Mi ljudi smo bića navike. Izuzetno smo učinkoviti kada su u pitanju aktivnosti koje se ponavljaju. Naš mozak „odlučuje“ umjesto nas pa stoga nije potrebno svako jutro iznova donositi odluku kakav doručak volimo jesti, kojim putem ćemo putovati na posao i slično. No, to znači da smo u stanju pružati izuzetan otpor bilo kakvom odstupanju od rutine. Ukoliko je prometnica po kojoj putujemo na posao zatvorena zbog radova, promjenu putanje dočekujemo s nevjericom i negodovanjem, premda ti radovi najčešće znače ugodniju vožnju u budućnosti. Poduzeća u današnje doba opstaju jedino ukoliko se mogu kontinuirano i brzo prilagođavati promjenama u poslovnoj okolini. Na koji način se menadžeri, kao glavni nosioci poslovnih promjena, te zaposlenici, kao oni koji te promjene provode, mogu najlakše pripremiti i nositi s tim, često mrskim zadatkom, provođenja promjena?
Kako provesti promjene u svega tri koraka?
Prvenstveno je važno razumjeti i očekivati određenu stopu otpora prema promjenama. Najstariji i najpoznatiji model promjena nastao je još 1951. godine, a osmislio ga je njemački psiholog Kurt Lewin. Prema tom modelu, promjene – u poduzeću ili životu, najlakše je provesti kroz tri koraka. Prvi korak je – odmrznuti. Kao što je već rečeno, ljudi su bića navike. Da bi se navika mogla mijenjati, treba ju prvo odmrznuti, odnosno prekinuti automatski krug obavljanja navike na uobičajeni način. Zaposlenicima treba podastrijeti neosporne razloge zašto je udomaćeni način postao neadekvatan. Primjerice, ukoliko poduzeće želi uvesti novi softwer za poslovno upravljanje, zaposlenike prvo treba podsjetiti na probleme koje imaju s dosadašnjim načinom rada, pri čemu su često spori, neefikasni i ljuti na tehnologiju koja im odmaže. Trenutak u kojem zaposlenik prepoznaje nedostatke koji i njemu smetaju te uviđa da se dosadašnji način rada uistinu treba mijenjati – je prelomni trenutak koji će omogućiti da se promjena efikasno provede.
>>>Dubrovnik ugostio studente RIT-a sa svih svojih kampusa
Uključite zaposlenike u proces uvođenja i provođenja promjene
Sljedeći korak je – promjena. Idealno bi bilo da zaposlenici sudjeluju u kreiranju mogućih inačica i odaberu onu najbolju. Na taj način se zaposlenici u potpunosti angažiraju u proces promjene. Ukoliko se u narednom razdoblju neočekivano pojave dodatni problemi ili izazovi zbog uvedenih promjena, zaposlenici koji su sudjelovali u pripremi odluke će biti svjesni razloga koji stoje iza baš tog odabranog modela te će ga lakše opravdati i podržati. Nasuprot tome, odluka koja je donesena na višim razinama menadžmenta i zaposlenicima samo „servirana“, biti će preispitivana i kritizirana kod svake, pa i najmanje nepredviđene promjene ili izazova. Konačan korak, nakon što je odluka implementirana, je – zamrzavanje. Zaposlenicima treba ponuditi dodatne izvore motivacije za održavanje novih poslovnih procesa. Ti izvori motivacije ne trebaju nužno biti financijske prirode. Prenošenje dobrih iskustava zbog novog poslovnog procesa, pozitivne povratne informacije od zadovoljnih korisnika ili poslovnih partnera te ukazivanje na poboljšani javni imidž poduzeća su odlični načini za zamrzavanje uvedenih promjena, koji pružaju znatnu intrinzičnu motivaciju zaposlenicima, a ne iziskuju dodatna financijska ulaganja.
PIŠE: Dr. sc. Maja Vidović, RIT Croatia nastavnica i znanstvena suradnica
Zanimaju Vas teme iz područja leadershipa i inovacija? AMERIČKI MASTER OF SCIENCE STUDIJ ZA LIDERE BUDUĆNOSTI
Ugledno američko sveučilište RIT na svojem zagrebačkom kampusu već niz godina provodi Master of Science studij Service Leadership and Innovation. Riječ je o jedinstvenom studiju koji polaznike priprema na prilagodbu svojih organizacija promjenama i postizanje mjerljivih ishoda koristeći inovacije u poslovnom upravljanju. Program je namijenjen svima koji žele steći napredna znanja i vještine u područjima inovacija, leadershipa i menadžmenta.
Prijavi se i osvoji stipendiju
Od polaznika se očekuje napredno znanje engleskog jezika. Studij je prilagođen zaposlenim osobama. Poslije završetka studija polaznici stječu međunarodno priznatu američku diplomu koju izdaje RIT. Više informacija o prijavi i stipendijama moguće je dobiti telefonom + 385 (0)1 643 9100, e-poštom na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. ili preko stranice www.croatia.rit.edu.
Pratite nas na društvenim mrežama [mks_social icon="facebook" size="48" style="square" url="https://www.facebook.com/lider10media/" target="_blank"][mks_social icon="linkedin" size="48" style="square" url="https://www.linkedin.com/company/lider-press-dd/" target="_blank"][mks_social icon="twitter" size="48" style="square" url="https://twitter.com/lider_press" target="_blank"][mks_social icon="instagram" size="48" style="square" url="https://www.instagram.com/lider.media/" target="_blank"]