AI mijenja kontroling: Tehnologija pomaže, ali čovjek odlučuje
Jasmina Očko, Viktor Mende
Na konferenciji o kontrolingu Očko i Mendel poručuju: budućnost je u sinergiji čovjeka i AI, kulturi poduzeća i hrabrosti u donošenju odluka
Inteligencija je sposobnost da se mijenjamo i da usvajamo novo znanje. Budućnost upravljanja ne ovisi samo o tehnologiji kao takvoj već o načinu na koji ju mi koristimo i kako iskorištavamo sve te novine u našu korist. Budućnost je puna uzbuđenja, ali i ograničenja, a AI je konkretna pomoć koju treba prihvatiti bez otpora prema promjenama, istaknula je Jasmina Očko, konzultantica za kontroling u tvrtki Kontroling Kognosko, na početku današnje 13. konferencije o kontrolingu, koja je u zagrebačkom Hotelu Westin započela s okupljenih 300 sudionika.
Dodala je da kontroling očekuje zanimljiva budućnost automatizacije i uređenih procesa, automatiziranih izvještaja i dobrih AI prognoza. Međutim, Očko naglašava da mi prije svega moramo razumjeti kako umjetna inteligencija razmišlja kako bi ju u potpunosti mogli iskoristit i u našu korist.
- Odluke se ne donose samo na temelju brojki. Razumijevanje podataka i hrabrost za donošenje odluka je i dalje na nama – rekla je.
U konačnici, AI mijenja kontroling, olakšava odlučivanje ali ključ je i dalje u čovjeku, tj. u sinergiji čovjeka i 'stroja'.
- AI donosi brojne prednosti koje čovjek sam ne može dostići, ali praktično znanje i iskustvo jamči dobru odluku – kaže Očko pa dodaje da je ključno da se ne makne pogled s kritičkog razmišljanja i da se ne prestanu postavljati prava pitanja. Nositelj inteligentnog upravljanja je povezanost tehnologije i čovjeka, zaključila je uvodno predavanje Očko.
Nakon uvoda, konferenciju je prvim predavanjem otvorio Viktor Mendel, osnivač i CEO Strategic Management Consultinga koji je održao predavanje na temu 'Finance & Controlling Target Operating Model (TOM) ili ciljani operativni modeli za financije i kontroling.
Mendel je naglasio da je TOM budući 'blueprint' financijske funkcije, koji je usporedio s kipom čija je stražnja strana jednako važna kao i prednja. Fokus je na onom što se 'ne vidi', poput procesa, kulture, podataka i uloga onih koji odlučuju hoće li organizacija biti remek-djelo ili kartonski izrezak.
-Takav mentalni sklop treba ubaciti u organizaciju. To je početak izvrsnosti. Svi mi poznajemo poduzeća s dobrom kvalitetom podataka, ali ako se u pozadini ništa ne događa, onda je tu u potpunosti bezvrijedno. Nitko možda neće ni znati ni vidjeti, ali vi morate znate što se događa u pozadini. Većina organizacija ima lijepu vanjštinu, no možda vaša organizacija nema nikakav stvaran učinak bez obzira na lijepu vanjštinu – rekao je Mendel.
Dodao je kako je potrebno raditi unutar organizacije, poboljšavati uloge zaposlenika kao i njihove kompetencije.
- Velike organizacije ne rastu zahvaljujući kontroli već zato što postanu atraktivne na način da privlače novi talent u organizaciju. Treba postati atraktivan i za ljude unutar poduzeća kako bi se donosile bolje odluke – naglasio je.
Mendel kaže kako organizacije često imaju mjesta za poboljšanje ali da je pozadina organizacije ta koja o tome odlučuje.
- Zavirite u nutrinu i pogledajte što možete poboljšati čak i ako ta poboljšanja neće svima biti vidljiva - kaže.
Najveći neprijatelj organizacije je mentalni sklop, kaže Mendel. Kada su zaposlenici zadovoljni svojim radom, to nekad nije dovoljno. Nemojte biti zadovoljni s time da ste dobri, budite sjajni, naglašava.
Učinkovitost bez učinka
Ciljni operativni model nije samo strategija rekonstruiranja, to je plan puta za vašu organizaciju i kada završite taj plan puta, onda će vaša kompanija ići prema naprijed. To možemo usporediti s urbanim planiranjem. Negdje to jako dobro funkcionira, i promet je protočan. Isto vrijedi i za procese u kompanijama, koliko imate optimiziranih procesa i koliko su oni dobro povezani tolik će dobro 'promet biti protočan'.
Možda jedna od najvažnijih ali i najpodcijenjenijih elemenata u organizaciji je kultura kompanije.
- Uspostaviti kulturu kakvu želite nije lagan zadatak. Ako ne planirate za buudćnost, ona će vam se samo dogoditi a vi nećete ni znati što vam se dogodilo, a onda morate reagirati bez plana.
Tri grube stvarnosti
Mendel je zaključio predavanje s tri grube stvarnosti s kojima se suočavaju poduzeća.
Prvo su ljudi i kultura. Često educiramo ljude da koriste alate, ali koliko ih često educirate da kritički razmišljaju i da bolje donose odluke. Bitna je i komunikacija jer kontroleri moraju pričati u pričama ne samo brojkama, kaže Mendel.
Druga stvar su sistemi i podaci jer 'orkestar bez dirigenta koji pazi da sve bude usklađeno ne može funkcionirati'.
- To se može popraviti strategijom za podatke te harmonizacijom sustava, ali i odgovornost za kvalitetu podataka – dodaje Mendel.
I treće, kultura i suradnja.
- Kulturu je teško mjeriti, ali se ipak može, samo treba raditi na kulturi u kojoj vlada iskrenost. Dodao bih i da su potrebni rituali, jer se kultura ne događa samo od sebe kako biste usmjeravali kulturu u određenom smjeru. Osim toga, potrebna je hrabrost za reći što i kad ne funkcionira.
Na kraju treba reći da je dobar 'TOM' povezan i nikad ne staje. To nije projekt, jer projekt ima početak i kraj, ovaj proces nema kraja, kada odlučite poboljšati svoju organizaciju to je proces koji je vječan koji traje zauvijek – zaključio je Mendel.
Završna poruka Mendela je radite više na svojoj financijskoj organizaciji nego u njoj. 'Dobro' je neprijatelj 'izvrsnog' i nema boljeg trenutka za početak redizajna financija od – sada.
Konferenciju organiziraju Kontroling Kognosko i poslovni tjednik Lider, uz pokroviteljstvo međunarodne udruge kontrolera ICV.
