Biznis i politika

Zagreb blokiran dostavom: Kako riješiti problem 'četiri žmigavca'?

Bilo da se radi o isporuci paketa ili opskrbi trgovina, kao da nema dijela grada gdje se promet ne zaustavlja zbog kratkog stajanja vozila

Prometna situacija u Zagrebu posljednjih je godina sve teža, a jedan od vidljivijih problema postala su dostavna vozila, taksiji i službe poput Glova ili Wolta koje svakodnevno blokiraju promet zaustavljanjem s uključena četiri 'žmigavca'. Bilo da se radi o isporuci paketa, dostavi hrane ili opskrbi trgovina, gotovo da nema dijela grada gdje se promet ne zaustavlja zbog kratkotrajnog stajanja vozila na prometnicama.

Profesor Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu objašnjava da problem proizlazi iz razlike između parkiranja i zaustavljanja, te iz činjenice da je ovo potonje vrlo teško kontrolirati.

- Imate dvije stvari, parkiranje i zaustavljanje. Sve ispod tri minute ide u zaustavljanje, i to je nešto što je dosta teško kontrolirati. Trebalo bi zakonsku regulativu malo bolje doraditi, da se omogući jedinicama lokalne samouprave da na tzv. arterijama, arterijalnim prometnicama, primjerice Zeleni val, Branimirova, Zvonimirova, posebnim znakovima ograniče čak i takva kratka zaustavljanja - rekao je Ševrović.

Profesor upozorava da čak i kratkotrajno stajanje vozila može izazvati ozbiljne prometne probleme.

- Ako se taksi ili dostavno vozilo zaustavi na takvim prometnicama, može doći do onoga što se u prometu zove ‘šok val’, gdje dolazi do naglog smanjenja kapaciteta ceste. Kad su gustoće prometa velike, to se ne može tako brzo raščistiti i gužve su neizbježne - objašnjava Ševrović.

Kako to rješavaju drugi gradovi u Europi

U mnogim europskim metropolama, rješenje problema dostave temelji se na preciznom planiranju i označavanju posebnih površina za dostavna vozila. Takve površine obično se nalaze izvan glavnih prometnih pravaca, dok je zaustavljanje na arterijalnim cestama zabranjeno.

- Drugi gradovi u Europi puno više rade na označavanju površina na kojima smije biti dostava. To ne smije biti na arterijalnim pravcima, ali može na sporednim ulicama. Recimo, u Gajevoj bi se mogla napraviti jedna površina za dostavna vozila ili vozila za selidbu - objašnjava Ševrović.

Osim dostave, dodatni problem stvaraju i vozila čistoće koja u jutarnjim satima često zauzimaju prometne trake na glavnim cestama.

- Postoji i problem odvoza smeća i vozila čistoće koja odvoze smeće po nekim arterijalnim prometnicama. To je nešto na čemu bi trebali raditi ako želimo imati protočniji promet - zaključuje Ševrović.

Jasno je da je uz bolju zakonsku regulativu nužno razvijati i prometnu kulturu, ali i razna tehnička rješenja. Dok Zagreb ne uspostavi sustav koji će omogućiti nesmetanu opskrbu bez blokiranja prometa, čini se da će četiri 'žmigavca' i dalje ostati svakodnevni simbol zagrebačkih ulica.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju