Komentari
StoryEditor

Boris Žitnik: Ubrzana digitalizacija države nakon koronakrize može spasiti IT od pada

02. Svibanj 2020.
Država može kao protukriznu investicijsku mjeru povećati potražnju za IT projektima. Možda je pravo vrijeme za ubrzanje digitalne transformacije u sferi državne administracije i interakciji države s gospodarstvom i stanovništvom

Da nije bilo recesije, hrvatska bi IT industrija 2017. dosegnula 35 milijardi kuna, a te je godine zapravo ostvarena 21 milijarda kuna. Međutim, istodobno broj radnika na godišnjoj razini nikad nije opao, stagnirao je u ranim godinama recesije, a već već 2014. IT industrija zapošljavala je 5348 radnika više nego 2008. Ta se industrija u recesiji pokazala otpornijom od ukupnoga gospodarstva i već 2014. njezin je prihod prestigao onaj iz 2008.

Kako procijeniti kakav će učinak na hrvatsku IT industriju proizvesti sadašnja kriza? Iako je nezahvalno i prerano za bilo kakvu relevantnu kvantifikaciju, pokušajmo barem sistematizirati sadašnji i predvidiv koronaefekt na nju. Neke prve procjene govore o padu društvenog proizvoda od desetak posto ako mjere protiv epidemije ostanu na snazi do lipnja. S obzirom na to da, naravno, nitko ne može znati koliko će sve ovo trajati, svaka projekcija bila bi izlišna.

Ovisnost IT-a o BDP-u

Inače, iskustvo govori da IT potrošnja prati kretanje društvenog proizvoda, i to raste višestruko u odnosu na rast društvenog proizvoda, a u padu društvenog proizvoda smanjenje IT potrošnje blaže je negoli u slučaju rasta. Sasvim se sigurno može očekivati pad svih sastavnica domaće potražnje: gospodarstva, države i stanovništva. Može se očekivati otkazivanje odnosno odgoda informatičkih projekata u gospodarstvu, posebice u jače pogođenim djelatnostima kao što je turizam, čiji će obujam poslovanja biti drastično smanjen.

Kad je riječ o potražnji stanovništva, zbog pada dohodaka tu je također izgledno smanjenje potražnje. Ostaje pitanje što će biti s izvoznom potražnjom i, ostavimo to za kraj, IT potrošnjom države. Može se isto tako očekivati da će opasti izvozna potražnja, odnosno potreba za lohn-poslovima koje naši informatičari obavljaju za strane principale, no tu može biti i kompenzacijskog učinka jer će se više tražiti usluge naših ipak jeftinijih informatičara od onih u matičnim razvijenim zemljama. No ključno za obujam pada ukupnog prihoda IT industrije bit će kako će se postaviti državna uprava i javna poduzeća (koji u ukupnoj IT potrošnji sudjeluju s četrdesetak posto). Ako se i tu budu kresali projekti, onda će i pad biti izraženiji. Država, međutim, također može postupiti suprotno – kao protukriznu investicijsku mjeru povećati potražnju za IT projektima.

Možda je pravo vrijeme za ubrzanje digitalne transformacije u sferi državne administracije i interakciji države s gospodarstvom i stanovništvom. Kriza je i prilika. Naglo se povećava stupanj uporabe digitalnih tehnologija. Tu su učenje na daljinu, virtualne učionice, CARNet ​u prosjeku bilježi petsto tisuća priključivanja na dan. Država i privatna poduzeća svakodnevno uvode nove aplikacije za kvantificiranje i analiziranje broja oboljelih, samoizoliranih i općenito organizaciju svih službi koje su uključene u sprečavanje širenja zaraze.

Ministar Marić najavljuje sučelje za moratorij kredita, ministar Malenica predstavlja sustav e-propusnica, Ministarstvo poljoprivrede najavljuje aplikaciju za online prodaju proizvoda OPG-ova. GDi je za dvadeset sati izradio aplikaciju za prijavu štete od potresa. I tvrtka ININ nudi besplatno aplikaciju za evidenciju propusnica...

Djedovi umreženi s unucima

Kriza je, dakle, i prilika da se potakne i ubrza digitalna transformacija države. Država ne bi trebala zaustavljati potražnju, nego je povećavati. Shvatili smo također da rokovi izrade projekata mogu biti kraći, a i da se možemo osloniti na svoju IT industriju. Ali, naravno, tu je potrebna odlučna reakcija mjerodavnih državnih tijela.

Prisjetimo se kako npr. Južna Koreja, prati potencijalne nositelje zaraze mobitelom, nadzornim kamerama i satelitskom tehnologijom, informira građana o razmještaju potencijalnih žarišta zaraze i s pomoću pametnih telefona daje upozorenja. Posebna je priča procvat online prodaje. Bauhaus govori o povećanju internetske prodaje za više od petsto posto (iako je to samo pet posto njegova ukupnog prometa) i gotovo nema trgovca koji ne reklamira svoju online prodaju. Mnogi uvode odnosno poboljšavaju svoje online aplikacije. Privatne tvrtke i lokalne zajednice otvaraju virtualne tržnice i reklamiraju prodaju na kućnom pragu. Bjelovar nudi virtualnu tržnicu 'Bjelovar fresh', Osijek 'Hrani se lokalno', a privatnih online tržnica već ima više od stotinu. Telekomunikacijski promet gubi na prometu u gospodarstvu, ali to nadoknađuje jakim porastom u privatnom sektoru (rad od kuće, telekonferencije, društvene mreže i općenito više komuniciranja). U mojoj obitelji igra se kviz 'Hadoop', svi smo umreženi, a to, naravno, organizira moj trinaestogodišnji unuk.

19. travanj 2024 02:35