
Uzgojite kravu muzaru

Restrukturiranje - Krava muzara 880
Globalna duhanska kompanija BAT u svom je izvještaju o poslovanju u prošloj godini navela da je ostvarila ukupan prihod od 25,7 milijardi britanskih funti, što je 0,4 posto manje nego godinu prije. Nasuprot malom padu ukupnog prihoda jest podatak da mu je prihod od prodaje novih kategorija proizvoda u prošloj godini porastao 51 posto, a broj korisnika njegovih proizvoda iz tog segmenta u godinu je dana povećan za 4,8 milijuna te je dosegnuo 18,3 milijuna. Iako je prihod od prodaje novih kategorija proizvoda tek premašio dvije milijarde britanskih funti, glavni izvršni direktor BAT-a Jack Bowles ističe da je kompanija 'na dobrom putu da do 2025. ostvari prihod od pet milijardi britanskih funti, kao i profitabilnost u novim kategorijama'.
Da su velike globalne duhanske kompanije sjedile prekriženih ruku dok se svijetom provode javnozdravstvene kampanje protiv pušenja, danas bi već bile na dobrom putu da do 2025. gotovo izumru, kao što bi se to moglo dogoditi manjim proizvođačima cigareta koji nemaju dovoljno snage sami razviti novu kategoriju proizvoda ili to na vrijeme nisu uvidjeli pa se sklonili pod okrilje onih koji to mogu, kao što je učinila rovinjska Adris grupa prodavši TDR upravo BAT-u.
Nove kategorije proizvoda, odnosno grijani duhanski proizvodi, za duhansku industriju tako postaju ono što se u poslovnom žargonu naziva cash cow iliti 'krava muzara'. Izraz je nastao u Boston Consulting Groupu još prije pedesetak godina, a odnosi se na proizvod ili uslugu koja u nekoj kompaniji ili cijelom sektoru s niskim rastom donosi mnogo novca tijekom dugog razdoblja. Krave muzare imaju tendenciju rasti sporo, ali obično su tržišne predvodnice u industriji u kojoj postoji mnogo ulaznih zapreka, što, s druge strane, znači da će biti manje konkurencije.
Kad u Hrvatskoj govorimo o poslovnom restrukturiranju, uglavnom mislimo na financijsko restrukturiranje, a onda i na pojmove kao što su rezanje troškova, optimizacija broja zaposlenih i tomu slične. Potpuno novi proizvodi, oni koji bi zamijenili postojeće i dugoročno osigurali kompanijama stabilne prihode, rijetkost su, ali nije baš da ih nema. Davno je bilo kad je tada relativno malo koprivničko poduzeće na tržište lansiralo Vegetu, proizvod koji je najzaslužniji za to što je Podravka postala relativno velika prehrambena kompanija.
Pronašli smo više odličnih primjera domaćih kompanija koje su već stvorile svoju novu kravu muzaru ili su barem na najboljem putu da to učine. Koje su to kompanije i kakva su njihova iskustva, možete pročitati u tiskanom i digitalnom izdanju novog Lidera.