Biznis i politika

Čelnici hrvatskih tvrtki: Ulaganja ne staju ni u kriznim vremenima

Unatoč mnogim geopolitičkim izazovima, domaće kompanije jačaju lokalne veze i nastavljaju ulagati u razvoj poslovanja

Čelnici hrvatskih kompanija iznenađeni su, ali ne i obeshrabreni trenutačnim trgovinskim prepucavanjima i političkim odlukama. Kao da su posljednjih pet godina poslovanja u uvjetima otežanima pandemijom koronavirusa, pucanjem opskrbnih lanaca, inflacijom… stekli svojevrsnu imunost na nenormalne pojave i spremni su prilagoditi poslovanje.

Gordan Kolak (Končar Grupa): Očekujemo daljnji rast svih segmenata poslovanja

– U planu poslovanja Grupe Končar za 2025. predvidjeli smo daljnja opsežna ulaganja u proširenje proizvodnih kapaciteta, tehnologiju i razvoj novih proizvoda te ulaganja u ljude, pri čemu je CAPEX planiran u iznosu većem od 80 milijuna eura. U skladu s dosadašnjim ostvarenjima, ugovorenim poslovima i tržišnim trendovima ove godine planiramo ostvariti ukupne prihode veće od 1,1 milijardu eura, pri čemu će glavni naglasak ostati na izvoznim tržištima, koja će prema planu zauzeti više od 70 posto udjela u prihodima od prodaje proizvoda i usluga. Najveći izvoz planiran je na tržištu Europske unije, uz naglasak na Njemačku, Švedsku, Norvešku i Nizozemsku. Uz daljnje povećavanje prihoda i profitabilnosti jedna od ključnih odrednica nastavka transformacije upravo je jačanje šire globalne prisutnosti Grupe Končar.

Kad je riječ o globalnim ekonomskim poremećajima, koji se posljednjih mjeseci najviše vežu uz vijesti iz SAD-a i nove carine, kao tvrtka koja je poglavito orijentirana na europsko tržište zasad ne vidimo veće ugroze za Končarovo poslovanje. Tvrtkin primarni tržišni plasman i dalje je vezan uz tržišta EU-a. Prema nedavno objavljenim nerevidiranim financijskim izvješćima za 2024., Končar je u zemljama Europske unije ostvario izvoz od 551,7 milijuna eura, što predstavlja rast za 133 milijuna eura u odnosu na godinu prije te čini 74 posto ukupnog izvoza. Novougovoreni poslovi Grupe Končar dosegnuli su iznos od gotovo 1,7 milijardi eura, od čega je 1,26 milijardi ugovoreno za izvoz. Udjel EU zemalja u ugovorenim izvoznim poslovima iznosi 76,3 posto. Usporedbe radi, u SAD je 2024. izvezeno robe i usluga u iznosu od 12,4 milijuna eura, što predstavlja nešto više od jedan posto ukupnih prihoda Končara. Unatoč aktualnim okolnostima tržište SAD-a i dalje smatramo vrlo potentnim i perspektivnim te se na njemu aktivno razmatraju strateška partnerstva, ali i potencijal lokalne prisutnosti.

Ipak, daljnje pozicioniranje i orijentiranost na tržišta Europe za nas ostaju prioritet i u idućim godinama. Kad govorimo o ostalim globalnim gospodarskim izazovima, ne smijemo zaboraviti da zapravo posljednjih pet godina neprekidno poslujemo u kriznim vremenima i da domaće tvrtke, kao i mnoge tvrtke diljem Europe, sada već uspješno navigiraju u složenim globalnim okolnostima. Tijekom posljednjih godina domaća je gospodarska zajednica pokazala iznimno visoku razinu otpornosti i agilnosti, čemu u prilog govore mnogi poslovni i razvojni iskoraci koji su postignuti upravo u vremenima u kojima se neprekidno nosimo s navedenim izazovima. U tom razdoblju Končar je ostvario pet uzastopnih rekordnih poslovnih godina s višestrukim rastom ključnih financijskih pokazatelja. Tvrtka je danas s više od 5500 zaposlenih jedan od najvećih domaćih poslodavaca i najveći hrvatski neto izvoznik s referencijama na više od 130 tržišta diljem svijeta. Uz odličnu ugovorenost za ovu godinu, ali i iduću, te ovakav strateški okvir usmjeren na jačanje kulture izvrsnosti očekujemo daljnji rast svih segmenata poslovanja i još snažniji tržišni plasman.

Gordana Kovačević (Ericsson Nikola Tesla): Nastavljamo ulagati u digitalnu transformaciju

– Političke promjene i carinski ratovi imaju snažan negativan utjecaj na poslovanje, posebno u kontekstu globaliziranoga gospodarstva. To se primarno ogleda u poremećajima u opskrbnom lancu, smanjenju izvoza i povećanju troškova uvoza, povećanju cijena finalnih proizvoda zbog porasta cijena sirovina i materijala, financijskim nestabilnostima, odnosno promjenama kamatnih stopa, valutnih tečajeva i dostupnosti kapitala te posljedično inflatornim pritiscima. Svjedočimo intenzivnoj dinamici razvoja geopolitičke situacije i sva trenutačna previranja mogu izazvati nova preslagivanja među postojećim političkim i ekonomskim blokovima te tako utjecati i na neka nova trgovinska ograničenja. Što se tiče našeg poslovanja, iako su naši kupci primarno unutar EU-a, zbog čega ne postoji direktna izloženost tržištu SAD-a, nekima od njih američko tržište bitan je dio poslovanja.

Eventualni poremećaji njihova poslovanja na tom tržištu mogli bi negativno utjecati i na nas. Dodatno, negativan utjecaj može se očitovati u povećanju troškova zbog mogućeg rasta cijena proizvoda iz SAD-a (IT rješenja, licencije) te izazovima prouzročenima poremećajima u opskrbnim lancima. Aktualna situacija nepovoljno utječe i na cijene dionica. Slom burzi ne djeluje isključivo na kompanije čijim se dionicama trguje, nego i na ukupno gospodarstvo. Posljedice su toga pad proizvodnje i recesija. Kontinuirano pratimo promjene u poslovnom okružju na svim tržištima na kojima poslujemo. Kao i do sada u kriznim situacijama, u slučaju potrebe pravodobno ćemo reagirati kako bismo zaštitili svoje poslovne interese. Usredotočeni smo na profitabilnost, troškovnu i operativnu učinkovitost, novčani tok od poslovnih aktivnosti te odgovorno upravljanje rizicima.

Nastavljamo ulagati u digitalnu transformaciju poslovanja uvođenjem novih automatiziranih alata te optimizacijom procesa korištenjem umjetne inteligencije. Imamo snažan intelektualni i inovacijski potencijal koji kontinuirano razvijamo. Fokus je na razvoju kompetencija zaposlenika kako bi unaprijedili vještine i usvajali nove tehnologije. Njegujemo kompanijsku kulturu temeljenu na integritetu, etičnosti i usklađenosti. Najvišim standardima u području usklađenosti osiguravamo dodatnu konkurentsku prednost i održivost. Naš pristup poslu, kvalitetno izvršavanje preuzetih obveza te partnerska suradnja s kupcima ono je po čemu smo prepoznati i što nas stavlja u dobru poziciju za nastavak stabilnog poslovanja i stvaranje dodane vrijednosti za sve svoje dionike.

Gordana Kovačević, Ericsson Nikola Tesla

Gordana Kovačević

Adrian Ježina (Telemach): Diverzificiramo izvore opskrbe da bismo smanjili rizike

– Globalna geopolitička situacija postaje sve složenija, s izravnim i neizravnim utjecajem na gospodarstva i poslovanje kompanija. Velike političke promjene ili nestabilnost mogu smanjiti povjerenje investitora, povećati troškove kapitala, otežati pristup financiranju te izazvati nestabilnost na svjetskim burzama. Sve to može izazvati povećanje operativnih troškova i poskupljenje proizvoda i usluga. Uvođenje carinskih tarifa izravno povećava troškove uvoznicima, a konačni financijski učinak na pojedine zemlje ovisi o strukturi njihova uvoza i izvoza. Nedavni potezi SAD-a uvođenjem carina mogli bi snažno pogoditi vodeće europske izvoznike.

Za sada ne očekujemo velike negativne posljedice na poslovanje zato što ne izvozimo usluge i nismo izravno pogođeni trgovinskim barijerama. No potencijalni izazovi mogu se pojaviti zbog povećanja troškova nabave ako naši dobavljači osjete utjecaj promjena u međunarodnoj trgovini. Kako bismo osigurali stabilnost poslovanja i dugoročnu održivost, pravodobno optimiramo nabavne procese i upravljamo rizicima u opskrbnom lancu. Na taj način možemo ublažiti moguće vanjske utjecaje i održati operativnu efikasnost. Kao što smo vidjeli tijekom pandemije COVID-19, ključ je uspjeha u otpornosti i fleksibilnosti nabavnih lanaca. U našem slučaju to se odnosi na investicijsku i korisničku opremu, koja se dijelom nabavlja iz udaljenih tržišta.

Stoga kontinuirano procjenjujemo strategije nabave i diverzificiramo izvore opskrbe kako bismo smanjili rizike povezane s promjenama u globalnoj trgovini. Budući trendovi u poslovanju ovisit će o sposobnosti država i kompanija da se prilagode novim tržišnim uvjetima i geopolitičkim izazovima. U Telemachu smo već dokazali svoju agilnost, otpornost i inovativnost čak i u najzahtjevnijim okolnostima. Nastavit ćemo ulagati u razvoj infrastrukture, digitalizaciju i optimizaciju poslovnih procesa kako bismo dodatno poboljšali tržišnu poziciju i pružili korisnicima vrhunsko iskustvo. U izazovnim vremenima prilagodljivost i strateško planiranje razlikuju – a mi smo spremni odgovoriti na sve izazove.

Adrian Ježina,predsjednik Uprave Telemacha

Adrian Ježina

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju