Biznis i politika
StoryEditor

Napuštanje broda: Ove tri velike kompanije premještaju svoje proizvodne pogone iz Kine

27. Lipanj 2023.

Kina je posljednjih 40 godina slovila kao svjetska tvornica svega i svačega, ali toj priče je čini se došao kraj. Kinesko doba globalizacije i integriranih opskrbnih lanaca počelo se urušavati oko 2018., nakon što je tadašnji američki predsjednik Donald Trump pokrenuo trgovinski rat protiv istočnoazijskog diva. Uz to i COVID kojega su pratile stroge restrikcije u Kini, mnoge su zapadne tvrtke počele preispitivati svoja poslovanja i proizvodnju na istoku.

- Geopolitičke napetosti, same po sebi, možda nisu rezultirale ovom razinom prestrojavanja opskrbnih lanaca, ali COVID je svakako pružio dodatno ulje na vatru – kaže Ashutosh Sharma, direktor istraživanja iz tvrtke Forrester za Insider.

Čak i neki kineski proizvođači premještaju dijelove svojih opskrbnih lanaca izvan Kine kako bi lakše upravljali rizicima. Ted Cannis, viši izvršni direktor u Fordu, rekao je za Financial Times u prosincu da postoji ‘veliko preispitivanje logističkih operacija‘ u lancu opskrbe automobila te da će ‘lanac opskrbe biti u fokusu u ovom desetljeću‘.

Tri ogromne kompanije već su najavile kako se povlače iz svoje ovisnosti o kineskoj proizvodni, a to su Apple, Mazda i TSMC.

Apple premješta svoj lanac opskrbe izvan Kine — ali još uvijek treba kineske izvođače za izradu Vision Pro head seta.

Apple se jako opekao kada su izbili prosvjedi kineskih radnika u tvornici iPhonea 2022. zbog restrikcija rada zbog Covida. Još od tada tvrtka pokušava diversificirati svoje opskrbne lance dalje od Kine. Apple je već preselio dio svoje proizvodnje iPhonea u Indiju, a isto želi i sa svojom proizvodnjom iPada. Ipak, kao što smo rekli, još uvijek im treba Kina za proizvodnju Vision Pro head seta. Naime, koliko je veliko Appleovo oslanjanje na kineske dobavljače najbolje je vidljivo iz nedavne analize popisa materijala potrebnih za izradu Vision Pro-a. Prema Wellsenn XR, konzultantskoj tvrtki sa sjedištem u Kini, Apple se oslanja na čak osam kineskih tvrtki koje su mu potrebne kako bi izradio svoj Vision pro set.

Popis tvrtki uključuje i primjerice proizvođača modula kamere Cowell e Holdings i Luxshare, tvrtku koja sklapa proizvod za Apple. Tu je i tajvanski Foxconn koji je glavni dobavljač koji pomiče svoj lanac opskrbe dalje od Kine. 

TSMC je uložio 40 milijardi dolara u proizvodnju u SAD-u

TSMC, najveći ugovorni proizvođač čipova na svijetu, također je uhvaćen između geopolitičkih napetosti. TSMC je započeo proizvodnju u Kini 2004. Dvije od 18 tvornica TSMC-a nalaze se u Kini dok je velika većina tvornica još uvijek na Tajvanu. Iako iz TMSC-a nisu striktno naveli da napuštaju Kinu, objavili su da se šire drugdje, uključujući Tajvan i SAD.  U prosincu je TSMC najavio da će otvoriti drugu tvornicu u Arizoni, povećavajući investicije tvrtke u državi s 12 milijardi dolara na 40 milijardi dolara. Tvornice će biti djelomično subvencionirane od strane američke vlade kroz CHIPS and Science Act, koji osigurava 52 milijarde dolara za jačanje američke proizvodnje poluvodičkih čipova.

Međutim, osnivač TSMC-a Morris Chang ustvrdio je da ulaganje nije razborito ni za TSMC ni za SAD. Naime, čipovi proizvedeni u TSMC-ovoj američkoj tvornici vjerojatno će biti 15 do 20 posto skuplji od onih proizvedenih u Tajvanu i Kini, rekao je Dylan Patel, glavni analitičar u tvrtki za istraživanje poluvodiča i konzultantskoj tvrtki SemiAnalysis. Inače, Apple je najveći kupac TSMC-a.

Mazda seli proizvodnju nekih dijelova natrag u Japan

Japanski proizvođač automobila Mazda bio je zagovornik proizvodnje autodijelova u Kini ali se brzo predomislio. Krajem prošle godine iz Mazde su rekli da će tražiti od svojih dobavljača dijelova da proizvode komponente izvan Kine dok istovremeno povećavaju zalihe u Japanu. Taj je potez učinjen nakon što su kineske blokade zbog COVID-19 uzdrmale lanac opskrbe i proizvodne rokove, ali cijene su zapravo pravi pokretački razlog za taj potez.

- Ovo više nije doba u kojem je cijena glavni pokretački čimbenik. Upravo sada treba uzeti u obzir i robusnost našeg opskrbnog lanca kako bismo osigurali stabilnu nabavu dijelova - rekao je Masahiro Moro, viši izvršni direktor u Mazdi, za Financial Times.

Dok nastavljamo poslovati globalno, moramo upravljati trenutnim promjenama na temelju spoznaje da više nismo u eri globalizacije kao što smo bili u prošlosti, zaključio je Moro.

06. prosinac 2024 15:52