
Kod prvog sjedanja u novi automobil prva je misao: pazi da nešto ne pokvariš. Pa kad u igri upoznavanja s Renault Scenicom središnja konzola odjednom poleti unatrag, hvataš se za glavu. A onda shvatiš da ništa nisi ‘sprčkao‘, već je to jedna od brojnih mogućnosti koje nudi ovaj automobil nakon lanjskoga temeljitog ‘faceliftinga‘. Pomična konzola Easy life s ladicom zapremnine 13 litara može se gurnuti skroz natrag da bude pri ruci putnicima na stražnjoj klupi i da odvoji stražnja sjedala (da se djeca ne mogu ritati) ili ‘prilijepiti‘ za mjenjačku kutiju, što otvara dodatni prostor za noge putnicima na stražnjoj klupi, a vozač dobiva dojam kao da je u avionskom kokpitu.
>>> Renault Zoe: Najprodavaniji električni automobil u Europi stigao u Hrvatsku
Upoznavanje s automobilom nastavljamo potragom za brojnim pretincima u vozačkoj kabini – neki su skriveni čak i u podu. Raznih odjeljaka ima dovoljno i za najzahtjevnije i najpedantnije vozače koji za svaku stvar žele imati stalno mjesto u vozilu. A suvozačka ladica od 11,4 litre, osim što hladi napitke, služi i kao sef, koji se automatski zaključava pri izlasku iz vozila.
Unatoč tomu što je Scenic originalno (bio) monovolumen, dodatno zakošivanje vjetrobranskog stakla daje mu aerodinamičniji izgled. Nakon dvadeset godina i pet milijuna prodanih primjeraka evoluirao je prema crossoveru. Uostalom, novinari ga vole uspoređivati s Megane Grand Coupéom, a u Renaultu se šale da je to vozilo od 4,4 metra sada zapravo petmetarski ‘Talisman koji se malo ‘stisnuo u pranju‘.
Kontroverzije od 20 inča
Zaista, Scenic je limuzinski udoban unatoč jedinstvenim, velikim 20-inčnim kotačima. Taj najveći novitet nove generacije ovog modela od prvog predstavljanja u stručnim krugovima izaziva kontroverzije. Renault je specijalno za Scenic s proizvođačima dogovorio proizvodnju guma dimenzija 195/55 R20 koje nisu skuplje od 17-inčnih. Takvi kotači dodatno pojačavaju moćni izgled, ali utječu i na vozne karakteristike, generiraju potrošnju i trebali bi gumama omogućiti da budu trajnije. Nismo primijetili da loše utječu na udobnost – čak i na ‘ležećim policajcima‘ – ili stabilnost – a vozili smo i po kiši. S druge strane, relativno uski trag smanjuje potrošnju i ispuh CO2, a veći promjer trebao bi značiti manje kotrljanja i trošenja gume, pa bi ova egzotičnost u budućnosti mogla biti i češće upotrebljavana. Premda ovi kotači nisu prvi izbor za zahtjevniji off-road, položili su s odličnim uspjehom ispit na prirodnom makadamu u divljini rta Kamenjak na krajnjem jugu Istre.
Osim udobnosti, Scenic krasi i prilagodljivost. Za upravljačem se ugodno osjeća i vozač koji voli sjediti visoko i uspravno, kao i onaj koji se radije zavali u gotovo ležeći položaj. U svakoj varijanti tu je i mogućnost nekoliko vrsta masaže za vozača i suvozača. A suvozača je korisno imati, pogotovu u fazi upoznavanja vozila. Jer moćni R-link 2 sustav s 8,5-inčnim uspravnim zaslonom daje toliko raznovrsnih mogućnosti da ih je sigurnije proučavati na parkiralištu (što malotko voli) ili prepustiti suvozaču istraživanje bespuća gadgetske zbiljnosti. Scenic već od osnovne verzije može upozoravati na promjenu voznog traka, na prekoračivanje brzine, na umor vozača, prepoznaje prometne znakove, sustav za aktivno kočenje u nuždi s prepoznavanjem pješaka u gradskoj vožnji, sustav za pomoć pri parkiranju sprijeda i straga, praktičan head-up zaslon u boji koji prikazuje sve informacije potrebne za bezbrižnu vožnju bez odmicanja pogleda s ceste, nudi pet boja ambijentalne rasvjete… Scenicov kompjutor može se, naravno, povezati s vašim mobitelom, a može aktivirati i internetske usluge i povezivanje s e-mailom. Tu je i precizni navigacijski sustav. No, kako nismo ažurirali karte, nije prepoznao jednu noviju cestu na zapadu Istre.
Raspon cijena kao adut
Od pet načina vožnje koji se nude – udoban, neutralan, sportski, osobni i eko – u tisuću odvoženih kilometara najčešće smo bili u sportskom modu, da ispitamo mogućnosti vozila, pa je i potrošnja od sedam litara dizela na sto kilometara bila veća od deklariranih 4,5 litara. No, pogotovo u ekorežimu, s mirnijom vožnjom i gušenjem najvećeg ubrzanja koje guta najviše goriva, i potrošnja se približavala deklariranim vrijednostima.
Najjači Scenic koji smo vozili – 4-cilindrični dizelski motor sa 16 ventila zapremnine 1600 ccm3 razvija 160 ‘konja‘ pri 4000 okretaja – odlično se ponaša na autocesti, gdje vozač, zahvaljujući adaptivnom tempomatu, treba samo držati upravljač, te daje osjećaj sigurnosti i pri maksimalnoj brzini od 200 na sat. No posebno ugodno iznenadio nas je na zahtjevnim serpentinama u osvajanju Učke. I na otvorenoj cesti prestiže s vrlo kratkim boravkom na suprotnom prometnom traku. Samo bi se nostalgičari sjetili starog Scenicova 1,9-litrenog dizelaša koji je jače ‘lijepio‘ kad se gas stisne do daske, ali ga je Renault zbog strožih ekonormi zamijenio 1,6-litrašem.
>>> Rekordna dobit i prodaja Renaulta
Scenic se u Hrvatskoj nudi s dva 1,2-litarska benzinska motora (od 115 i 130 KS) te pet dizelskih verzija (1,46 i 1,6 litara, snage 95-160 KS). Osnovni model stoji 140.000 kuna, a najjači i serijski najopremljeniji 237.400 kuna. To testno vozilo s dodatnom opremom (kožne presvlake, mreža u prtljažniku, aktivni tempomat, head-up zaslon, grijana prednja sjedala, čišćenje prednjih svjetala, nadzor mrtvog kuta, pomoć pri parkiranju i parkiranje sustavom slobodne ruke te kamera za vožnju unatrag, rezervni kotač, prednja sjedala električno podesiva s masažom i memorijom) stoji 260 tisuća kuna.
Upravo veliki raspon cijena Scenicov je adut. Svatko će u gami od 18 verzija jačine motora i opremljenosti pronaći model koji mu najviše odgovara. A Scenic bi mogao biti idealan poduzetnicima i menadžerima koji žele ostaviti dobar dojam na poslovne partnere i automobilom se ujedno koriste kao obiteljskim. A za veću obitelj tu je i Grand Scenic sa sedam sjedala.