Biznis i politika

Rezultati blokovskog parkiranja: 75 posto više komercijalnih karata

Zagrebparking je u prvih šest mjeseci ove godine prodao 57 tisuća komercijalnih karata više i povećao prihode za 1,9 milijuna eura

Broj povlaštenih parkirnih karata u Zagrebu pao je za 7.000 u godinu dana, dok je broj komercijalnih skočio za 57.000 - rast od čak 75 posto. Vidljivo je to iz financijskog izvješća Zagrebačkog holdinga za prvih šest mjeseci ove godine, iz kojeg se napokon mogu iščitati učinci uvođenja parkirališnih blokova.

Iz Grada Zagreba do sada nisu davali podatke o tome, navodeći da će se 'kvalitetna analiza rezultata moći napraviti tek za nekoliko mjeseci'.

U porastu je i broj dnevnih karata, koje su u najvećem broju slučajeva izdane kao kazne za parkiranje dulje od predviđenog vremena ili za neplaćanje parkinga. Rast tih karata od 27,2 posto (74.000 više dnevnih karata) dijelom je rezultat uvođenja scan-a-car vozila za automatsko prepoznavanje registarskih oznaka putem kamera krajem prošle godine. Do sada je, navodi se u izvješću, izdano 68.000 digitalnih dnevnih parkirališnih karata.

U 2025. godini pristigla su još dva scan-a-car vozila pa sada zagrebačkim cestama patroliraju ukupno četiri.

S druge strane, sudeći po podacima, parkiranje u garažama nije toliko popularno među Zagrepčanima. Broj sati parkiranja u garažama Perinjska, Langov trg i Kvaternikov trg je u padu, dok blagi rast bilježe tri garaže: Tuškanac, Sveti Duh i Martićeva.

U prvih šest mjeseci bilo je i oko 700 vozila manje premještenih paukom, pa je tako ‘samo’ devet tisuća vozila zbog nepropisnog parkiranja završilo na parkiralištu Zagrebparkinga. U izvješću se navodi da je u travnju 2025. nabavljeno novih pet pauk-vozila, pa se u drugoj polovici godine može očekivati i veći broj premještenih automobila.

Novi sustav blokovskog parkiranja očigledno je potaknuo građane na veću kupovinu komercijalnih karata, što se i priznaje u izvješću: ‘Ostvareni su veći prihodi od gospodarstva i građana zbog više prodanih dnevnih i komercijalnih parkirališnih karata uz smanjenje prodaje povlaštenih parkirališnih karata, na što je utjecalo uvođenje blokovskog parkiranja krajem 2024. godine.’

Ove brojke, kao i rezultati poslovanja ZET-a, pokazuju da blokovsko parkiranje zasad nije promijenilo prometne navike građana. Umjesto prelaska na javni prijevoz, većina se odlučila na kupnju komercijalnih parkirališnih karata, čime su porasli i prihodi Zagrebparkinga, s 12,7 na 14,6 milijuna eura, dok je dobit narasla za 1,3 milijuna eura.

Prometni stručnjaci upozoravali su da komercijalne karte, jednako kao i povlaštene, trebaju vrijediti isključivo unutar pojedinih blokova, inače mjera neće imati učinak na smanjenje automobilskog prometa.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju