Poslovna scena
StoryEditor

Investicije u turizam nisu samo novi hoteli, bazeni i plaže

29. Siječanj 2016.
Piše:
lider.media

Prostor koji se otvara oko turizma jest i u industriji zabave, gastronomiji, poljoprivredi i svim drugim djelatnostima – od proizvodnje suvenira do servisnih pogona

Hrvatska je i službeno izišla iz ekonomske krize. BDP je u skromnom porastu tri kvartala zaredom, ponajprije zahvaljujući oporavku trgovine, padu cijena goriva, rekordnoj turističkoj sezoni, padu poreza na dohodak i rasterećenju zbog smanjenja kamatnih stopa u kućanstvima i poslovnom sektoru.

Oporavkom domaćega gospodarstva i s povijesno najnižim kamatnim stopama u cijeloj eurozoni hrvatsko tržište doživjelo je nekoliko znatnih investicija, većinom u hotelskom sektoru. Iz perspektive globalne i europske ekonomije djelomično je to posljedica postupnog smanjenja broja investicijskih mogućnosti s velikim potencijalom rasta na usporedivim tržištima te mijenjanje trendova u velikim gospodarstvima, pri čemu su društveno-politički događaji poput imigrantske krize i prijetnje terorističkim napadima važni  faktori. Atraktivnost tih tržišta postupno, ali uvjerljivo pada, otvarajući mogućnost manjim, manje razvijenim i zemljama koje su manje podložne promjenama na globalnoj ekonomskoj, političkoj i društvenoj sceni.Prvi put u novijoj ekonomskoj povijesti pokazuje se da je prednost Hrvatske kao investicijskog odredišta upravo to što je mala i globalno gotovo nevažna zemlja. Pitanje je: jesmo li spremni to kapitalizirati?

Igre velikih igrača

Investicije u Hrvatsku posljedica su trendova izvan naših granica, ali i mogućnosti koje ona kao investicijsko odredište može ponuditi. Ulaskom u EU naše tržište gotovo je preko noći naraslo za nekoliko desetaka puta, nestale su trgovinske granice, kapital je dobio slobodu kretanja. Na poslovnoj sceni trenutačni učinak toga nismo osjetili. No u 2014., kad su važniji investitori zamijetili trend zasićenja na rezidentnim i velikim europskim tržištima te znatan pad očekivanih prinosa, ponajprije u Poljskoj i na srednjoeuropskim tržištima, okrenuli su fokus na manja tržišta u regiji s relativno većim rizikom ulaganja. Aktualni gospodarski trenutak vrlo je važan za daljni rast i razvoj Hrvatske kao investicijskog odredišta. Nakon mnogo godina nestabilnosti hrvatsko gospodarstvo ušlo je na mala vrata u zonu predvidljivosti. Očuvanje tog okvira bit će ključno za nastavak pozitivnih trendova u Hrvatskoj.

Investicijske (ne)prilike

Pozitivna je strana teških sedam godina koje smo prošli sazrijevanje tržišta. Nakon pada velikih političkih i gospodarskih uzora naučili smo koliko je važno transparentno, legalno poslovanje i legitimno djelovanje. Postupno smo se izliječili i od boljke neraskidive veze između politike i biznisa, čemu je dokaz da je tržište neometano funkcioniralo i posljednjih šest mjeseci, u razdoblju predizborne i izborne kampanje, kao i u ovo dugo doba do formiranja nove vlade.

Što onda stoji na putu daljnjeg uspjeha Hrvatske kao investicijskog odredišta? Neupitno – nepredvidljivost sustava zbog čestih promjena poreznih pravila, pravni okvir djelovanja i njegova neefikasnost te birokracija i vrijeme koje se uz nju veže. Iz perspektive investitora u Hrvatskoj ništa što ima veze s provedbom na razini javnog sektora nije jednostavno, pravocrtno i vremenski predvidljivo. Možemo li to promijeniti?

Novo doba koje nas očekuje i nova pravila igre, koja velikim dijelom mogu biti uvjetovana promjenama koje nova vlada stavi na snagu, odredit će daljnji smjer kretanja Hrvatske na investicijskoj karti svijeta. U 2015. ovdje je otvoreno čak 25 što novih, što preuređenih hotela. Hrvatska kao malena turistička zemlja zbog velikih promjena na globalnoj društveno-političkoj sceni dobiva dodatnu mogućnost razvijati turizam kao svoju još znažniju granu. No investicije u turizam nisu samo novi hoteli, bazeni i plaže. Prostor koji se otvara podizanjem Hrvatke i kao turističkog odredišta u razvoju je turističkih proizvoda, industriji zabave, gastronomiji, poljoprivredi i svim drugim djelatnostima – od male proizvodnje suvenira do velikih servisnih pogona – koji su u službi kvalitete turističke ponude i raznovrstnosti sadržaja. Prilike se otvaraju za svakoga, na što upućuje i nikad brži razvoj mikropoduzetništva, malog i srednjeg poduzetništva.

Stoga ne treba promatrati Hrvatsku kao investicijsko odredište samo za strani kapital i velik novac, nego mjesto na kojem ima prostora za inovativnost i kreativnost u razvoju najraznovrsnijih poslovnih modela i proizvoda. S razvojem tržišta, uza sve manji rizik i s mogućnošću ostvarivanja sve većih prinosa za sve investitore, bez obzira na to jesu li domaći ili strani.

22. studeni 2024 17:16