Financije
StoryEditor

Banjalučka burza iznjedrila najvredniju kompaniju na Balkanu

23. Listopad 2024.

Kakvim apsurdima može rezultirati nelikvidnost dioničkog tržišta dobro pokazuje primjer s Banjalučke burze. Krunu najvrednije kompanije na toj burzi, ali i na tržištima bivše Jugoslavije drži kompanija koja ne dolazi iz tehnološkog, financijskog, farmaceutskog ili nekog drugog propulzivnog sektora, već iz – prometnog. No, ne radi se o nekom logističkom divu, već državnom poduzeću Željeznice Republike Srpske.

Trenutačna cijena te dionice iznosi 40 konvertibilnih maraka, odnosno 20,51 euro. Pri toj cijeni Željeznice Republike Srpske imaju čudovišnu tržišnu kapitalizaciju od 13,36 milijardi konvertibilnih maraka, odnosno 6,85 milijardi eura. S obzirom da ukupna kapitalizacija Banjalučke burze iznosi 9,5 milijardi eura, ‘željeznička‘ dionica čini čak 72 posto ukupne vrijednosti burze iz Banja Luke.

Takvoj burzovnoj vrijednosti među regionalnim kompanijama uvrštenima na burzi donekle se približila samo Zagrebačka banka čija trenutna tržišna kapitalizacija iznosi 6,53 milijarde eura. Zanimljivo, i Zaba i Željeznice Republike Srpske imaju približno jednaku cijenu dionicu - za vrijednosnicu naše najveće banke potrebno je izdvojiti 20,40 eura.

Nelikvidnost burze

Na slovenskom tržištu tamošnje kompanije moraju još mnogo napredovati da bi se približile željezničkom prijevozniku tog BiH entiteta. Primjerice, na Ljubljanskoj burzi najvrednija kompanija dolazi iz farmaceutska sektora - Krkina tržišna kapitalizacija iznosi 4,44 milijarde eura po cijeni dionice od 136 eura.

Na Beogradskoj burzi prednjači Naftna industrija Srbije s kapitalizacijom od 1,14 milijardi eura. Makedonsko tržište ni izbliza ne može konkurirati teškašu iz Banja Luke - najveću kapitalizaciju ima Komercijalna banka od 881,3 milijuna eura. Tko je pomislio da Željeznice Republike Srpske odlično posluju, pa je to razlog ovako velike vrijednosti, na krivom je tragu. Prema polugodišnjem izvješću, kompanija je produbila gubitak sa 11,5 milijuna na 13,8 milijuna konvertibilnih maraka. K tome, dugoročni krediti dosegli su 59 milijuna maraka.

Razlog ovako velikoj kapitalizaciji leži u iznimnoj nelikvidnosti burze iz srpskog entiteta na kojoj je u rujnu zabilježen dionički promet od svega 665 tisuća maraka, odnosno 341 tisuću eura. Naime, dionicom Željeznica Republike Srpske posljednji se puta trgovalo 10. rujna, a tijekom 2024. zabilježeno je trgovanje samo u 19 trgovinskih dana.

Kako i priliči nelikvidnoj burzi i dionici, svaka transakcija izaziva velike promjene cijene. Tako je na pozitivnoj strani zabilježen rast cijene između 0,09 i 8,7 posto, dok je cijena u jednom danu padala između tri i 20 posto. Nelikvidnost te dionice proizlazi pak iz vrlo malog udjela slobodnih dionica. Naime, 99,98 posto dionica tog željezničkog prijevoznika drži Vlada Republike Srpske. Ovo je možda i najbolji primjer zašto je opipljiviji udjel slobodnih dionica važan za cjelokupno tržište kapitala.

18. studeni 2024 09:16