
Od pokretanja certifikata ‘Employer Partner‘ do danas dogodila se velika transformacija upravljanja ljudskim resursima u Hrvatskoj, koja danas ima stratešku ulogu, duboko integriranu u poslovnu strategiju i ciljeve organizacije. Nekoliko ključnih faktora pokrenulo je tu transformaciju na globalnoj razini, s jasnim odrazom i na hrvatsko tržište. Povećana konkurencija i globalizacija potaknuli su organizacije da prepoznaju važnost ljudi kao izvora konkurentske prednosti. Tehnološki napredak, posebno u području analitike podataka i HR tehnologije, pružio je HR stručnjacima alate za mjerenje svog utjecaja i doprinos na strateškoj razini. Istodobno, rastuće razumijevanje veze između ljudskoga kapitala i poslovne uspješnosti potaknulo je veće uključivanje HR-a u strateško odlučivanje. Posebnu ulogu na hrvatskom tržištu odigrao je certifikat ‘Employer Partner‘, koji je postavio standarde izvrsnosti HR praksi, čime je utjecao na cijelo tržište rada promicanjem strateške uloge HR-a, standardizacijom HR procesa, uvođenjem mjerljivih pokazatelja uspješnosti te korištenjem podataka za donošenje HR odluka. U organizacijama koje su slijedile te trendove HR funkcija više nije percipirana kao troškovni centar, već kao strateški partner koji pridonosi poslovnom uspjehu.
– Danas, u 81 posto kompanija koje su stekle status ‘Employer Partnera‘, HR funkcija aktivno sudjeluje u poslovnom odlučivanju i strateškom planiranju na organizacijskoj razini zajedno s ostalim članovima top-menadžmenta. To je velika promjenu perspektive u odnosu na situaciju od prije dvadeset godina kada je HR bio primarno administrativna funkcija – rekao je Aleksandar Zemunić, direktor SELECTIO Grupe.
Poznati troškovi fluktuacije zaposlenika
Iako su troškovi povezani s odlaskom zaposlenika veliki, dugo nisu bili dovoljno prepoznati među hrvatskim poslodavcima. Istraživanja pokazuju da je riječ o jednom od najvećih troškova za organizaciju, ali i da je tek mali broj menadžera toga svjestan te da ga neznatan broj kompanija zaista prati. U prosjeku, zamjena pripravnika stoji oko od 30 do 50 posto njihove godišnje plaće, zamjena srednjeg menadžmenta oko 150 posto plaće, a zamjena visokih stručnjaka ili menadžera čak 400 posto njihove godišnje plaće. Ti troškovi uključuju izlazne intervjue, regrutiranje, selekciju, uvođenje u posao (engl. onboarding), edukaciju, izgubljenu produktivnost, nezadovoljstvo klijenata, izgubljene poslove i ekspertizu te troškove privremene zamjene. Postoje i nematerijalni troškovi poput nezadovoljstva, apsentizma, pogrešaka, loše motivacije i narušenih međuljudskih odnosa.
Prepoznavanje visokih troškova fluktuacije dovelo je do razvoja strateških pristupa zadržavanju zaposlenika. Kompanije su zato razvile metode za praćenje zadovoljstva zaposlenika i identificiranje rizika od odlaska. Također, sve veći naglasak stavile su na izgradnju organizacijske kulture i klime koja podržava zadržavanje kvalitetnih zaposlenika. To je posebno vidljivo kod tvrtki koje nose oznaku ‘Employer Partner‘, gdje se velika pozornost posvećuje organizacijskoj kulturi i procesima koji podržavaju dugoročno zadržavanje talenata. Certificirani poslodavci često imaju nižu fluktuaciju zaposlenika jer promiču kvalitetne HR procese, strategiju razvoja zaposlenika te dobrobit zaposlenika, što uključuje podršku mentalnom i fizičkom zdravlju, fleksibilnost radnog vremena i druge pogodnosti koje povećavaju opće zadovoljstvo zaposlenika.
Posebno je primjetan i porast korištenja internih programa preporuka. U 2024. godini čak 84 posto kompanija s oznakom ‘Employer Partner‘ ima dobro definirane programe preporuka, što upućuje na to da su izvrsni poslodavci prepoznali vrijednost postojećih zaposlenika kao izvora kvalitetnih kandidata. Takav im pristup ujedno smanjuje troškove i vrijeme potrebno za pronalazak odgovarajućih kandidata te povećava vjerojatnost dobrog uklapanja zaposlenika u organizacijsku kulturu.
Upotreba podataka u strateškom odlučivanju
Certifikat ‘Employer Partner‘ postavio je mjerljive standarde kvalitete u upravljanju ljudskim resursima, omogućujući organizacijama da uspoređuju HR prakse s konkurentima te da se procjenjuju u odnosu na najbolje standarde na tržištu. Takva usporedba potiče kompanije da razvijaju i unapređuju svoje procese upravljanja ljudskim potencijalima, što posljedično dovodi do podizanja općeg standarda HR prakse na lokalnom i regionalnom tržištu. Istodobno digitalizacija i automatizacija rutinskih HR zadataka oslobodila je HR stručnjake za strateške aktivnosti. U proteklih dvadeset godina HR odjeli prešli su s papirnatih obrazaca na sofisticirana digitalna rješenja koja omogućuju efikasnije upravljanje podacima o zaposlenicima, automatizaciju administrativnih procesa i generiranje izvještaja potrebnih za donošenje odluka. Kompanije koje su nositeljice certifikata ‘Employer Partner‘ pokazuju veću tendenciju praćenja ključnih HR metrika i korištenja takvih podataka za donošenje strateških odluka. To uključuje praćenje troškova zapošljavanja, zadržavanja zaposlenika, performansi i razvojnih inicijativa.
Strateški pristup u privlačenju kandidata
U posljednjih dvadeset godina vidljiv je znatan pomak od reaktivnog prema aktivnom pristupu zapošljavanju, koji podrazumijeva sustavno razvijanje reputacije poželjnog poslodavca, diverzifikaciju strategija u privlačenja talenata, prilagodbu različitim segmentima tržišta rada te primjenu sve većeg broja različitih metoda zapošljavanja.
Prije su se kompanije uglavnom koristile tradicionalnim kanalima poput oglasa u tisku, a danas se kompanije koje nose oznaku ‘Employer Partner‘ u prosjeku koriste s osam do devet različitih kanala za potragu kandidata. Istodobno SELECTIO Grupa bilježi trend povećanoga korištenja usluga za pronalazak kandidata. Head-hunteri postali su vrijedan partner kompanijama koje zapošljavaju ili žele ojačati svoje timove, posebno kod menadžerskih i ekspertnih pozicija te u slučajevima kada na tržištu rada postoji mali broj kvalificiranih kandidata. Uz razvoj sve naprednijih procesa za zapošljavanje organizacije kontinuirano ulažu u izgradnju prepoznatljivosti. Dio poslodavaca koji su certifikatom ‘Employer Partner‘ prepoznati po visokoj kvaliteti u upravljanju ljudskim potencijalima (njih 34 posto) ima višegodišnju employer branding strategiju, a ostatak poznatih poslodavaca mijenja strategiju na godišnjoj razini.
KPI za većinu uspješnih HR timova
Praćenje indikatora uspješnosti i uspoređivanje s tržištem preduvjeti su za podizanje kvalitete u upravljanju ljudskim potencijalima i izgradnju kvalitetnijih radnih mjesta. U ovih je dvadeset godina certifikat ‘Employer Partner‘ postao KPI mnogih HR timova u nekima od najuspješnijih globalnih organizacija te danas služi kao poluga HR funkciji da demonstrira svoj doprinos poslovnim rezultatima i tako opravda ulaganja u HR inicijative.
Među nositeljima certifikata nalaze se organizacije različitih veličina i struktura, a kako ih je svakom godinom sve više, tako i benchmark podaci za usporedbu kvalitete HR sustava postaju sve napredniji. Poslodavci koji su prepoznati po kvaliteti u upravljanju ljudskim potencijalima će, baš kao i ostale organizacije koje žele ostati konkurentne na tržištu, morati nastaviti ulagati u razvoj HR praksi i adaptirati se promjenjivim uvjetima na tržištu rada. Za HR stručnjake to znači potrebu kontinuiranog praćenja razvoja te ulaganja u strateške vještine, uključujući poslovno razumijevanje, financijsku pismenost i upravljanje promjenama. Samo takvim ulaganjima HR funkcija može nastaviti jačati poziciju strateškog partnera u organizaciji i pridonositi poslovnoj uspješnosti na mjerljiv način.