Tema tjedna

Kako izgraditi otpornije dobavne lance

U proteklih pet godina logistika ne silazi s usana menadžera i vlasnika tvrtki jer se svako malo nađe pod pritiskom neke krize

Kompanija Pepsi koristi se tzv. digitalnim blizancima i umjetnom inteligencijom kako bi bila otpornija na zastoje u opskrbnim lancima. Zahvaljujući tomu kvalitetnija je suradnja s partnerima u maloprodaji jer može pratiti stanje zaliha na policama. Ali korištenje digitalnih blizanaca nije korisno samo radi praćenja zaliha zato što se s pomoću tog alata mogu simulirati sve vrste scenarija – od prekida u opskrbi do naglih promjena u potražnji.

Spomenuta, kao i druge tehnologije, svakako pomaže ne samo u skraćivanju opskrbnih lanaca nego i u onome što je danas postalo važnije čak i od cijene prijevoza robe – nude otpornost kompanijama na poremećaje poput onog kakav smo doživjeli tijekom pandemije. U svijetu u kakvom živimo otpornost će biti najvažniji zadatak za kompanije, ali, objektivno rečeno, ne mogu sebi svi priuštiti takvu tehnologiju kao Pepsi. Ima i drugih načina skraćivanja dobavnih lanaca, poput onog koji je napravila Podravka kada je prije godinu dana otvorila pogon za preradu rajčice u sklopu Tvornice voća i povrća u Varaždinu. Dobro, vjerujemo da bi i Podravka sebi mogla priuštiti takav ili sličan tehnološki alat, pogotovo AI, ali ni ostali potezi koje naprave kompanije nisu za odbaciti.

Proizvodnja što bliže

Uglavnom, ta Podravkina investicija od 13 milijuna eura ne samo da je povećala kapacitet prerade rajčica nego je riješila i ključnu stvar – umjesto uvoza sirovine znatno je povećala broj svojih kooperanata u Hrvatskoj osiguravajući blizinu dobavljača proizvodnim pogonima. U koprivničkoj kompaniji navode taj primjer logističke reorganizacije, ali i primjer nove Tvornice tjestenine u Koprivnici, kojoj je osigurana vlastita proizvodnja strateške sirovine potrebne za juhe.

Organizirati dobavu sirovina i proizvoda što bliže nije stvar samo idealnih uvjeta kako bi troškovi bili manji. U Podravkinom primjeru riječ je o kvarljivim sirovinama, iako, doduše, postoje hladnjače, ali vlasnik Našega klasja Zoran Šimunić također nam je rekao da neovisno o krizama mora voditi računa o tome da kupcima nude svježe proizvode s relativno kratkim rokom trajanja, zbog čega su u njegovoj kompaniji otpočetka usmjereni na kratke dobavne lance.

Ovaj članak je dostupan prijavljenim korisnicima.
Prijavite se da biste pročitali više.
Ako još nemate račun na našoj web stranici, registrirajte se besplatno i čitajte članke za prijavljene korisnike.
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju