Biznis i politika
StoryEditor

Dioničare punionice nadležne za Hrvatsku afera ‘trovanje‘ ne uzrujava

09. Studeni 2023.
Coca Cola HBC

Dok Hrvatsku već treći dan potresa afera ‘trovanje‘ u čijem su središtu Coca-Colina pića, a što je rezultiralo i povlačenjem njezina asortimana iz ovdašnjih trgovina, to uopće nije uzrujalo dioničare punionice ‘nadležne‘ za hrvatsko tržište, Coca-Cola HBC.

Dionice te kompanije izlistane su na Londonskoj burzi (uz sekundarno uvrštenje na Atenskoj burzi), a od izbijanja afere u Hrvatskoj njihova vrijednost – raste. Danas oko podneva dionicama se trgovalo po gotovo jedan posto višoj cijeni od 21,38 funti. Istovremeno, cjelokupno tržište iskazano indeksom FTSE 100 - sastavljenom od uglavnom izvozno orijentiranih kompanija, a među njima je i Coca-Cola HBC – bilježilo je bitno skromniji rast od 0,2 posto. Inače, jučer su dionice Coca-Cola HBC-a ojačale 0,4 posto. Za ovu godinu vrijednost im je porasla za 7,3 posto dok FTSE 100 za 2023. bilježi pad od 0,5 posto.

Ovakva reakcija vjerojatno se može pripisati činjenici da je hrvatsko tržište dovoljno malo da ovakvi događaji ne utječu pretjerano na poslovne rezultate cijele kompanije. Naime, Coca-Cola HBC treća je po veličini Coca-Colina punionica u svijetu, a asortiman pića plasira za 740 milijuna potrošača koji žive u 29 država na tri kontinenta. Kompanija očekuje da broj potrošača do 2028. naraste za pet posto. Tržišta su podijeljena u tri skupine: etablirana, tržišta u razvoju te rastuća tržišta.

U etablirana tržišta svrstana je Austrija, Cipar, Grčka, Italija, Sjeverna Irska, Republika Irska i Švicarska. Hrvatska je smještena u skupinu tržišta u razvoju, zajedno s Češkom, Estonijom, Mađarskom, Latvijom, Litvom, Poljskom, Slovačkom i Slovenijom. Skupina rastućih tržišta je najbrojnija, a čine je Armenija, Bjelorusija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Crna Gora, Egipat, Kosovo, Moldavija, Nigerija, Rumunjska, Srbija, Sjeverna Makedonija i Ukrajina.

Skupina tržišta u razvoju doprinose najmanje poslovnim rezultatima cijele kompanije koja je lani uprihodila 9,2 milijarde eura i ostvarila operativnu dobit od 930 milijuna eura. Prema financijskom izvješću za prošlu godinu, tržišta u razvoju sudjeluju sa 18 posto u ukupnom prodajnom volumenu (za usporedbu, etablirana tržišta imaju udjel od 24 posto, a rastuća tržišta čak 58 posto). K tome, donose 19 posto prihoda (etablirana 32 posto, a rastuća 49 posto) te 12 posto operativne dobiti (EBIT).

Etablirana tržišta zaslužna su za 33 posto EBIT-a, a rastuća do 55 posto. Prošle godine u skupini država u kojoj je Hrvatska prodano je 479 milijuna jedinica pića (15 posto više nego 2021). Prodajni prihodi su se popeli na 1,72 milijarde eura što je 26,5 posto više dok je usporediva operativna dobit iznosila 115 milijuna eura (7,5 posto više).

03. svibanj 2024 10:15