj nabavi, jer se od srpnja kao kriterij uvodi ekonomski najpovoljnija cijena, a ne najniža cijena, kao do sada. No upozorio je da su u Sloveniji taj kriterij uveli prije nekoliko godina, ali se ponuđači nisu privikli na njega, nego su i dalje nastojali nuditi najniže cijene, umjesto kvalitetnije ponude s povoljnom cijenom. Zato je predstavnike tvrtki pozvao da porade na kreiranju svojih ponuda na javnim natječajima, a podržao je i nastojanja da se prilikom projekata što više ugrade domaći proizvodi. Na panelu je sudjelovao i član Uprave tvrtke Altpro Mladen Perkov koji je rekao da željeznički sektor ima budućnost. - Tvrtka Altpro već 22 godine uz potporu HGK promovira svoje proizvode i sustave, a izvozi u 47 zemalja na svim kontinentima te ima odličnu suradnju sa željeznicama u regiji – rekao je Perkov.

Liberalizirani promet

Načelnica Sektora željezničkog prometa i žičara Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture RH Snježana Josipović istaknula je da je već sad cargo promet u Hrvatskoj liberaliziran i da osim HŽ Carga hrvatskim prugama vozi još šest operatera. Direktorica Poslovnog područja Razvoj i investicijskog planiranja HŽ infrastrukture Janja Groš govorila je o ulaganjima u poboljšanje željezničke mreže, a upravo je tu prilika za kompanije iz regije. Nakon panela održani su B2B susreti predstavnika kompanija. Potpredsjednik HGK za industriju i IT, energetiku i zaštitu okoliša Tomislav Radoš rekao je da će ‘povezivanje i suradnja tvrtki željezničke industrije regije i razvijanje novih inovativnih proizvoda pridonijeti njihovoj konkurentnosti na tržištu, a to je i cilj ove konferencije i B2B razgovora koji su okupili više od stotine sudionika zemalja regije‘. Dodao je da HGK putem online Kataloga hrvatskih proizvoda želi utjecati na povećanje svijesti kako bi se više koristili hrvatski proizvodi u javnoj nabavi. Skup je pozdravio i direktor klastera željeznica za Jugoistočnu Europu (RCSEE) Milan Vučković koji je rekao da više od 800 tvrtki u regiji sudjeluje na nacionalnim tenderima, a broj od 100 tisuća zaposlenih u ovim industrijama mogao bi se i povećati te biti motor razvoja cijele regije. Ante Klečina iz Saveza za Željeznicu istaknuo je kako ga posebno veseli međunarodna suradnja koja je više nego potrebna te da se nada kako će ovaj skup polučiti dobre rezultate, dok je Marko Jurčić, savjetnik za gospodarstvo u Uredu Predsjednice Republike Hrvatske, napomenuo je kako je razvijenost infrastrukture željezničkog sektora ključ za konkurentnost, proizvodnju, zapošljavanje i rast gospodarstva, a tome pridonose, rekao je, ovi B2B razgovori gospodarstvenika regije. Kako je rekla Tajana Kesić Šapić, direktorica Sektora za industriju i IT HGK, ‘hrvatska željeznička industrija proizvodi velik broj uređaja, dijelova, sklopova i velikih komponenti te zapošljava oko 6000 ljudi, a čine je tvrtke udružene u zajednicu željezničke industrije i klaster infrastrukture osnovane pri HGK‘. Dodala je da je željeznica za proizvodnu industriju regije od posebne važnosti jer se očekuju značajne investicije u tom području u svim zemljama regije. - Ovim susretima želimo povezati te tvrtke i javne naručitelje kako bismo objedinili ponudu i potražnju te omogućili zajednički nastup na tržištima regije i šire – zaključila je Kesić Šapić.

 

18. svibanj 2024 10:07