Konferencije i edukacije
StoryEditor

Gubljene kontrole nije bauk, ni prijenosom poslovanja na drugu generaciju, ni putem M&A

17. Ožujak 2022.
Danko Sučević, Ines Šarić, Andrija Garofulić, Petra Mazulić Juricfoto Lider Media

Glavni urednik Lidera Miodrag Šajatović razgovarao je na Liderovoj konferenciji Budućnost obiteljskih tvrtki o izazovima i prednostima u obiteljskom biznisu sa Juricom i Đurđom Protić, koji su primjer prve i druge generacije vlasnika obiteljskog biznisa Zvona Catering.

– Operativno vođenje radimo sestra i ja i tu smo dosta komplementarni, a roditelji su prokuristi u nadzornom odboru. Više kao sigurna luka u izazovnim vremenima, a kako smo osnovani u ratno vrijeme 1994., imam dojam da smo stalno u izazovnim vremenima – istaknuo je Jurica te dodao da je u svemu tome njihova najveća snaga obiteljska sloga i ljubav.

Na upit je li prvoj generaciji poduzetnika važno biti važan, Đurđa Protić je odgovorila da je osvijestila da nije kad je završila na štakama te da tih 6 mjeseci oporavka nije htjela primati ni cirkularne e-mailove.

– No, kod supruga je druga priča – navela je Protić i istaknula kako je sigurna u svoju djecu i njihov način upravljanja kompanijom te da im beskrajno vjeruje.

– Oni rade sjajno, različiti su, ali se poslovno nadopunjuju – istaknula je Protić o svojoj djeci, a Jurica Protić je dodao da je put do bratsko-sestrinske suradnje u bio težak i izazovan, ponekad i konfliktan, ali sve se na sreću riješilo.

– Jedna od najtežih poslovnih odluka koju smo sestra i ja odradili na samom početku preuzimanja vođenja kompanije bila je ona o djelomičnom otpuštanju zaposlenika uslijed koronapandemije kad smo preko noći pali na svega tri posto prihoda i suočili se s rubom – istaknuo je Jurica Protić.

Danas, navela je Đurđa Protić, rade s minimalnom dobiti kako bi zadržali ljude i platili ih koliko je potrebno, no definitivno ima izazova i kušnji jer su već sada neki eventi otkazani.

– Kad smo spuštali plaće, od sebe smo krenuli, prvo smo sebi snizili plaće – rekla je Đurđa Protić.

image

Jurica Protić, Đurđa Protić, Miodrag Šajatović

foto Lider Media

Uslijedio je panel Rast malih i velikih poduzeća kroz akvizicije, a primjeri poduzeća koja su tako rasli su predstavili Danko Sučević, partner u Infokorpu, koji je tvrtku osnovao 1996., a 1999. su imali prvu od mnogih akvizicija, a prošle se godine spojila sa tvrtkom BDO. Drugi je primjer predstavila Ines Šarić, COO u kompaniji Diverta, koja se bavi informacijskom sigurnosti, a koja je osnovana prije 15 godina koji je krenuo u M&A, ali uz pomoć partnera odnosno investicijskog fonda Generali Investments.

A Diverto je kroz proces pripajanja vodio Mazars, koji je na panelu predstavljao partner u tvrtki Andrija Garofulić.

– Mazars je i obiteljska kompanija koja je kupovala druge tvrtke, a koja i savjetuje kompanije pri kupnji i prodaji poduzeća i pomažemo ne samo u procesu M&A, nego i u procesu strategije tog procesa – rekao je Garofulić te dodao da na tržištu ima i dalje dovoljno novca i da su kamate niske i na valu tog novca su se u posljednje vrijeme dogodile rekordne promjene na hrvatskom M&A tržištu.

– Tjedno imamo bar tri do četiri upita o prodaji – rekao je Garofulić istaknuvši kako to govori o trendovima u prijenosu vlasništva.

Na panelu je moderatorica Petra Mezulić Juric, s Ekonomskog fakulteta u Osijeku, istaknula da vlasnici obiteljskih poduzeća nisu često skloni prepuštanju vlasništva, no Diverto je iznimka. Šarić je to potvrdila navodeći kako su shvatili da su izašli iz okvira domaćeg tržišta, ali trebali su stranog, većeg partnera.

– Krenuli smo sad prema Zapadu udruživši se s fondom koji nam omogućava izlaz na strana, zapadna tržišta kroz financijsku injekciju, da mi kao obitelj nismo jako izloženi – rekla je Šarić dodavši kako su tako mogli krenuti i u malo veći rizik.

Sučević je pričao o iskustvima M&A od prije 20 godina, bilo je, kaže, uspješnih i manje uspješnih i na svakoj su nešto naučili, a naučili su da i kad misliš da sve znaš može se potkrasti greška kao Infokorpu prije 2 godine kad su se prevarili u procjeni jednog poduzeća u procesu akvizicije.

– Ljudi često nisu sigurni da žele prodati svoj biznis, treba ih prvo mentalno procijeniti jesu li uopće spremni prodati i često tome pristupaju kao da im je biznis dijete, tako da je nekad naš posao na početku dogovora više psihološki, nego poslovni – naglasio je Garofulić.

Šarić je podsjetila na vrijeme kad su se spojili sa većim partnerom da nikome u tvrtki nisu o procesu govorili, a proces due dilligence-a 'zamaskirali' su u reviziji. I Sučević je to potvrdio, zaposlenicima ni u njegovoj kompaniji ništa o tome nisu govorili dok transakcija nije bila dovršena.

image

Danko Sučević, Ines Šarić, Andrija Garofulić

foto Lider Media

O nezaobilaznoj temi digitalizacije i inovacija u obiteljskim tvrtkama govorile su na panel raspravi Kristina Androlić, izvršna direktorica Androlić konzaltinga i Ivana Janković Šafarić, članica Uprave MICRO-LINK-a, pod mentorskom palicom Liderove novinarke Gordane Gelenčer.

Janković Šafarić je istaknula da Microlink od prvog dana živi digitalizaciju, no digitalizacija u vrijeme pandemije koronavirusa bila je prisilna i ‘nabrzaka’, što nije dobro. S obzirom na to da je digitalizacija transofrmacija poslovanja, Janković Šafarić je objasnila da je bitno imati strategiju i plan njezine implementacije koji se također uklapa u ono što tvrtka je i što želi postići. Bitno je, dakle, prvo posložiti ciljeve, pa onda krenuti s implementacijom.

Androlić je dodala da je važno i odrediti što je za koju tvrtku važno digitalizirati jer to ovisi o mnogim faktorima. Napomenula je također da osim strategija treba i educirati ljude kako bi onda tu novu tehnologiju znali, a naposljetku i htjeli koristiti.

image

Gordana Gelenčer, Kristina Androlić, Ivana Janković Šafarić

foto Lider Media
21. svibanj 2022 01:51