U isto vrijeme se možemo slagati i ne slagati. Najčešće to vidimo na primjeru slaganja oko načelnog cilja, ali neslaganja oko načina. Na primjer, dvoje direktora se može slagati da treba poboljšati komunikaciju u timu. I dok će jedan inzistirati da se više vremena provodi pričajući, drugi će predlagati da se prvo vide vizualna izvješća i PDF podloge pa kasnije razgovara o tome. Ne radi se o stvarnom neslaganju, već o neslaganju o koracima kako ćemo nešto dostići.
Osnova nerazumijevanja dakle nije u tome da različito vidimo viziju već da različito razmišljamo. Dok jedna osoba razmišlja u slikama, druga pamti glasove i zvuk, a treća pamti najviše pomoću osjećaja.
Koristimo naš unutarnji softver kako bismo se predstavili svijetu izvana. Mi RE-prezentiramo ONO što vidimo, čujemo i doživljavamo. Naše reprezentacijske sustave koristimo pri dosjećanju, planiranju, rješavanju problema. Većina ljudi je vizualni tip (45%). Nešto manje je kinestetičkih tipova (40%), a najmanje je onih auditivnih (15%).
U čemu je zapravo kvaka?
Vizualni tipovi u svojem rječniku koriste vidjeti, gledati, uočiti, osvijetliti, ilustrirati i primarno pamet i razumijevaju kroz vizualno.
Kinestetički tipovi pamte i djeluju kroz osjećaje i tjelesno. Često ih možete čuti kako koriste; dodirnuti, osjetiti, uhvatiti, smetnuti s uma, zgrabiti priliku. Oni vam mogu često reći svoj osjećaj o nečemu dok sliku mogu relativno brzo zaboraviti.
Auditivni tipovi osoba koriste u svojem govoru riječi - slušati, govoriti čuti, zvučati i odlično reagiraju na usmene upute i pojašnjenja.
Zašto je to važno? Vraćamo se na početak priče. Ako znate da je vaš kolega vizualni tip, nemojte mu pjevati motivirajuće pjesme da biste ga angažirali. Pokažite mu dijagram, filmić ili sliku. Zainteresirat ćete ga u sekundi. Trebate li u svom timu zainteresirati osobu s kinestetičkim REP sustavom, potaknite ga da zamisli kako će se osjećati kad ostvarite projekt. Auditivnu osobu dinamizirajte govorom ili nekom glazbom.
Želite li zadovoljiti više ljudi u timu ili napraviti zaista dobru prezentaciju, zapamtite da u publici sjede različiti tipovi ljudi. I svi moraju dobiti nešto za sebe. Morate im dati zvučno zanimljivu, vizualno izazovnu i emocionalno pamtljivu avanturu. A to i nije tako lako. Ipak lakše je nego očekivati da smo svi isti i biti razočaran.
Uzmite u obzir da razmišljamo, pamtimo i funkcioniramo različito i pronađite u tome bogatstvo, a ne problem.
Autorica Školice komuniciranja Melita Pavlek savjetnica je za komuniciranje i NLP Leadership stručnjak.