Biznis i politika

Prodaja raste, poticaji se smanjuju, marže padaju, a pravila mijenjaju

Potražnja za EV-ima je bila snažna u prvom tromjesečju, no analitičari upozoravaju na zastoje zbog političkih i regulatornih rizika

Prodaja električnih vozila doživjela je snažan oporavak u Europi početkom 2025., no analitičari upozoravaju da bi globalna geopolitička nestabilnost i regulatorna neizvjesnost mogli ugroziti nastavak tog trenda. U trenutku kada su brojni proizvođači automobila, uključujući Porsche, Volvo Cars i Mercedes-Benz, povukli ili revidirali svoje prognoze prihoda zbog posljedica trgovinskog rata koji je pokrenuo Donald Trump, rast potražnje za električnim automobilima predstavlja rijetku svijetlu točku u industriji.

Prema podacima europskog udruženja proizvođača automobila ACEA, registracije novih električnih automobila u Europi i Ujedinjenom Kraljevstvu porasle su za 28 posto u prvom kvartalu ove godine, dosegnuvši ukupno 573.500 vozila s tim da je ključan zamah dao oporavak njemačkog tržišta. Volkswagen je u zapadnoj Europi udvostručio kvartalnu prodaju električnih automobila, pri čemu je svaki peti prodani model bio isključivo električan. BMW bilježi rast maloprodaje EV-a od 64 posto u odnosu na isto razdoblje lani, dok je Renault ostvario globalni rast prodaje električnih vozila od 88 posto.

Pad Tesle

S druge strane, Tesla je zabilježio pad prodaje električnih automobila od 37 posto na europskom tržištu. Pad se pripisuje sve snažnijem bojkotu potrošača zbog političkog aktivizma izvršnog direktora Elona Muska. Stručnjaci ističu da je oporavak prodaje bio očekivan jer su brojni proizvođači odgodili lansiranje novih modela kako bi lakše ispunili strože emisijske standarde Europske unije koji su stupili na snagu početkom godine. Na potražnju su pozitivno utjecali i povoljniji modeli električnih automobila, poput Renaulta 5 i Citroëna ë-C3, čija cijena ne prelazi 25.000 eura.

Fabrice Cambolive, glavni izvršni direktor marke Renault, u travnju je naglasio da uspjeh Renaulta 5 dokazuje kako i segment malih automobila ima potencijal za elektrifikaciju.

Unatoč snažnim prodajnim rezultatima Renaulta, tržište električnih automobila u Francuskoj palo je 7 posto u prvom kvartalu, uslijed ukidanja izdašnih državnih subvencija koje su bile na snazi u prvoj polovici 2024. Vlada priprema novi paket poticaja za drugu polovicu ove godine, no on će biti znatno skromniji, ističe Marie-Laure Nivot, analitičarka udruge AAA.

Leasning spašava

U Njemačkoj su novu potražnju generirali korporativni kupci kojima istječu subvencionirani leasing ugovori iz 2022., navodi automobilski analitičar Matthias Schmidt. Daniel Schwarz iz analitičke kuće Stifel dodaje kako dugoročan pad cijena električnih vozila, uz rast troškova tradicionalnih vozila na fosilna goriva, podupire stabilan porast potražnje za električnim modelima.

No iako su podaci za prvo tromjesečje ohrabrujući, analitičari upozoravaju da rast neće biti linearan. Nedavna odluka Europske unije da ublaži emisijske standarde za vozila s motorima na unutarnje sagorijevanje mogla bi, kako navodi Schwarz, 'privremeno usporiti prodor električnih vozila' jer proizvođači dobivaju više prostora za odgodu elektrifikacije ponude.

Michael Lohscheller, izvršni direktor tvrtke Polestar, u razgovoru za medije upozorio je da je potrošačima potrebna regulatorna jasnoća kako bi bez oklijevanja mogli prijeći na električne automobile.

- Tamo gdje postoji neizvjesnost, potrošači odgađaju odluku -  rekao je.

Ublažavanje europskih pravila dolazi u trenutku kada automobilska industrija trpi pritisak zbog nesigurnosti u trgovinskoj politici i rasta carina izazvanih trgovinskim tenzijama koje je ponovno pokrenuo Trump. To bi, upozoravaju proizvođači, moglo zakočiti investicije u skupe projekte razvoja električnih vozila.

- Ovo je godina u kojoj Europa mora udvostručiti napore za plasman električnih automobila na tržište. No globalni događaji to će svima znatno otežati - izjavio je Chris Heron, glavni tajnik udruge E-Mobility Europe.

Povećanje prodaje električnih vozila ima i svoju negativnu stranu za proizvođače: marže su još uvijek niže nego kod automobila na benzin zbog visokih troškova baterija. Tvrtke poput Volkswagena, koje nemaju povoljnije električne modele, prisiljene su nuditi velike popuste kako bi potaknule kupce na prelazak.

- Značajno povećanje volumena prodaje električnih vozila, osobito u Europi, kao i troškovi lansiranja niza novih modela, očekivano će opteretiti rezultate u 2025. - izjavio je Arno Antlitz, financijski direktor VW-a. Njemački proizvođač planira sljedeće godine lansirati model ID2, prvi električni automobil ispod 25.000 eura, dok se ID1 još pristupačniji model očekuje 2027. godine.

--S obitelji ID2, pad marži zbog električnih vozila trebao bi biti znatno manji nego danas - zaključio je Antlitz.

Stanje u Hrvatskoj - loše

Na domaćem terenu u prva četiri mjeseca ove godine prodano 23.947 novih putničkih vozila što je 7,4 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, dok je samo u travnju prodano 8.982 novih auta uz rast od 26,8 posto, podaci su Promocije plus.

Međutim, prodaja električnih vozila nije bajna. U četiri mjeseca 2025. najviše novih vozila imalo je  benzinski pogon, njih 11.026, što je 46 posto ukupne prodaje. Slijede hibridi budući da je taj pogon odabralo 9.287 kupaca ili 38.8 posto. Na trećem su mjestu dizelaši koje je od početka godine do kraja travnja kupilo 2.808 kupaca, odnosno 11,7 posto. Plinski pogon bio je zanimljiv za 532 kupca ili 2,2 posto, a potpuno električni za njih 294, odnosno 1,2 posto.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju