Prema definiciji iz Zakona o zaštiti potrošača, akcijska prodaja je prodaja nekog proizvoda jednog proizvođača u unaprijed određeno vrijeme i na unaprijed određenom mjestu, ali po nižoj cijeni od cijene tog proizvoda u redovitoj prodaji.
Akcijske se prodaje organiziraju kao oblik privlačenja kupaca, pri čemu propisi trgovcima ne uvjetuju nikakva ograničenja u odstupanju akcijske cijene u odnosu na uobičajenu prodajnu cijenu tog artikla. Osnovica na koju se obračunava i plaća PDV uvijek je prodajna cijena. Za proizvode na akciji cijena je niža, pa se PDV obračunava od te niže cijene.Akcijske prodaje često se organiziraju prema modelu ‘kupi dva proizvoda za cijenu jednog‘, ‘plati dva, treći besplatno‘ ili prema sličnim marketinškim pravilima, ali je u osnovi uvijek riječ o prodaji pojedinačnog artikla uz cijenu nižu od uobičajene. Svaki takav proizvod mora biti posebno obilježen oznakom ‘akcija‘ ili ‘akcijska prodaja‘, a trgovac je dužan na računu koji izdaje kupcu jasno naznačiti količinu kupljenih artikala i zaračunatu cijenu. Proizvod koji je kupcu samo u marketinškom smislu ‘darovan besplatno‘ također mora biti količinski naveden na računu.
Jednako za sve kupce U praksi se izrazi sniženje i rasprodaja često koriste kao sinonimi, iako ih propisi sadržajno razlikuju. Sniženja se u pravilu odnose na smanjenje prodajne cijene robe za kojom se smanjuje potražnja zbog sezonskog utjecaja, robe koja izlazi iz mode, robe s greškom ili artikala kojima se približava istek roka upotrebe. Rasprodaja robe po sniženoj cijeni uobičajeno se organizira u slučaju prestanka poslovanja trgovca, zatvaranja nekoga prodajnog objekta, prestanka prodaje nekog proizvoda i slično. Sniženja i rasprodaje mogu se organizirati na sajmovima i drugim oblicima prigodne prodaje.
Trgovac je dužan istaknuti raniju i sniženu cijenu proizvoda, a porez na dodanu vrijednost plaća se na sniženu cijenu po kojoj je roba prodana. Proizvodi koje se nude uza sniženu cijenu odnosno koji su na rasprodaji moraju na maloprodajnom mjestu biti vidljivo označeni i fizički odvojeni od ostalih artikala.Popusti se u pravilu odnose samo na neke kupce, a cilj im je privlačenje kupaca i povećanje prodaje. Organiziraju se npr. u obliku popusta ‘10% za umirovljenike‘, bilo trajno ili samo na određeni dan, popust ‘5% za mladence‘ i slično. Takvi posebni prodajni uvjeti koje trgovac odobrava pojedinim skupinama potrošača moraju biti vidljivo istaknuti u prodajnom prostoru, kako bi osigurali jednakost postupanja trgovca prema svim potrošačima na koje se odnose. Različiti oblici odobravanja popusta organiziraju se i u obliku nagradnih bodova odnosno kupona za stalne kupce, sve s ciljem zadržavanja kupaca i povećanja plasmana. Popust odobren na kupovnu cijenu mora biti iskazan u računu i samo ako je iskazan na računu umanjuje osnovicu za obračun PDV-a.
Radnicima kao plaća Iako su kupili dobra po cijeni nižoj od tržišne, pogodnost koju u obliku popusta ostvare neki potrošači ne smatra se oporezivim dohotkom, ali samo ako su takvi popusti dostupni svim fizičkim osobama pod jednakim uvjetima. Ako bi ostvarivanje popusta bilo povezano s ostvarivanjem dohotka te fizičke osobe kod prodavatelja, odobreni bi se popust smatrao oporezivim dohotkom.
Poslodavci mogu svojim radnicima odobravati posebne popuste za kupnju artikala iz asortimana poslodavca, ali se u tom slučaju razlika između tržišne cijene i cijene po kojoj su dobra prodana zaposlenicima smatra plaćom u naravi. Propisi o porezu na dohodak definiraju tržišnu cijenu kao uobičajenu u mjestu u kojem je ostvaren takav primitak. Razlika između tržišne cijene i cijene koju je platio zaposlenik se za svrhe obračuna javnih davanja smatra neto plaćom, koju je radi pravilnog obračuna doprinosa i poreza na dohodak potrebno preračunati u bruto primitak. Obveznik plaćanja javnih davanja je poslodavac koji je svojim radnicima prodao dobra ili usluge po cijeni nižoj od tržišne.
Naknadni popusti Naknadno odobravanje popusta na već prodanu robu nije uobičajeno u maloprodaji, ali je često u poslovnim odnosima između proizvođača, veletrgovaca i maloprodajnih lanaca. Naknadni popust odobrava se zbog ranijeg plaćanja u odnosu na ugovoreni rok, kao bonus za neku kupljenu količinu, kao odšteta kad se naknadno ustanovi da roba ne odgovara kvaliteti koja je bila očekivana i ugovorena i u drugim slučajevima.
Kod naknadno odobrenih popusta moguće je smanjiti PDV koji je bio obračunat na cijenu prije popusta, samo nakon što prodavatelj pribavi pisani dokaz da je kupac u odgovarajućem iznosu umanjio svoje pravo na pretporez. U tom slučaju prodavatelj i kupac provode postupak ispravka prethodno izdanog računa. Ako se naknadno odobreni popust na cijenu odnosu na više izdanih računa, provodi se ispravak svakoga pojedinačnog računa. Ako se ne provede propisani postupak ispravljanja računa ili nedostaje obavijest o ispravku pretporeza, prodavatelj nema pravo umanjiti osnovicu na koju je prije odobrenog popusta zaračunao PDV.