Aktualno
StoryEditor

Svjetsko tržište PR-a u prošloj je godini bilo ‘teško‘ oko 10,7 milijardi dolara

20. Studeni 2016.

Digitalne komunikacije, korporativna reputacija, marketinške komunikacije i suradnja s javnim sektorom, prema Međunarodnoj organizaciji za komunikacijski konzalting ICCO (The International Communications Consultancy Organisation) i časopisu PRWeek’s, u idućem će razdoblju najviše rasti u području odnosa s javnošću. U njihovom globalnom svjetskom izvještaju o PR-u za 2016. godinu procjenjuje se da će svjetske agencije za odnose s javnošću najveći rast idućih godina ostvarivati u području stvaranju sadržaja na digitalnim i online platformama. Korporacijski ugled na internetu te na društvenim mrežama bit će također jedna od okosnica rasta najvećih svjetskih agencija za odnose s javnošću. Osim toga, najveći rast PR agencije ostvarivat će zahvaljujući poslu s javnim sektorom te u dijelu marketinških komunikacija, što je jedan od ‘core-businessa‘ bez kojeg se više neće moći. A za to je najvažniji kreativni tim, tako da će se i svjetske PR agencije morati otvoriti novim talentima i prihvatiti nove ideje.

Sedmica za optimizam Premda se od regije do regije i od kontinenta do kontinenta te prognoze razlikuju, opće je mišljenje da će posla u budućnosti za PR-ovce itekako biti te da straha za struku odnosa s javnošću zasad nema. Izvještaj, koji je nedavno objavljen u sklopu godišnjeg summita PR struke u Oxfordu, a koji je predstavio Francis Ingham, izvršni direktor organizacije ICCO, godišnja je analiza međunarodne industrije odnosa s javnošću. Izvješće sadrži pregled i analizu 100 najboljih svjetskih agencija, analizu svjetskog i regionalnih tržišta te izvješće o rastu agencija, budućim prilikama i investicijskim planovima kao i o izazovima koji su pred cijelom strukom. A struka je, kaže Ingham, optimistična. Na skali od 1 do 10, globalni prosjek za optimizam je 7. Najoptimističnija tržišta su Velika Britanija (8,1) i Bliski istok (8). Najmanje su optimistični PR-ovci iz Latinske Amerike (5,9) i Afrike (6). Profitabilnost će na svjetskoj razini rasti prosječno 6,2 na skali od 1 do 10, najviše u Sjevernoj Americi (7,2), Velikoj Britaniji (7), a najmanje u Latinskoj Americi (5,2) i Zapadnoj Europi (5,7). – Svjetsko je izvješće najmjerodavnija analiza globalne PR industrije. Ono daje jedinstven uvid u to gdje smo danas i u kojem smjeru idemo te smjernice da možemo nastaviti ulagati u naš posao jer potreba za kvalitetnim odnosima s javnošću neće uskoro prestati – rekao je Ingham i dodao da će se rast i razvoj razlikovati od tržišta do tržišta, poštujući lokalne prioritete i različite stupnjeve tržišne zrelosti.

Važni novi ljudi Najvažnije je, istaknuo je Ingham, da se rast PR usluga očekuje u četiri ključna sektora: tehnološkoj, potrošačkoj, zdravstvenoj i financijskoj industriji. PR industrija raste gotovo svakodnevno i to u svim segmentima svog biznisa i to ponajviše stoga što se mijenja struktura posla – tradicionalne odnose s javnošću sve više zamjenjuje PR konzalting, koji postaje glavna poslovna niša cijele struke, ponajviše u segmentu ‘native‘ oglašavanja i kreiranja kvalitetnog sadržaja na svim platformama, za što je od krucijalne važnosti zapošljavanje novih ljudi koji dobro pišu i imaju jako izraženu kreativnu crtu, a uz to i razumiju funkcioniranje novih tehnologija. Uza sve navedeno, raste i potreba za novim strategijama kako komuniciranja, tako i lobiranja, posebice povezanog s radom u javnom sektoru, zbog čega je jako važno i angažiranje novih snaga koje razumiju funkcioniranje javnog sektora i zakonodavne okvire. Za naš mikrosvemir, najvažnije poruke Izvješća su da tržište PR usluga u Istočnoj i Srednjoj Europi raste više od onog u Zapadnoj te da lokalne agencije postaju sve sofisticiranije i nude širok raspon usluga. Optimizam Istočne Europe je na skali od 1 do 10 na 6,3, a profitabilnost na 6,1.

Globalni moćnici Svjetsko PR tržište u prošloj je godini ‘težilo‘ oko 10,7 milijardi dolara, od toga samo prvih 10 najvećih ‘okreće‘ 4,9 milijardi dolara. Najveća svjetska PR agencija Edelman iz Chicaga za prosječnog je Hrvata poprilično nepoznata. Agencija je to s godišnjim prihodima od 854 milijuna dolara u 2015. i 5849 zaposlenih. Rast prihoda u posljednjih godinu dana bio joj je pet posto, a ništa manje stope rasta ne očekuju se i u ovoj godini. Slijedi Weber Shandwick, registriran u New Yorku, sa 735 milijuna dolara prihoda u prošloj godini, što je rast od osam posto u odnosu na 2014., te ima 4300 zaposlenih. Ta je agencija davne 2006. godine otvorila ured u Zagrebu, a njihov je sljednik danas u Hrvatskoj agencija McCann. Treća najjača svjetska PR agencija FleishmanHillard iz St. Louisa s prošlogodišnjim prihodom od 570 milijuna dolara i 2750 zaposlenih u prošloj je godini zabilježila pad prihoda od pet posto. Odmah iza njega je Ketchum iz New Yorka s 530 milijuna dolara prihoda i rastom od četiri posto te s 2500 zaposlenih. Ta je agencija u Hrvatskoj prisutna putem agencije Dialog komunikacije, koje su ekskluzivni zastupnik Ketchuma za Hrvatsku. Tek je na šestom mjestu jedna PR agencija iz Europe i to Mslgroup iz Pariza s 495 milijuna dolara prihoda i 3025 zaposlenih s rastom prihoda od tek dva posto, a sedmo, osmo i deveto mjesto također dijele tvrtke iz New Yorka: Burson-Marsteller, Hill+Knowlton Strategies i Ogilvy Public Relations. Ta posljednja u Hrvatskoj surađuje s marketinškom agencijom Imago na cijelom regionalnom tržištu. Na hrvatskom tržištu djeluje još samo agencija Grayling, koja je na 24. mjestu globalnih PR igrača, s prihodima od 96 milijuna dolara i stopom pada od čak 23 posto na svjetskoj razini, prema Izvješću PR Weeka.

Multidisciplinarni posao U Hrvatskoj je iznimno teško utvrditi najveće komunikacijske agencije, tim više jer se mnoge od njih bave multidisciplinarnim poslom, zakupom medija, klasičnim i neklasičnim marketingom, copywriteom i odnosima s javnošću, a obujam PR u prihodima ne može se detektirati. Primjerice, agencija McCann Erickson, pokazuju rezultati Poslovne Hrvatske, ostvarila je lani prihode od 148,9 milijuna kuna, ali ona najviše radi zakup medija i bavi se marketingom. Unex grupa, uglavnom marketinška tvrtka, samo je u prošloj godini ostvarila 42,1 milijun kuna prihoda, što je rast od 24,3 posto. Millenium promocija imala je rast od 105,1 posto i prihode od 20,9 milijuna kuna. Agencija 404 imala je u prošloj godini dramatičan rast od 191 posto i prihode od 15 milijuna kuna. Komunikacijski laboratorij imao je prihode od 8,3 milijuna kuna i rast od 44,8 posto. Slično je uprihodila agencija Media Val, koja je imala nešto više od osam milijuna kuna prihoda i rast od 22,4 posto. Agencija Hauska i Partner imala je prihode od 5,7 milijuna kuna i rast od 22,8 posto. IM&C agencija imala je pad prihoda od 26,2 posto i pet milijuna kuna prihoda. Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri imao je u prošloj godini prihode od 4,4 milijuna kuna i rast od čak 89,2 posto. Agencija Manjgura imala je prihode od 3,8 milijuna kuna uz blagi pad od 3,5 posto. Dialog komunikacije imale su u 2015. godini 3,1 milijun kuna prihoda i rast od 38,8 posto, a Hrvatska podružnica Graylinga ostvarila je prihode od tri milijuna kuna i rast od 5,8 posto.

U trendu Za velike svjetske brendove nakon dolaska u Hrvatsku bitna je reputacija agencije kojoj će povjeriti svoju komunikacijsku strategiju i takvima se mnogo lakše odlučiti za agencije koje su prisutne globalno. Agencije koje imaju bilo kakvu integraciju s globalnim PR grupama lakše sklapaju poslove i imaju jači know-how, kao i iskustvo. No to ne znači da hrvatske agencije kaskaju za globalnim igračima i da nemaju globalne svjetske igrače za svoje klijente.

30. travanj 2024 04:55