Biznis i politika

Predsjednici uprava hrvatskih kompanija: Naučili smo poslovati u krizi

Unatoč mnogim geopolitičkim izazovima, domaće kompanije jačaju lokalne veze i nastavljaju ulagati u razvoj poslovanja

Čelnici hrvatskih kompanija iznenađeni su, ali ne i obeshrabreni trenutačnim trgovinskim prepucavanjima i političkim odlukama. Kao da su posljednjih pet godina poslovanja u uvjetima otežanima pandemijom koronavirusa, pucanjem opskrbnih lanaca, inflacijom… stekli svojevrsnu imunost na nenormalne pojave i spremni su prilagoditi poslovanje.

Ivan Artuković (Franck): Osigurali smo stabilne zalihe i zadržali kontinuitet poslovanja

– Poslovno okružje u kojem danas djeluju proizvođači kave nikad nije bilo izazovnije. Geopolitička nestabilnost, carinski ratovi, klimatske promjene i nepovoljni vremenski uvjeti u zemljama uzgajivačima, kao i poremećaji u globalnim opskrbnim lancima, među ostalim, rezultirali su rekordnim cijenama sirove kave. Cijene sirove kave na svjetskom tržištu konstantno rastu od početka 2021., dosegnuvši u 2025. najveće razine otkako se trguje kavom.

Samo u posljednjih godinu dana cijene arabice i robuste porasle su za 90 odnosno 70 posto (na osnovi burzi 2. travnja 2025.). Tržište kave suočeno je s ozbiljnim izazovima, ali Franck ostaje aktivan, prilagođavajući strategiju kako bismo osigurali stabilnost opskrbe i minimizirali utjecaj tržišnih poremećaja na potrošače. U takvom složenom okružju dugoročno održivo poslovanje zahtijeva jasno definiranu strategiju i visoku razinu prilagodljivosti.

U Francku smo na izazove odgovorili aktivno: osigurali smo stabilne zalihe, zadržali kontinuitet poslovanja i nastavili ulagati u modernizaciju, ljude i inovacije. U kontekstu europske poslovne zajednice, mnogi poslodavci jasno poručuju da su stabilnost, regulatorna predvidivost i podrška digitalnoj transformaciji ključne za daljnji rast. U tom smislu i domaći okvir treba pružiti više razumijevanja za industrije koje, poput naše, stvaraju vrijednost i zapošljavaju – osobito kad je riječ o poreznim opterećenjima koja umanjuju konkurentnost.

Iako se poseban porez na kavu, koji podiže porezno opterećenje kave u Hrvatskoj do čak 35 posto, ne čini fiskalno velikim za proračun, njegov učinak na tržište, potrošnju i investicijski potencijal nije zanemariv. U današnjem nesigurnom globalnom kontekstu odgovaramo dosljedno: ulaganjem u inovacije, održivost i vrhunsku kvalitetu, stvaramo vrijednost ne samo za danas već i za generacije koje dolaze.

Dan velikih planova 2024.Okrugli stol: Izazovi u 2025.- Kako se pripremiti?Ivan Artuković

Ivan Artuković

Ivan Čulo (Hrvatska pošta): Zahvaljujući tehnologiji uspješno se nosimo s izazovima

– Političke promjene i carinski ratovi mogu utjecati na cijelo gospodarstvo, pa tako i na poštanski sektor, ponajprije u smislu protoka određene robe ili ograničavanja usluga na pojedinim područjima. No carinski ratovi samo su fragment izazova s kojima se naša branša suočava. Klimatske promjene, intenzivni tržišni trendovi, proboj novih tehnologija i geopolitička previranja lome se upravo na poštanskom i logističkom sektoru. Iako opsegom mogu djelovati nepremostivo, te izazove vidimo kao veliku priliku jer pošta je tijekom stoljeća društvenih i civilizacijskih promjena uvijek stvarala nove načine da spaja ljude.

Kad su u pitanju političke i carinske promjene, Hrvatska pošta aktivno sudjeluje u radu međunarodnih organizacija poput Svjetske poštanske unije (UPU), PostEuropa i Međunarodne poštanske korporacije (IPC). Pritom naše aktivnosti i inicijative nisu ograničene samo na Hrvatsku. Primjerice, predsjedali smo radnom grupom PostEuropa u osiguravanju nesmetanog poštanskog prometa na istoku Europe kako bi ratom pogođena Ukrajina imala kontinuiranu poštansku uslugu i priljev humanitarne pomoći.

Političke odluke i zakonske promjene zahtijevaju brze prilagodbe procesa te primjenu novih tehnologija. Hrvatska pošta u tehnološkom smislu je na uzlaznoj putanji, a u posljednjih osam godina uložili smo 230 milijuna eura, najveći dio tih sredstava u suvremenu infrastrukturu i digitalizaciju. Zahvaljujući suvremenoj tehnologiji uspješno se nosimo s izazovima tržišta, a tvrtka je fleksibilnija i prilagodljivija nepredvidljivim situacijama.

Svijet se mijenja izrazito brzo i zato je teško prognozirati što će i u kojem obliku utjecati na poslovanje, no svjesni smo svoje uloge i važnosti lokalnoj zajednici, a iskustva proteklih pet godina daju nam snagu za nove izazove. Isto tako svjesni smo da naši korisnici i poslovni partneri imaju velika očekivanja od nas, a zahvaljujući njihovom povjerenju Hrvatska pošta danas je nositelj rasta e-trgovine u Hrvatskoj. Izazovi koji nadilaze okvire poslovnog ne smiju nas spriječiti u realizaciji vizije nego služiti kao poticaj za jačanje otpornosti jer time pridonosimo i boljitku našega gospodarstva.

Dejan Turk (A1 Hrvatska): U neizvjesnim tržišnim uvjetima važno je imati jasnu viziju razvoja kompanije

– Teško je zamisliti sektor koji bi bio imun na nestabilno okružje. Katkad promjene donose prilike, a katkad izazove, no nema sumnje da društvene i makroekonomske turbulencije mogu znatno utjecati na telekomunikacijsku industriju. Ponajprije utječu na sigurnost i stabilnost opskrbnih lanaca, osobito u nabavi telekomunikacijske opreme i mrežne infrastrukture. U neizvjesnim tržišnim uvjetima važno je imati jasnu viziju razvoja kompanije i njezine uloge u društvu.

Telekomunikacijski sektor i dalje će imati ključnu ulogu u jačanju otpornosti i konkurentnosti gospodarstva, osiguravajući povezivost, digitalnu sigurnost i pametnu infrastrukturu – temelje suvremenog društva. A1 Hrvatska će stoga nastaviti ulagati u svoju gigabitnu fiksnu mrežu koja će uskoro biti dostupna u gotovo 70 posto hrvatskih kućanstava, mobilnu 5G mrežu kojom ćemo do kraja godine pokriti 99 posto teritorija Hrvatske, kao i cloud-usluge i digitalna rješenja. Naš cilj ostaje nepromijenjen. Korisnicima želimo pružiti vrhunsku uslugu, osigurati dugoročni rast i stabilnost te kontinuirano unaprjeđivati korisničko iskustvo. Snažno ulažemo u vlastite mrežne kapacitete, kibernetičku sigurnost i stručnost zaposlenika.

Tako povećavamo neovisnost i fleksibilnost poslovanja, koji će se pokazati ključnima u razdoblju pred nama. Ujedno, razvijajući održive i energetski učinkovite mreže aktivno pridonosimo zelenoj tranziciji. Uz daljnju konsolidaciju tržišta očekujemo još bržu primjenu suvremenih tehnologija poput 5G mreže i umjetne inteligencije. Sve će veći fokus biti na sigurnosti mreža, podatkovnim centrima, zaštiti podataka i kibernetičkoj sigurnosti, u kojoj je A1 jedan od lidera na tržištu. S tim na umu 2025. vidimo kao priliku da A1 Hrvatska dodatno ojača svoju tržišnu poziciju te da ulaganjima u infrastrukturu, AI i razvoj ICT-a te širenjem portfelja pomognemo stvoriti povezaniju, sigurniju i tehnološki napredniju budućnost.

Dejan Turk, predsjednik Uprave A1 Hrvatska

Dejan Turk

Zoran Mitreski (Konzum): Uspješno smo se suočili s mnogim izazovima

– Tijekom godina obilježenih intenzivnim inflacijskim pritiscima Konzum se dokazao kao stabilan oslonac za kupce, partnere, zaposlenike i zajednicu u kojoj posluje. Uspješno smo se suočili s mnogim izazovima koji su utjecali na poslovanje. S jedne strane, Zakon o trgovini utjecao je na raspodjelu radnih nedjelja, a njegov puni učinak osjetio se tek 2024. Globalni događaji poput rata u Ukrajini nastavili su imati velik utjecaj na opskrbne lance izazivajući poremećaje u isporukama, povećanje troškova energije i inflatorne pritiske.

Na to su se nadovezali sigurnosni problemi u Crvenome moru, što je prouzročilo kašnjenja u transportu i povećanje troškova osiguranja i goriva, dodatno opterećujući naše poslovanje. U svjetlu tih izazova Konzum je pravodobnom reakcijom osigurao nesmetanu opskrbu tržišta, s naglaskom na turističku sezonu i ključna sezonska razdoblja poput Božića i Uskrsa. Kvalitetnim planiranjem i prilagodbom logistike odgovorili smo na izazove s dostupnošću proizvoda, čime je osigurana visoka razina usluge kupcima. Kad je riječ o strateškom razvoju, Konzum je usmjeren na digitalizaciju, što nas čini tehnološkim liderom u maloprodaji.

Razvijamo višekanalnu uslugu, radimo tehnološke iskorake i razvijamo napredna rješenja koja omogućuju kupcima ugodniju i jednostavniju kupnju, a istodobno olakšavaju posao zaposlenicima. S oko 10 tisuća zaposlenika najveća smo kompanija Fortenova grupe u Hrvatskoj i jedan od vodećih poslodavaca u zemlji. Tijekom godina Konzum je pokazao da ima snagu, znanje i sposobnost uspješno se nositi sa svim izazovima – od restrukturiranja, pandemije i potresa, do rata u Ukrajini, globalnih poremećaja i nezapamćenih inflacijskih pritisaka. Cjenovne pogodnosti ostaju naš primarni fokus, kao i dobra suradnja s hrvatskim proizvođačima, ponuda kvalitetnih domaćih i svježih proizvoda. To je smjer u kojem ćemo nastaviti rasti i razvijati se na održiv način.

zoran Mitreski Konzum

Zoran Mitreski 

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju