![[VIDEO] U Hrvatsku i službeno stigao Mercedes-EQ EQS](/media/2022/05/19/2339116/H-2339116-300.webp?1740939313)
Luksuzna autoindustrija u problemima zbog američkih carina i Kine

Porsche bilježi astronomski pad dobiti od čak dvije trećine zbog 400 milijuna eura neizbježnih carinskih troškova
Tržište luksuznih automobila danas se suočava s ozbiljnim pritiscima. Vodeći svjetski proizvođači poput Mercedes-Benza, Porschea i Aston Martina bilježe pad prodaje, niže prihode i revidirane prognoze zarade uslijed nepovoljnih trgovinskih okolnosti, posebice visokih carina na američkom tržištu, ali i pada potražnje u Kini. Ovi izazovi dolaze u trenutku kada industrija ionako prolazi kroz zahtjevnu tranziciju prema električnoj mobilnosti. Financijski rezultati za prvu polovicu 2025. godine pokazuju da ni luksuz nije imun na globalne ekonomske i geopolitičke poremećaje.
Mercedes-Benz i Porsche, dvije ključne njemačke automobilske marke, suočavaju se s ozbiljnim tržišnim izazovima. Obje su kompanije bile prisiljene smanjiti financijske prognoze za ovu godinu, navodeći kao glavne razloge američke carine uvedene za vrijeme administracije Donalda Trumpa te oštar pad potražnje na kineskom tržištu, prenosi New York Times.
Mercedes je priopćio da očekuje znatno niže prihode u 2025. u odnosu na prošlu godinu, uz smanjene projekcije profitne marže. Tvrtka bilježi značajan pad dobiti u prvoj polovici godine, s padom prodaje vozila od šest posto u SAD-u i čak 14 posto u Kini, što pripisuju nepovoljnoj carinskoj politici. Dionice Mercedes-Benza pale su za jedan posto u srijedu ujutro nakon što je njemački proizvođač automobila izvijestio o padu dobiti u drugom tromjesečju. Tvrtka je izjavila da su prihodi grupe i zarada prije kamata i poreza (EBIT) u tromjesečju bili pogođeni carinama, padajući za 10 posto na 33,2 milijarde eura (28,6 milijardi funti), prenosi Yahoo Finance.
Njemački proizvođači automobila većinu drugog tromjesečja prodavali su vozila u SAD po carinskoj stopi od 27,5 posto. No, situacija se donekle popravlja – EU i SAD postigli su dogovor kojim se carine na automobile smanjuju na 15 posto, a američka vozila u Europi više neće biti carinjena. Mercedes bi od tog dogovora mogao imati koristi, s obzirom na to da svoje SUV modele proizvodi u Alabami za europsko tržište. Financijski direktor Mercedes-Benza Harald Wilhelm poručio je kako novi sporazum može doprinijeti poslovanju, premda nije “poklon SAD-u”.
Porscheu dobit pala za dvije trećine
Ni Porsche, podružnica Volkswagena, ne stoji bolje – treći put ove godine korigirali su svoja očekivanja zarade. Dobit im je pala za dvije trećine, ponajviše zbog carinskih troškova koji su ih stajali 400 milijuna eura. Budući da Porsche svoja vozila proizvodi isključivo u Europi, posebno su pogođeni američkim carinama. U Kini, gdje su suočeni s agresivnom konkurencijom, bilježe pad prodaje od gotovo 30 posto, iako je u Sjevernoj Americi zabilježen porast isporuka zbog anticipiranih carinskih troškova.
- I dalje se suočavamo sa značajnim izazovima diljem svijeta. I ovo nije oluja koja će proći. U Kini je potražnja u premium i luksuznom segmentu naglo pala. U SAD-u uvozne tarife također vrše ogroman pritisak na naše poslovanje. U budućnosti bi kretanje dolara također moglo imati utjecaj. Osim toga, transformacija na električnu mobilnost napreduje sporije nego što se očekivalo, što ima posljedice za mrežu dobavljača - rekao je Oliver Blume, Izvršni direktor Porschea .
U prvih šest mjeseci 2025. Porsche je ostvario grupni prihod od prodaje od 18,16 milijardi eura, što je pad u odnosu na 19,46 milijardi eura u istom razdoblju prošle godine. Operativna dobit iznosila je 1,01 milijardu eura u prvoj polovici godine, u odnosu na 3,06 milijardi eura prije godinu dana.
Unatoč razočaravajućim brojkama, dionice Porschea porasle su za 2,1 posto u srijedu poslijepodne, dok su dionice Volkswagena koji posjeduje 75 posto tvrtke, u trenutku pisanja ovog teksta trgovale s gotovo jedan posto u minusu.
Dionice Aston Martina u padu
Britanski proizvođač sportskih automobila Aston Martin također je istaknuo utjecaj Trumpovih tarifa u prvoj polovici godine u svojim rezultatima objavljenim u srijedu.
Marka luksuznih automobila izvijestila je o padu prihoda od 25 posto na 454,4 milijuna funti u prvih šest mjeseci 2025. Aston Martin objavio je operativni gubitak od 134,7 milijuna funti, što je pad od dodatnih 27 posto u odnosu na prvu polovicu 2024.
Dionice Aston Martina, poznatog po svojoj povezanosti s filmovima o Jamesu Bondu, pale su za 6,5 posto do popodnevnog trgovanja u srijedu.
- Razvoj i poremećaj u američkoj carinskoj situaciji nije bio koristan za naše poslovanje u drugom tromjesečju. Kao odgovor na to, prilagodili smo proizvodnju i ograničili uvoz tijekom travnja i svibnja dok smo čekali potvrdu trgovinskog sporazuma između Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a, iskorištavajući postojeće zalihe koje su naši američki trgovci imali u tom razdoblju - rekao je Adrian Hallmark, izvršni direktor Aston Martina.
- Nastavili smo isporuke u SAD u lipnju u iščekivanju konačnog sporazuma koji je stupio na snagu 30. lipnja 2025. Nastavljamo aktivno surađivati s vladom Ujedinjenog Kraljevstva kako bismo ih potaknuli da poboljšaju mehanizam kvota kako bi se osigurao pravedan pristup cijeloj britanskoj automobilskoj industriji stopi od 10 posto na kontinuiranoj osnovi - dodao je.
Trgovinski sporazum između SAD-a i Ujedinjenog Kraljevstva, objavljen u svibnju, smanjio je carine na britanske automobile na 10 posto za prvih 100 tisuća vozila izvezenih u SAD.